macrolens nikon D3200

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

macrolens nikon D3200

Berichtdoor jeroen13579 » do mar 20 2014 1:38 am

Goede dag iedereen,

deze vraag is al vaak gesteld, i know, maar wil het toch even vragen. alvast bedankt. :)


ik heb dus een nikon D3200 met als volgende lenzen: AF-S nikkor 18-55mm 1:3.5 - 5.6 G en de AF-S nikkor 55-300mm 1:4.5 - 5.6 G ED

maar zou dus nu ook nog een macro lens willen hebben, wat raden jullie mij aan? Ik heb wel geen zin om pakken geld er voor uit te leggen.
of zouden jullie mij dan eerder aanraden om tussenringen te gebruiken? en welke raden jullie mij hier dan aan?


en een macro lens, kun je hier ook mee inzoomen of welke verschillen zijn hier allemaal in?



alvast super bedankt :)
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor Léon Obers » do mar 20 2014 3:30 am

jeroen13579 schreef:deze vraag is al vaak gesteld, i know, maar wil het toch even vragen.

Maar als je weet dat die vraag hier al veel gesteld is, waarom doe je dan niet eerst een zoekactie binnen het forum en bestudeert de gegeven antwoorden en oplossingen? Ik ben er namelijk van overtuigd dat wat je wilt weten in die reacties kunt terugvinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor Etienne2 » do mar 20 2014 7:06 am

Nu dat ik,hier toch ben kan ik je de nikon 105mm F2.8 aanraden, ik heb deze zelf ook al een paar jaar in gebruik en dit met volle tevredenheid.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor jan » do mar 20 2014 7:38 am

Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor DannySan » do mar 20 2014 7:42 am

De 105mm f/2,8 is een hele mooie macro-lens; maar wellicht valt deze in de categorie "bakken geld"?
Een tussenring zou natuurlijk ook kunnen maar - vind ik zelf - is het toch net niet helemaal.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor macro-fotografie je wilt gaan doen; en dan vooral hoeveel afstand je kunt nemen tussen jezelf en het onderwerp.
Wil je vlinders/beestjes/bijtjes er heel dicht op hebben, is een 105mm (of meer) heel mooi omdat je dan fysiek minder dichtbij hoeft te komen.
Er is van Nikon bijvoorbeeld ook een 40 mm macro, zeer betaalbaar maar heeft als 'nadeel' dat je voor een echte macro-opname echt wel heel dichtbij moet zitten (maar stel je voor dat je macro's maakt van Playmobil poppetjes, dan is dat niet erg).

Macro-objectieven zijn veelal prime objectieven, dus met een vaste lengte.
Er zijn wel objectieven waarbij er een toevoeging 'macro' is; maar dat zijn vaak niet de echte macro-objectieven.
Wellicht kun je eens je budget aangeven, en ook wat je zelf onder macro verstaat en hoe dichtbij (of veraf) je kunt/wilt komen?
Dan kan er wellicht een beter passend advies worden gegeven.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor Hans Braakhuis » do mar 20 2014 7:57 am

jeroen13579 schreef:en een macro lens, kun je hier ook mee inzoomen ...


Ja, er is een macro zoom objectief: de Nikkor AF f4,5-5,6 70-180 millimeter ED is het enige macro zoom objectief dat ik zo ken.

Afbeelding
(alleen tweedehands leverbaar)

Op je D3200 heb je met de AF f4,5-5,6 70-180 geen AF, want dat werkt alleen met AF-S Nikkor of USM, HSM, USD of SSM zoals andere objectief fabrikanten AF-S noemen.

De hierboven aangeraden AF-S Micro 105 f/2,8 G ED VR is waarschijnlijk het meest gebruikte Nikkor objectief. Zelf heb ik de oudere AF versie (m'n camera heeft geen AF-S nodig). Een 105 is het meest gebruikt vanwege de goede verhouding: prijs, werkafstand en kwaliteit. Met kortere macro objectieven verlies je op werkafstand.
Werkafstand is de afstand tussen de frontlens van je objectief en het onderwerp.

Een objectief koop je voor minstens 10 jaar. De meeste van mijn objectieven zijn zo rond de 25 jaar oud. Of je die kwaliteit en andere kwaliteiten zoals IF, VR, een snelle en niet huntende AF, geen lawaaiige AF motor, nodig hebt, is mede afhankelijk van de hoeveelheid geld die je wilt investeren.
Is je volgende camera weer een DX, kijk dan ook eens naar de AF-S DX Micro 85 f/3,5G ED VR.

Meer lezen: http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor Gerard de Zwaan » do mar 20 2014 8:31 am

Ik heb zelf ook een D3200 met een 18-55 mm DX lens en een 55-300 mm DX lens(beide Nikkor), dit jaar heb ik een Nikkor 85 mm DX macro lens bij gekomen. Ik vind persoonlijk 85 mm wel het minimale afstand om mee te werken. Ik mocht een keer een Nikkor 40 mm DX op mijn camera hebben alleen vond ik toch dat je erg dicht op de objecten komt.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor jeroen13579 » zo mar 23 2014 3:10 pm

Alvast bedankt iedereen,

het feit dat ik aangeef dat deze vraag gesteld is, wilt zeggen dat ik al een hele tijd op dit forum en andere sites heb zitten zoeken. Dus het is niet dat ik deze vraag stel om dat ik te lui ben, ik heb wel degelijk gezocht. Maar ik vroeg dus ook in mijn vraag als deze verstelbaar was of niet want hier kon ik ook niet te goei aan uit.

Maar nogmaals aan iedereen bedankt, er zijn zeker reacties bij die mij geholpen hebben


thnx
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor ArendV » zo mar 23 2014 4:48 pm

Hans Braakhuis schreef:Ja, er is een macro zoom objectief: de Nikkor AF f4,5-5,6 70-180 millimeter ED is het enige macro zoom objectief dat ik zo ken.


Hans, er was ook de Vivitar Series 1 90-180mm f/4.5 Flat Field Zoom en die ging op 180mm net als de Nikkor tot 1:2.
http://makingnottaking.blogspot.nl/2009/12/vivitar-series-1-90-180mm-f45-flat.html

@ Jeroen, macro zoom objectieven zijn rariteiten die niet meer geproduceerd worden en die meestal aardig wat geld kosten in goede staat.
Slechte macro objectieven bestaan (bijna) niet en zoals hierboven al aangegeven hoe langer de brandpuntsafstand hoe verder je van je onderwerp af kunt gaan (handig bij fotograferen van insecten).
Kijk ook op marktplaats daar kun je een goed macro objectief kopen voor een paar honderd Euro (kijk naast Nikkor ook naar de Tamron 90mm of de Sigma 105mm). Let wel op of ze een ingebouwde scherpstelmotor hebben, dit gebruik je bij macro vaak niet, maar bij het schieten van portretten waar macro objectieven ook vaak voor gebruikt worden weer wel (de Tokina 100mm die ook erg goed is heeft geen af motor).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor jeroen13579 » zo mar 23 2014 5:25 pm

OK super

maar bij een vast brandpuntafstand

is het dan niet moeilijk om in te schatten hoe ver ge moet gaan staan? voor toch een mooie foto te hebben?
ik zeg maar bv het hoofd van een bij?


en het effect van foto's maken met een macro lens, kan ik dit niet bekomen met een andere lens waar ik wel mee kan inzoomen?
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor henkk » zo mar 23 2014 7:27 pm

Er is een formule om uit te rekenen hoe ver je van je object af moet gaan staan maar doorgaans is het een kwestie van de camera bewegen en scherpstellen. Voor 1:1 is de afstand van object tot sensor altijd 4X de brandpuntsafstand van de lens. Macro lenzen hebben meestal ook een goede aanduiding van de afstand en de vergrotingsmaatstaf.

Zoals hiervoor door anderen betoogd, zijn er maar weinig macro-zooms. De meeste zooms met 'macro' komen niet in de buurt van 1:1. Maar bijv. met een 300 mm f/4 en een 1.7 x teleconverter (=500 mm) kom ik ook aan 1:2. Op een DX camera wordt dat nog meer, ik denk 1:1,33 EDIT: dit is onzin; de cropfactor werkt niet op de vergrotingsmaatstaf. Excuus voor de verwarring.

P.S. de formule is 1/f=1/v+1/b waarbij v de afstand is van voorwerp tot het optisch centrum van de lens en b de afstand van het centrum van de lens tot de sensor. f is de brandpuntsafstand van de lens (de feitelijke, kan soms afwijken van wat er op staat)
Laatst gewijzigd door henkk op zo mar 23 2014 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor ArendV » zo mar 23 2014 7:40 pm

Jeroen, in aanvulling op wat Henk zegt kun je ook naar de werkafstand - afstand van voorkant lens tot onderwerp - bij maximale vergroting kijken in het macro document van Hans Braakhuis (3.4 op pagina's 16 en 17).
http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf

Bij macro met maximale vergroting gaat de autofocus meestal hunten (zoeken zonder het scherpstelpunt te vinden) en zul je echt moeten leren handmatig scherp te stellen door de zoeker.
Wanneer je op maximale vergroting werkt betekent dit het objectief instellen en dan zelf bewegen tot je een scherp beeld in de zoeker krijgt, zoals Henk ook al aangeeft.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor olle_griese » zo mar 23 2014 11:16 pm

Ik heb een aantal jaren terug een 105VR gehad maar omdat het niet mijn ding was al snel weer verkocht.
2 weken terug heb ik oude 60mm macro AF lens gekocht voor 150 euro.
Wat een dijk van een lens is dit.
Met alle respect maar ik heb hem veel liever dan de plastic 105VR
http://www.kenrockwell.com/nikon/60mm-afd.htm
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor jeroen13579 » di mar 25 2014 2:20 pm

Ok mensen allemaal super bedankt voor de reacties

maar ik ben er nog niet veel wijzer uit geworden, er zijn zoveel soorten, ik weet gewoon niet wat ik moet pakken. ik wil ook graag meteen een goede lens, dus niet dat ik nu 1 koop en over een jaar alweer moet verkopen

alvast bedankt
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: macrolens nikon D3200

Berichtdoor Dyanafroukje_ » di sep 02 2014 10:56 pm

Hoi, ik ben ook opzoek naar een goeie macro lens...Inmiddels al 1 gehaald?? Heb zelf namelijk ook een Nikon D3200 :)
Dyanafroukje_

Forumlid
Berichten: 45


Ervaringsniveau: *


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten