welke lens voor portret/product

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

welke lens voor portret/product

Berichtdoor olle_griese » za mar 15 2014 12:07 am

Ik heb al jaren een winkel en webshop (servies en huishoudartikelen)
Voor de shop maak ik de foto,s noodgedwongen met de 17-55/2.8
Een kei van een lens maar niet echt voor productfotografie.
Nu heb ik vandaag een lens mogen lenen van Jans (pro-trade/omnifoto) en dat was een 25 jaar oude 55/2.8 micro
Prachtige lens maar de scherpte/diepte vond ik toch een beetje beperkt.
Dus terug bij af.
Kan iemand me een goed advies geven welke lens geschikt is?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor ATOR » za mar 15 2014 1:07 am

Kun je wat beter uitleggen waar je nu tegenaan loopt? Want als de scherpte/diepte te klein is moet je gewoon het diafragma verder dichtdraaien, dat werkt bij een nieuwe lens precies hetzelfde als bij je oude 55mm.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor Léon Obers » za mar 15 2014 5:34 am

Als ik de afbeeldingen van aparte producten op de webshop bekijk zou het meestal inderdaad vooral een kwestie van scherptediepte kunnen zijn.
http://www.serviesonline.nl
Wat ATOR benoemt, op te lossen door een voldoende klein diafragma te gebruiken. Omdat de afbeeldingen bovendien relatief klein worden afgebeeld, valt een eventuele onscherpte minder sterk op, en zou ik me bij die separaat opgenomen productfoto's daarover minder druk maken. Voor het perspectief wat je in de afbeeldingen van de producten voorgeschoteld krijgt, zou ik echter doorgaans wel een langer brandpunt in gaan zetten.

Bij specifiek samengestelde "totaal" opstellingen kan ik me echter wel voorstellen dat je ondanks een wat kleiner diafragma tegen beperkingen oploopt met die scherptediepte. Bijvoorbeeld bij een dergelijke afbeelding waar je schuin over een gedekte tafel heenkijkt die ik op je website heb gevonden.

Afbeelding

Je zou dan beter gebruik kunnen maken van een tilt/shift objectief. Daarmee is het mogelijk het in te stellen scherptevlak te kantelen en gelijk te leggen met ongeveer de stand van het tafelblad. In dit geval misschien iets minder sterk gekanteld, door de sneetjes brood in de voorgrond heen, en dan halfweg door het brood meer op de achtergrond en het stuk kaas. Met de scherptediepte heb je dan alleen rekening te houden met de "hoogte" van de producten op de tafel. Dat is een veel kleinere afstand dan wat je bij een normaal objectief moet afstemmen in de "diepte" van voor tot achter in de opstelling.

Er zijn specifiek prijzige oplossingen voor de aankoop van een tilt/shift objectief.
Bijvoorbeeld van Nikon: http://www.kamera-express.nl/product/12 ... tAodCmcAig

Goedkoper: viewtopic.php?p=523566#p523566

Met de intentietijd waarin je dat bij een webshop gebruikt, zou je echter nog een stap verder kunnen gaan en een objectief kunnen aanschaffen die wat degelijker is uitgevoerd tegenover een Nikon lens, verder gaat in zijn instelling van tilt en shift, die niet vast zit aan een vaste richting ten opzichte van elkaar (zoals bij Nikon het geval is) en bovendien meer verfijnd is in te stellen:
Verwijzing op forum: viewtopic.php?p=513005#p513005
Doorloop de vervolgpagina's: http://diglloyd.com/articles/Hartblei-pub/Main.html
Website Hartblei, met extra accessoire om makkelijker scherp te stellen: http://www.hartblei.de/en/srz-set.htm
Zonder de extra "toeters en bellen" scherpsteloptie aan de zijkant van die lenzen met die grote knop, zijn de 80 en 120mm bovendien ook nog wel bruikbaar als manuele portretlens (erg fraai bokeh). 120mm wellicht beter in te zetten op een full frame camera (FX).

Een veel meer betaalbare optie, wat beslist ook de moeite waard zou kunnen zijn is het gebruik van een Nikon PB-4 macrobalg (alleen 2e hands te koop) waarop een vergrotingslens gebruikt (ook 2e hands). Voorbeelden van een tilt-opstelling waarbij het scherptevlak is "neergeklapt":
viewtopic.php?p=416456#p416456
viewtopic.php?p=625192#p625192

Andere alternatieven:
viewtopic.php?p=514534#p514534

Overigens bedenk wel dat oplossingen met tilt-/shift verstellingen doorgaans wat prettiger werken om in te stellen met full frame (FX) camera's als met DX camera's. Vergeet verder het praktisch gebruik van die laatste oplossingen ten behoeve van portretfotografie. Daar kun je beter een normaal objectief zonder al die toeters en bellen voor gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor MauritsD » za mar 15 2014 11:42 am

Interessante discussie.
Wat ik me nog afvraag:
Als je dit soort foto's van grotere afstand en met kleiner brandpunt neemt (dus niet beeldvullend) en dan in nabewerking heel sterk gaat croppen tot een formaat voor de webshop (bijv. 900x600), win je daarmee dan aan scherptediepte?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor Léon Obers » za mar 15 2014 12:03 pm

Dan win je inderdaad aan scherptediepte. Zou je met een scherptediepte calculator kunnen uitrekenen.
Niet geheel formaatvullend fotograferen en daarmee sterker croppen was indertijd om die reden ook de aanpak voor het fotograferen van zonnebrillen. Verder het vrij sterk diafragmeren, waarbij de absolute scherpte ook iets had ingeboet door diffractie, ten gunste van meer scherptediepte. Verklein je, vallen die verschillen weer weg. Het is zoeken naar een balans die voor het doel het beste beeld oplevert.
Zie 2e helft van volgende bericht: viewtopic.php?p=706762#p706762
De expliciete scherpte werd daarbij toch wat meer op de voorkant gelegd, omdat dat het belangrijkste is, dan op het achterste punt, het onderdeel wat achter de oren zit.

Bedenk echter ook dat je waarschijnlijk aan een vergelijkbare perceptuele indruk krijgt van scherptediepte als je een beeld wel formaatvullend fotografeert, maar achteraf sterker verkleint. Tenslotte gooi je de meeste informatie van een opname bij dergelijke kleine web-plaatjes weg.
Zou interessant kunnen zijn als je het specifiek gaat uitrekenen, met wat er overblijft. De "normale" scherptediepteberekening is namelijk afgestemd op een afdruk/vergroting van ongeveer 16x24 cm (als je het afzet tegen een opnameformaat verhouding van 2:3), een kijkafstand van circa 30 cm van die afdruk, en volledige vergroting van het opgenomen beeld. (De explicite definitie m.b.t. die formaten zou ik moeten opzoeken).

Andere insteek zou kunnen zijn om een camera te gebruiken met een zo klein mogelijke sensor. Met een steeds betere kwaliteit beeld die men uit kleine sensor camera's weet te persen, kun je mogelijk ook daar je voordeel halen. Met een compactcamera zijn bijv. relatief eenvoudig goede macro-opnamen te maken, met nogal wat scherptediepte. Grotere opnameformaten kiest men juist om minder scherptediepte over te houden en een onderwerp te isoleren van voor- en achtergrond.

Je zou om die reden misschien gemakkelijker en betaalbaarder gebruik kunnen maken van Micro Four Third camera's of bijv. een Nikon 1 V2/V3 ?
Maar ook daar heb je hiaten in de beredenering omdat je bij kleinere formaten en kleinere pixels sneller onscherpte door diffractie zult tegenkomen bij minder sterk gediafragmeerde instellingen. Dus je gebruikt bij die camera's doorgaans al minder kleine openingen dan bij grotere formaat sensors. Grotere openingen houdt weer minder scherptediepte in.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 15 2014 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor olle_griese » za mar 15 2014 2:23 pm

Dank voor jullie antwoorden.
Léon, inderdaad het gaat om serviesonline, goed gevonden.
De foto,s die ik zelf maak zet ik meestal een logo doorheen.
Het gaat me vooral om de productfoto,s
Die zijn inderdaad niet zo groot maar met de "mouse over" zie je behoorlijk veel detail.
Vooral de wat grotere artikelen heb ik wat moeite mee. (zie onderstaande linken)
ATOR,, hoe groter de afstand , hoe meer scherpte/diepte inderdaad, maar ik heb een D300 dus ik kan ook niet al te veel gaan croppen.
Maar er wordt me nu een Nikkor AF-D 60mm F/2.8 D aangeboden voor 160 euro.
Deze lens i.c.m een afstand van pak hem beet 2 meter en F11 moet toch goeie resultaten gaan geven?

http://www.serviesonline.nl/index.php?item=bordenrek&action=article&group_id=10000020&aid=3170&lang=nl
http://www.serviesonline.nl/index.php?item=2-delige-etagere-kom-boerenbont&action=article&group_id=10000020&aid=3204&lang=nl
http://www.serviesonline.nl/index.php?item=tea-for-one-boerenbont-l20-b14-h21&action=article&group_id=10000020&aid=867&lang=nl
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor Léon Obers » za mar 15 2014 2:42 pm

olle_griese schreef:Maar er wordt me nu een Nikkor AF-D 60mm F/2.8 D aangeboden voor 160 euro.
Deze lens i.c.m een afstand van pak hem beet 2 meter en F11 moet toch goeie resultaten gaan geven?

F11 is nog prima te doen. Als je maar niet naar F22 gaat.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report

Zelf zou ik eerder een manuele lens gebruiken. Die heeft een langere instelslag, en daarmee preciezer in te stellen. Ook met gebruikmaking van de scherptedieptestreepjes die op een objectief staan heb je daar een beter houvast aan, om op een goed punt in het onderwerp "er tussenin" scherp te stellen.

Met die mouse-over wat je aan voorbeelden laat zien, denk ik niet dat mensen problemen hebben met een mogelijk iets minder scherp randje voor of achter. Er valt mij niets op wat als storend wordt ervaren. Eerder de wijze van uitlichting en fotografie zelf die beter kan, dan dat je beperkingen hebt door scherptediepte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor olle_griese » za mar 15 2014 4:15 pm

Zoals in m,n opening al aangegeven heb ik gisteren een manuele lens geleend.
Ik vond het eerlijk gezegd niet mijn ding.
Kon hem moeilijk scherp krijgen bij kunstlicht.

Maar ik heb inderdaad ook moeite met de belichting.
En hoor natuurlijk graag wat ik aan het fotograferen beter kan doen.
Mag ik daar een nieuw topic over starten?
Dan zal ik ook even een foto maken van mijn werkplek met de opstelling van de lampen.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor Patrick » za mar 15 2014 4:27 pm

Bedenk ook dat je je scherptediepte maximaal benut als je iets verder naar achteren scherpstelt. Anders ligt een stuk van je scherpte voor je onderwerp, wat natuurlijk zonde is!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor Léon Obers » za mar 15 2014 8:47 pm

olle_griese schreef:Zoals in m,n opening al aangegeven heb ik gisteren een manuele lens geleend.
Ik vond het eerlijk gezegd niet mijn ding. Kon hem moeilijk scherp krijgen bij kunstlicht.

Komt misschien ook door de wat geringere lichtsterkte van de Micro-Nikkor, het weinige licht, en als het sterk macro is, lichtvermindering door de vergroting.
In dergelijke gevallen kun je beter gebruik maken van een vergroot beeld via LiveView op de LCD-monitor.

Stel je één keer scherp op het achterste punt wat je scherp wilt hebben, kijkt wat de instelafstand is. Stel scherp op het voorste punt wat je scherp wilt hebben, kijkt wat de instelafstand is. Dat zijn de twee uiterste punten die je gelijkelijk moet verdelen over de scherptediepte diafragmastreepjes / markeringen, links en rechts vanaf "het middelpunt". Dan weet je direct welk diafragma erbij hoort, en tevens op welke afstand je moet instellen om binnen die twee uiterste grenswaarden te komen. Die gebruikte methode gaat juist uiterst eenvoudig met die ouderwetse manuele objectieven.

Een en ander uitgelegd tweede deel van de reactie onder het fotobeeld: viewtopic.php?p=234168#p234168
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lens voor portret/product

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 16 2014 2:08 am

Niet aan gedacht, maar een heel andere benadering om aan de juiste scherptediepte te komen, via "focus stacking".
De camera met een AF objectief aansluiten op een PC, tethered de camera aansturen met een programma als "Helion Focus" en volledig automatisch een setje opnamen maken met verschillende stappen in focus, en de beelden combineren tot één opname.
http://www.heliconsoft.com/
http://www.heliconsoft.com/heliconsoft- ... con-focus/

Zie demo: http://www.youtube.com/embed/3LDSGWPNe3o

Met de juiste Android tablet of smartphone, kan het ook via een Helicon Focus app:
http://www.youtube.com/embed/rKE19PdeN18

Andere optie om met een app de camera draadloos aan te sturen, met o.a. de mogelijkheid voor focus-stacking.
(wel achteraf de opgenomen beelden combineren met software zoals bijvoorbeeld Helicon Focus):
viewtopic.php?f=52&t=53638

Het is wel erg bewerkelijk als je vele opnamen op die manier voor een webshop wilt samenstellen.
Draadloos of via USB tethered met een app kost het bovendien erg veel accu-vermogen. Voor een aantal opnamen nog wel te doen, niet om een hele productie op die wijze uit te werken. In dat geval kun je beter met een extra net-adapter en aansluiting via USB direct naar een laptop of PC werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten