Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Peter » za apr 18 2015 8:00 am

Als je nu zo twijfelt dan koop je de lens toch niet :D
Er zijn genoeg alternatieven. De 60mm lens van Nikon is in mijn optiek een van de scherpste macro lenzen,.

Qua werkafstanden maakt het allemaal slechts een paar centimeter uit, je betaalt je scheel voor die langere afstanden.

Voor een 50mm lens is de 1:1 macro scherpstel afstand =18.8cm
Voor een 105mm lens = 31.2cm
Voor een 150mm lens = 38 cm
Voor een 180mm lens = 46 cm

Sigma lenzen in dit geval
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor CaptainHook » za apr 18 2015 8:16 am

Kenneth schreef:Ik ben me aan het oriënteren op een macrolens ...

Heb je persé AF nodig?
Of denk je dat je dat nodig hebt?

Want uit ervaring (na 20 jaar macro objectieven gebruiken en diverse merken gebruikt te hebben), kan ik je vertellen dat ik AF, zeer zeker voor macro werk, niet mis...

En dan kan het wellicht een idee zijn om eens te kijken naar een ouder MF model macro objectief! B.v. de oudere 90mm modellen van Tamron (optisch gewoon heel erg goed) of de 105mm micro modellen. (Zowel Nikkor als b.v. Kiron Macro)

Heb zelf de afgelopen jaren o.a. de 90mm Tamron (pre-DI), de 180mm Tamron, de 60mm AF-S Nikkor (af en toe problemen met de AF-S motor), en de 200mm AF ED micro Nikkor gebruikt.
De 200mm AF ED micro Nikkor heb ik nog steeds en die is onovertroffen in beeldkwaliteit, maar heeft wel degelijk last van hunting (als je AF gebruikt). Maar die 200mm Nikkor is een joekel van een objectief en die lange lel zit wel eens in de weg.
Ooit spijt gehad dat ik de 90mm Tamron heb weggedaan; die was gewoon heel erg goed!
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor JvdKooij » za apr 18 2015 9:08 am



Goh Hans, dat had ik zelf nog niet bedacht. Wat denk je van een directe link naar een review waarin beschreven wordt dat deze lens heel veel hunt? Die heb ik zelf na enig zoeken gewoon nog niet gevonden. Hopelijk jij wel
Laatst gewijzigd door JvdKooij op za apr 18 2015 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor jan » za apr 18 2015 9:21 am

Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor emdeklerk » za apr 18 2015 10:12 am

Het pendelen ligt niet (altijd) aan het objectief. Het gaat (vooral) om de camera waarop het gemonteerd is.
De scherpstelmodules in camera's worden ook met de dag geavanceerder, waarbij de camerafabrikanten altijd zullen zorgen dat het softwarematig met de eigen objectieven het best functioneert.
Een onafhankelijk merk als Sigma krijgt ook waarschijnlijk niet direct de beschikking over de laatste ontwikkelingen bij de cameramerken, ze zullen meestal achter lopen.
Als je wat rond struint op Google vind je dat die Sigma op een Canon type zus-en zo kennelijk meer pendelt dan op de eigen Sigma die-en-die-camera. Wat ik vond waren dan wel wat oudere cameratypen.

Realiseer je dus dat pendelen wellicht eerder zal optreden met vreemd-merk objectieven, hoewel de nieuwste Nikkors op oudere camera's misschien ook wel meer pendelen dan op de nieuwere camera's.
Het is allemaal wat subjectief, in lijn met bijvoorbeeld de scherpstelsnelheid. Die wordt nooit gekwantificeerd, je leest slechts dat de een een objectief "langzaam" vindt terwijl de ander het juist "snel" vindt...

Maar realiseer je ook, als door anderen aangegeven dat je voor macro de AF vaak kunt missen als kiespijn.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Léon Obers » za apr 18 2015 11:06 am


Tja, met die zoekactie kwam ik juist aan de berichten zoals eerder benoemd hier:
viewtopic.php?p=775353#p775353
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Kenneth » za apr 18 2015 8:09 pm

Heren, geen ruzie alsjeblieft... Iedereen probeert hier om mij netjes van advies te voorzien.

De kogel is overigens door de kerk. Ik heb namelijk net de Sigma besteld.

Om nog even terug te komen op een aantal adviezen en suggesties.

Bijvoorbeeld over 2e hands opties. Tsja, ik heb in het verleden niet al te beste ervaringen met 2e hands spullen kopen gehad. Dat heeft geen betrekking op lenzen, maar toch. Daarnaast acht ik mijzelf niet deskundig genoeg om de staat/kwaliteit van een 2e hands lens te beoordelen.

En of ik AF nodig heb? Tsja, niet per definitie uiteraard en zeker niet voor Macro. Maar ja, als het er op zit, prima. Ik zal de lens namelijk ook wel eens gebruiken om een portretje te maken van mijn kinderen.

En dat ik geen wonderen van de lens moet verwachten in die zin dat ik meteen na 5 minuten de prachtigste macrofoto's maak, daar ben ik me terdege van bewust. Maar met veel lezen / proberen / en om tips vragen, hoop ik een heel eind te komen.

Nogmaals dank voor jullie adviezen. Nu even een :prost: om mijn aankoop te vieren :)
Kenneth

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Jaco1 » za apr 18 2015 8:23 pm

Gefeliciteerd met de aankoop van je sigma, laat af en toe nog eens wat mooie resultaten zien :-)
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor pveenstra » zo apr 19 2015 7:18 pm

Toch nog even een reactie op de 'Google' discussie. Je vindt wat je zoekt. Als je zoekt op Sigma en uitstekend vind je reviews waarin de lens uitstekend wordt bevonden. Als je zoekt op Sigma en hunting vind je uiteraard reviews waarin hunting wordt genoemd. Zelf voeg ik dus zo'n woord nooit toe aan mijn zoekwoorden. Dan vind je alle reviews en kan je beoordelen welke issues vaker en welke zelden of nooit voorkomen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Léon Obers » zo apr 19 2015 10:58 pm

Ik heb juist een heel andere gedachtegang dan welke jij hanteert. :o :P
Expliciet gebruik ik juist wel extra zoekwoorden om de antwoorden te filteren waar ik specifiek mijn vragen over heb. Dat de lens scherp was, wist ik namelijk al. Dat hoef ik niet nog eens extra te moeten lezen. Met een gerichte zoekactie krijg je het meest doelgericht de informatie waar je wel naar op zoek bent, zonder daar ik weet niet hoeveel pagina's voor te moeten doornemen. Dat onderken je zelf ook.

Je moet echter wel doelbewust logische woordkeuzes maken, om de gevonden info op juiste waarde te schatten. Een woord als "uitstekend" lijkt me dus niet echt logisch omdat het uitgaat dat iets "goed is". Dus daar heb je niet zoveel aan.

Als ik iets over "hunting" wil weten, kan het zowel positief als negatief zijn (Weinig of veel hunting). Ik weet van tevoren echt niet wat ik kan verwachten. Maar krijg uiteraard wel alle info met betrekking tot die "hunting". Bleek m.b.t. die Sigma lens de info daarover van diverse uiteenlopende bronnen hoofdzakelijk gerelateerd te zijn in het beperken ervan met een limiter op de focus range. De andere eigenschappen m.b.t. hunting waar Hans juist aan refereert ben ik echter niet tegen gekomen. Dus ga ik er vanuit dat dit geen issue is van betekenis m.b.t. de Sigma. Anders was die informatie met die zoekactie namelijk ook boven tafel gekomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor pveenstra » ma apr 20 2015 12:48 am

Ik begrijp wat je doet. Maar als je zoekt op wat voor probleem dan ook, er is altijd wel een review die aangeeft dat het betreffende objectief er last van heeft. Dus dat levert dan niet veel nieuws op, en eigenschappen waar je zelf nooit op gezocht zou hebben vind je daarmee ook niet. Dus voor mij zou het niet werken. Blijkbaar voor jou wel.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 20 2015 8:06 am

pveenstra schreef:er is altijd wel een review die aangeeft dat het betreffende objectief er last van heeft.

Dat is het hem nu net, dat ben ik niet tegengekomen. En als er nu één reactie zou zijn die er wel melding van maakt, tegenover 10 andere van niet, beschouw ik die ene reactie waarschijnlijk als niet zo relevant.

Zeker in het licht van optische eigenschappen van korte instel-afastand op de autofocus in zijn algemeenheid dat bij de minste en geringste beweging van jezelf de afstand toch al niet meer klopt, en om die reden de scherpstelling dat gaat corrigeren, is het van geen enkel belang tegenover welk ander macro-objectief dan ook. Omdat alle macro-objectieven met AF, als het goed is, daarin hetzelfde reageren. (Zie eerdere reactie in de draad < HIER >)
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Kenneth » ma apr 20 2015 3:42 pm

Ik heb hem binnen. Eerste bevindingen na een uurtje spelen:

1) over dat geluid van de OS heb ik me voor niks druk gemaakt. Ok, je hoort wat maar niet zodanig dat ik zou denken dat hij defect is (wat ik in een aantal reviews las)

2) hunten: tsja, als ik heel dichtbij ben en er is nagenoeg geen contrast, dan heeft hij het moeilijk. Maar ja, dat heeft mijn 50mm AD-D 1.8 ook in zo'n situatie. Over de snelheid van de autofocus ben ik vooralsnog zeer tevreden.
Zeker als ik de focuslimiter gebruik.

3)Macrofotografie is leuk!!
Kenneth

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Jaco1 » ma apr 20 2015 11:54 pm

Als je macro fotografeert, binnen bijvoorbeeld bij een bloem, dan is handmatig scherpstellen echt dé manier. Ook buiten bij een statisch onderwerp is handmatig scherpstellen, met statief of rijstzak, dé manier. Als je in het veld achter vlindertjes aangaat kan ik je wel de AF aanraden met , het minste beetje wind of beweging is handmatig funest, de AF geeft dan, naar mijn mening, de meeste kans van slagen, al zal je dan ook veel missers hebben. Let wel single scherpstelpunt AF-C zodat jij bepaald wat scherp zou moeten zijn. Succes!
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten