Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor Léon Obers » za mar 08 2014 8:13 pm

Er heeft ook wel eens iemand wat kartonnetjes gemaakt om dat schuifje ergens halfweg te zetten. Tenslotte willen de meeste die zich met macrofotografie bezighouden toch wel iets gediafragmeerd werken om nog enigszins scherptediepte te hebben. Hoewel ik in het verleden dacht van Noortje of Mieke erg fraaie macro-opnamen heb gezien vol open gebruikt. Die opnamen hadden echter een minder sterke vergrotingsmaatstaf als waar de TS in dit draadje op zinspeelt. (Meer dan 1:1) Dan kom je daarmee beter weg.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor MarcelNijhof » zo mar 09 2014 2:45 pm

Hoe is dan de kwaliteitsverschil vergeleken tussen bijvoorbeeld mijn 105 micro en een balg i.c.m. een omgekeerde 20 mm ? En eventueel een TC20 III om een betere vergroting te krijgen met de 105 micro, lever ik daar nog weer in?
D5100 18-55 VR 55-300 ED VR 18-70 ED sandisk SDXC 64 Nikon AF-S 105mm micro VR TC20E-III
MarcelNijhof

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Hengelo
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hoe is

Berichtdoor gijs sandberg » zo mar 09 2014 2:49 pm

Marcel,
Volgens mij noem je twee verschillende grootheden.
Met een 20mm lens op een balg krijg je aanzienlijke vergrotingen, met een 105 slechts 1-2x
Denk aan de elementaire wetten van brandpunt en uittrek.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor ATOR » zo mar 09 2014 4:30 pm

Een andere manier om wat meer vergroting te krijgen is een andere lens met een speciale ring omgekeerd op je macrolens schroeven.

Op de foto hieronder heb ik dat gedaan met een AF-S 35mm lens en dat werkt prima. Stukje karton op maat knippen en dubbelvouwen om het diafragma te openen en met een paar euro aan tussenringen kun je er weer even tegen. Je hebt zelfs nog autofocus, al heb je daar meestal niet veel aan bij zulke vergrotingen.

De vergroting die je krijgt is in dit geval 105mm/35mm = 3x. Een 24mm geeft een vergroting van 105mm/24mm = 4x

Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor Ed Post » zo mar 09 2014 4:37 pm

Wel eens gedacht aan een echt goed objectief als omkeerlens van bijvoorbeeld Pentax met M42 draad voor weinig?
Die blijven open staan en zijn prima bruikbaar.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor oud0001 » zo mar 09 2014 4:50 pm

Marcel,

Je hebt volgens mij iets gezien en dat wil jij ook bereiken maar hebt nog niet de kennis in huis om dat goed te beoordelen. Ik zou daar de nadruk op gaan leggen.

Onthoudt het volgende: Hoe meer je vergroot, hoe moeilijker het wordt en hoe meer het gaat kosten.
Daarbij hoort nog het volgende: Hoe meer je vergroot, hoe makkelijker het fout gaat, hoe meer je moet weten om dat te voorkomen.

Dus veel googelen, lezen en uitproberen.

Het is geen kwestie van ff aanschaffen en we hebben de facet ogen beeldvullend op de foto.
Zo werkt dat helaas niet.
oud0001



Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor MarcelNijhof » zo mar 09 2014 6:58 pm

Super bedankt voor de vele tips en reacties
groet
Marcel
D5100 18-55 VR 55-300 ED VR 18-70 ED sandisk SDXC 64 Nikon AF-S 105mm micro VR TC20E-III
MarcelNijhof

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Hengelo
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor oud0001 » zo mar 09 2014 9:04 pm

Marcel. Kom de volgende inloop gewoon even langs. Dan maak ik je meteen lid en kunnen we het er over hebben.
Ik ben bezig om een macrodag te organiseren waar alles aan bod komt. Dan kun je daar ook naar toe. :wink:
Ik kan je wel wat mogelijkheden laten zien. Stuur me maar ff een PB maken we een afspraak en gaan we samen ff op pad. :mrgreen:
oud0001



Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 10 2014 3:39 pm

MarcelNijhof schreef:Hoe is dan de kwaliteitsverschil vergeleken tussen bijvoorbeeld mijn 105 micro en een balg i.c.m. een omgekeerde 20 mm ? En eventueel een TC20 III om een betere vergroting te krijgen met de 105 micro, lever ik daar nog weer in?

Vele mogelijkheden.
Hier in het volgende bericht een voorbeeld met een manuele 24mm AIS lens omgedraaid op een balg:
viewtopic.php?p=417752#p417752

Blader die draad naar achteren en naar voren door om veel meer info tot je te nemen, bijv. ook met gebruik van vergrotingslenzen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma mar 10 2014 5:21 pm

Kwaliteitsverschil hoeft er zo niet te zijn. Een goed macro objectief blijft goed, maar een lange balg, die niet echt een veel grotere vergroting geeft zal het resultaat wel zachter weergeven. Een goed 24, 28 of 35mm objectief blijft net zo goed. De coating van de lensdelen zit aan beide kanten. Of je een objectief nu gewoon of omgekeerd gebruikt, de kwaliteit blijft gelijk.

Gisteren was ik op een fotograficabeurs. Wat leuke 24, 28 en 35mm objectieven van een ander merk aangeschaft. Allemaal met 52mm schroefdraad, dus allemaal passen op een BR-2a.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toepassing balg i.c.m. AF-S 105 micro

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 10 2014 6:25 pm

Een 24 en 28mm, en ik denk zelfs ook nog wel een 35mm zijn praktisch gezien niet op een normale manier op een balg te gebruiken. Het zijn retrofocus objectieven, waarbij in de normale stand en met het soort verlengingen waar je met een balg te maken hebt, het onderwerp "tegen het glas" aanzit van het voorste lensdeel, of een zodanig korte instelafstand, dat je geen afstand overhoudt om het onderwerp te verlichten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten