vraag 105 mm vr bezitters

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

vraag 105 mm vr bezitters

Berichtdoor dick » ma okt 22 2007 6:57 pm

Goedeavond,

Ik heb zojuist even met de 105mm macro vr kunnem spelen :D

Razend snel en scherpe foto's.......maar wat mij opviel is dat de lichtsterkte van 2.8 op korte afstand niet gehaald wordt.
Als ik op afstand focus, kan ik het diafragma tot f2.8 openen.
Maar dichtbij in sommmige gevallen niet lager dan f4 ??
Iemand verlelde mij dat dit bekend(probleem) is, ik vind het wat vreemd.
Na mijn beste weten heeft dit opjectief een lichtsterkte van f2.8 over het hele bereik
Hoe zit het met jullie 105 mm vr.

Dick
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

Berichtdoor remoss » ma okt 22 2007 7:04 pm

Dit is normaal en heeft te maken met de opbouw. Je zult zien dat de max diafragma gehaald wordt bij scherpstellen op oneindig. Hoe dichterbij je focust, des te kleiner zal het diafragma worden tot F4 bij 1:1 opnames.

Hoe dichter je bij een onderwerp komt (en speciaal met een macrolens is dat heel dichtbij), hoe minder effectief licht je op de lichtmeter overhoudt. Die vermindering van licht wordt dus in de F-waarde presentatie gecompenseerd. De werkelijke lens opening is dus wel 2.8. Maar voor b.v. een flits wordt de gecompenseerde F-waarde gebruikt omdat de hoeveelheid effectief hoeveelheid licht dus minder is.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » ma okt 22 2007 8:32 pm

Is idd normaal, dit gaat ook op voor de 60mm /2.8 die ik ook heb gehad.
Hele fraaie lens hoor!
mikemix



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma okt 22 2007 8:45 pm

De constructie is zo dat er intern lenselementen verschuiven alsof er een balg of tussenringen worden gebruikt. Hierdoor kijkt de sensor wel door hetzelfde gaatje... alleen dat gaatje staat verder weg. Hij krijgt daardoor dus minder licht.

Bij de 60/2.8 is dit goed te zien :

Afbeelding Afbeelding

De brandpuntsafstand blijft hetzelfde en ook de diafragmaopening blijft hetzelfde. Hij blijft dus f/2.8, echter met effectief minder licht. Zijn effectief diafragma neemt af en de camera houdt daar wel rekening mee.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor dick » ma okt 22 2007 9:22 pm

Aha,

Weer wat geleerd.

Het is inderdaad wel een geweldig objectief.
Even sparen, maar wat ook door mijn hooft spookt is mijn 80-200 2.8 afd te ruilen. hmm ik weet het nog niet.
Ieder geval bedankt voor de reacties.

Dick
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma okt 22 2007 9:41 pm

Ik denk dat je beter kan sparen, anders ga je die 80-200 2.8. afd weer missen. :mrgreen:

Met vr. gr.,

Gerrit
GdP



Onderwerp:

Re: vraag 105 mm vr bezitters

Berichtdoor HenkBogers » wo jul 03 2019 1:53 pm

hi

net een twee hands 105 gekocht en liep er ook tegen aan. bedankt voor de uitleg. Maar:
wat ik niet snap is dat de belichtingsmeting van de camera niet compenseert. je zou verwachten dat bij een setting op Aperture de sluitertijd verlengt zou worden zodat de sensor voldoende licht zou krijgen. dat gebeurt bij andere vaste brandpunt lenzen ook.
HenkBogers

Clublid
Berichten: 8


Locatie: utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter Artz en 24 gasten