Micr0 Nikkor 85 VR

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Micr0 Nikkor 85 VR

Berichtdoor JurjenF » vr jan 30 2015 7:38 pm

Vandaag een gebruikte 3.5/85 VR Nikkor binnengekregen. Uiteraard direct even uitgeprobeerd en.....teleurgesteld. De macro opnamen (waar je een micro Nikkor uiteraard voor koopt) is acceptabel vanaf f5.6 en goed vanaf f8. Voor 'normale' opnamen, met name als het onderwerp verder weg is dan pakweg 4 a 5 meter, is het eigenlijk huilen met de pet op (of af, maakt niet uit). Gewoon niet scherp. De vorige eigenaar zegt dat-ie daar geen last van had (zou ik ook zeggen). Omdat de lens qua omvang en gewicht prima past bij de D5100 van mijn wederhelft (waar de lens ook voor is) wil ik er mee naar ChipClean. Misschien dat men daar er iets aan kan doen. Hopen dat het geen kat-in-de-zak is........
Ik weet niet of er andere gebruikers met dezelfde ervaringen zijn? Natuurlijk een beetje wrang voor haar om de lens weer weg te doen. Overigens op mijn D7100 heeft eea hetzelfde resultaat. Van het weekeinde maar eens echt naar buiten om te testen (als het weer het toelaat) en vergelijken met mijn eigen Tokina 100mm.
Gelukkig kan zij altijd nog de pas gekochte Soligor automatische tussenringen gebruiken : die werken perfect op de D5100!
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Micr0 Nikkor 85 VR

Berichtdoor Peter » vr jan 30 2015 8:33 pm

Ik ben ooit zo'n lens kwijt geraakt [gestolen]

het was mijn favoriete macro lens. Herken je verhaal niet echt.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Micr0 Nikkor 85 VR

Berichtdoor JurjenF » za jun 13 2015 7:26 pm

De problemen zijn opgelost. De lens blijft niet 100% op 3.5 maar verder is-ie in orde. Blijkt een beetje een typisch dingetje van de 85 mm. Afgeknepen naar/vanaf 4.5 geen problemen meer. Bij KE getracht in te in ruilen en die hebben de lens uiteraard ook getest en geen problemen gevonden. Alleen wat men teruggeeft voor inruil.....daar wordt je echt verdrietig van. En dan beweren dat Nikon lenzen hun waarde houden............
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Micr0 Nikkor 85 VR

Berichtdoor CaptainHook » za jun 13 2015 7:46 pm

Je moet ook niet inruilen bij een commerciële toko, maar zelf verkopen! :idea:
Die winkel wil er immers ook nog aan verdienen, dus tja...als je zelf geen moeite wilt doen, dan kun je het voor je laten doen, maar dat kost je dan wel marge... :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Micro Nikkor 85 VR

Berichtdoor gijs sandberg » za jun 13 2015 7:54 pm

Beste Jurjen,
re: niet 100% (vol open)
Dat geldt voor nagenoeg iedere lens.
Groetem, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Micr0 Nikkor 85 VR

Berichtdoor JurjenF » zo jun 14 2015 7:36 pm

Ja, ik denk dat ik te veel verwend ben door mijn Sigma 50-150 OS... :P
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten