Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor Reest » ma feb 24 2014 5:49 pm

Zag laatst iemand bezig met onderstaande lens van onze conculega's van C*n*n:

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Macro/MP-E_65mm_f2.8_1-5x_Macro_Photo/

Zover ik weet heeft Nikon hiervoor geen equivalent, of zit ik fout?
Met welke lens/tussenring combinatie van Nikon valt hetzelfde resultaat te behalen?

Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor a vgastel » ma feb 24 2014 5:59 pm

Bij mijn weten is er geen adapter van canon lenzen naar nikon f-mount als je dat bedoelde.
nikon f = 46.5
canon = 44
Indien je overstapt van Nikon naar Canon, dan kan je je Nikon lenzen blijven gebruiken op een Canon body. Het enige wat je nodig hebt is een adaptorring. Het tegengestelde is technisch niet mogelijk.

info
http://pics.idemdito.org/lens/nikon.htm
http://www.graphics.cornell.edu/~westin ... ister.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance
http://www.markerink.org/WJM/HTML/mounts.htm
Als je dit bedoelde anders zou je naar een balg moeten kijken .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor oud0001 » ma feb 24 2014 6:12 pm

Voor die vergrotingsfactor heb je iets meer nodig dan een Micro Nikkor.
Die gaan tot 1:1 en dan stopt het.
Met tussenringen kun je er natuurlijk meer uit halen.
Ook kun je El-Nikkor vergroter objectieven gebruiken op tussenringen en of balg dan wel gecombineerd.
Die kun je ook in retro gebruiken, dus omgekeerd.

Er zijn dus meerdere mogelijkheden te bedenken maar ff een objectief pakken is er niet bij. :wink:

Zoek maar eens op het forum naar macro.
Dan kom je het allemaal wel tegen. :wink:

Canon spullen zullen nooit op een Nikon gaan passen door de registerafstand. Een Nikon rear lens ligt verder weg van de sensor dan die van de Canon. Dus geen ruimte voor een adapter en dat komt op de 100e mm nauwkeurig.
Laatst gewijzigd door oud0001 op di feb 25 2014 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor Reest » ma feb 24 2014 6:58 pm

Bedankt voor de reactie's.
Voor de duidelijkheid: ik ga NIETS doen met een Canon objectief :!:
Vroeg me alleen af of Nikon iets dergelijks had of een combinatie van Nikon-spul wat hetzelfde kon/kan bereiken.
Zelf heb ik de Nikon 105mm 2.8 AFS
E.e.a. is nu wel duidelijk.
Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor D. Haaksma » ma feb 24 2014 6:59 pm

Daar moeten we denk ik mee leren leven.
Nikon laat het voor wat betreft ondersteuning in de Macro-sector als ik zo even mag noemen behoorlijk hangen.
Het door jou bedoelde Canon objectief is zonder meer een topper.
Ik sta al jaren op het punt om voor dit stukje glas er een Canon body bij te kopen.

Voor Nikon heb al van alles verzonnen en gedaan, ringen, balgen, Ook de El's die Thuianti al noemde al dan niet in combinatie met macroflitsset van ons merk.
Als een ding een beetje een troost mag zijn, de MP-E 65, geeft niet veel toe, een kritisch stukje gereedschap waar je mee moet leren werken.
Een objectief voor doorzetters, maar dan heb je ook wel iets.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor Reest » ma feb 24 2014 7:11 pm

D. Haaksma schreef:Ik sta al jaren op het punt om voor dit stukje glas er een Canon body bij te kopen..

...die gedachte bekruipt mij ook...leen ik wel een Canon body van dochterlief :mrgreen:

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor John Jansen » ma feb 24 2014 7:16 pm

zit er ook aan te denken om een oudere body van cannot en deze lens er bij te kopen,het enige nadeel is denk ik dat je macro werk uit de hand schieten,op deze vergrotingsfactor wel kunt vergeten ivm de langere sluitertijden en dat is nou net wat zo leuk is, werken zonder het gesleep van statieven en flitsers. Dan maar een beetje croppen met de D800e.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor RVK » ma feb 24 2014 9:32 pm

Nikon heeft wel iets speciaals voor macro, de medical Nikkor , maar of je die nog ergens te pakken kan krijgen, zal moeilijk zijn en zeker prijzig.

Zie: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/arc ... 4%20IF.pdf

Maar wel een mooi stukje techniek , Nikon maakte in het verleden wel meer bijzondere lenzen, die helaas allemaal verdwenen zijn.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 959


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor plincky » ma feb 24 2014 9:37 pm

Ik heb laatst nog ergens zo'n medical lens te koop zien staan gewoon bij een nl winkel. voor dat iets van €600,-. maa weet niet meer waar of welke versie.

Edit: gevonden....gewoon bij Nikon service punt webshop voor €800,-.

http://www.nikonservice.nl/shop/product_info.php?cPath=48_52&products_id=754
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor ArendV » ma feb 24 2014 9:49 pm

Die Medical Nikkor 120mm/F4 IF gaat maar tot 1x vergroting en met extra "close-up" lens tot 2x, dus niet vergelijkbaar met de Canon MP-E 65mm f/2.8 die tot 5x gaat.

Bij Nikon zul je met een balg aan de slag moeten om met je DSLR die vergrotingen te bereiken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor henkk » ma feb 24 2014 9:57 pm

Tuihanti schreef:Canon spullen zullen nooit op een Nikon gaan passen door de registerafstand. Een Nikon rear tens tigt dichter bij de sensor dan die van de Canon. Dus geen ruimte voor een adapter en dat komt op de 100e mm nauwkeurig.

In het algemeen is dat waar, in die zin dat je een c*n*n niet op een Nikon body kunt zetten en nog op oneindig kunt scherpstellen. Maar voor macro zou het verschil in registerafstand juist een voordeel moeten zijn. Immers die situatie vereist dat het centrum van de lens verder van de sensor af komt te liggen. Dan krijg je automatisch een stukje extra vergroting mee. Op oneindig scherpstellen is er dan niet meer bij.

Anders kun je met nikon balgen (pb-4, pb-6 e.d.) ook tot dergelijke vergrotingen komen maar dat is wel wat omslachtiger. Google maar eens op pb-6 user manual of zoiets (ik kan er nu even niet bij op de compu waar ik dat op heb staan wegens een internetstoring). Wellicht ook op het forum te vinden in een eerder post van mij.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4961


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor bjornc » ma feb 24 2014 10:07 pm

Even wat vooraf;
Ik snap niet dat mensen hier het woord CANON niet durven te spellen, want het is slechts de naam van een concurrent, die net als Nikon gewoon goede spullen maakt. Beetje flauw imo.

De genoemde CANON heeft helaas geen scherpstelmogelijkheid, dus je moet dmv afstand nemen de scherpstelling bewerkstelligen.
Dus eigenlijk is die CANON helemaal niet zo handig :P
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor henkk » ma feb 24 2014 10:15 pm

C@^0^ is maar een grapje als spelling.
Als je dat ding niet kunt instellen op een afstand, kan hij maar één vergrotingsmaatstaf leveren.
Net gegoogled dat je met een omgekeerde 24 mm op een pb-4 tot meer dan 10 x vergroting komt (en wel kunt scherpstellen). Nikon heeft ooit nog extenders voor balgen gemaakt ook, meen ik.

Overigens is het bewegen van camera en lens om scherp te stellen gebruikelijk bij macro opnamen, ipv het scherpstellen dmv de lens. Het laatste doe je voor grove scherpstelling, het eerste om echt de scherpte te leggen waar je wil.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4961


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor Léon Obers » ma feb 24 2014 10:27 pm

bjornc schreef:De genoemde CANON heeft helaas geen scherpstelmogelijkheid, dus je moet dmv afstand nemen de scherpstelling bewerkstelligen.
Dus eigenlijk is die CANON helemaal niet zo handig :P

Bovendien wordt die 5x vergroting verkregen door interne verkorting van de brandpunt. De instelafstand tot het onderwerp wordt daarmee ook erg kort. Groot nadeel. Het is nu juist prettig om te proberen de instelafstand wat groter te hebben zodat je wat meer ruimte hebt voor verlichting e.d.
Aan de andere kant, een oplossing met een balg e.d. kent ook weer zijn nadelen, dus je zult het ene voordeel tegen het andere moeten afstrepen en kijken wat het meest functioneel is in een gegeven situatie.

De eerder genoemde Medical Nikkor zou ik nimmer overwegen voor macro. De optische kwaliteiten ervan staat bekend als zeer matig.

henkk schreef:Als je dat ding niet kunt instellen op een afstand, kan hij maar één vergrotingsmaatstaf leveren.

Nee, want hij is nu juist gemaakt om te variëren tussen 1x en 5x
Dat gebeurt intern door feitelijk de brandpunt te veranderen. Bij elke "vergrotingsmaatstaf" hoort dan een specifieke "vaste" afstand tot het onderwerp.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon equivalent voor een C*n*n macro lens

Berichtdoor Hans Braakhuis » di feb 25 2014 6:19 am

Citaat:
Canon MP-E 65 mm 1x-5x Macro objectief, f/2,8. Vergroot van 1 tot 5 keer. Geen instelling op
oneindig, geen AF. Prima optische kwaliteit. Geen AF, maar ook vrijwel niet handmatig scherp te
stellen. Je kunt het scherpstelvlak vinden door naar voren en achteren te bewegen. Voor flitsopnames
kunnen de Macro Ring Lite MR–14EX, Macro Ring Lite ML-3, MT-24EX of Macro Twin Lite MT–24EX
op het objectief worden aangesloten. Scherpstellen vanaf 24 centimeter.

uit: http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten