marcofoto's

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

marcofoto's

Berichtdoor joerig1970 » wo mei 17 2006 4:45 am

welke lens heb je nodig om macro opnames te maken ( das toch kleine objecten van dichtbij trekken he )
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo mei 17 2006 10:15 am

ik voel me (op een vreemde manier) vereerd dat je foto's van me wilt maken (zie titel: 'marcofoto's) ..... :lol:

voor macrofotografie, of dichtbijfotografie, kun je ruwweg drie paden bewandelen:
1. middels een close-up lens, dit is in het beste geval (in het geval van Nikon wel) een 'echt' lenselement' (d.w.z van glas en geen plastic loupje)
2. fotograferen met een macrolens, deze zal speciaal gemaakt zijn om 'dichtbij' te fotograferen, waarbij je tot een afbeeldingsmaatstaf kunt komen van (bijna) 1:1 (dus 1cm in de zoeker is 1cm op afdruk)
3. middels een balg, waarbij de te gebruiken objectieven eigenlijk een bijna onuitputtelijke keuze is, en waarmee je een afbeeldingsmaatstaf van groter dan 1:1 kunt bereiken.

veel succes in elk geval.

vr.gr.
Marco
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor RVK » wo mei 17 2006 11:33 am

Er zijn vele methoden om macro te bedrijven echter velen zijn best wel ingewikkeld. Bv een balg werkt uitstekend, maar vraagt toch om redelijk veel fotografische kennis, er is meestal geen koppeling meer met de camera wat werken bemoeilijkt. Tussenringen werken wat eenvoudiger echter ook hier beperkingen.
Verder kan het resultaat tegenvallen, “normale” objectieven zijn niet gecorrigeerd voor dichtbij en geven niet echt goede scherpte. (speciale balgobjectieven zijn zeldzaam en duur)
Wel is er de truuk om de lens omgekeerd te monteren (Nikon heeft/had hiervoor adapters) voor beter resultaat (er klopt dan wel niets meer van de lichtsterkte en uiteraard geen koppeling)

Ik denk dat als je wat in macro wilt doen het beste is om een macrolens aan te schaffen (werkt het makkelijkst) , alternatief. een 2e hands niet autofocus, die op dit moment veel, en redelijk goedkoop worden aangeboden.

Misschien kun je aan het volgende boek komen Het macroboek van W.Kruyt uit 1971, het is zeer duidelijk en voor lange tijd een soort standaardwerk geweest. (veel gebruikt als lesboek)

Macro is best wel moeilijk maar de resultaten kunnen zeer goed zijn

Groeten
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 959


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo mei 17 2006 4:58 pm

In aanvulling tot het bovenstaande: een close-up lens is de goedkoopste introductie tot de wondere wereld der macrofotografie. Nikon maakt zelf de 5T en 6T close-up lenzen, met een schroefdraad van 62mm (moet immers voorop de lens worden geschroefd). Als je een nieuwere Nikkor lens hebt met 58mm of 67mm filtervatting, dan ben je aangwezen op andere merken (Topcon maakte ooit een erg goede close-up no2 lens met 67mm diameter).

Een specifieke macrolens, zeker een goede, kost je vele malen meer dan een close-up lens. Een manual focus macro lens is niet aan te raden omdat je hiermee geen lichtmeting hebt op de D50/D70 en vele functies komen te vervallen.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo mei 17 2006 8:03 pm

vanson schreef:Een specifieke macrolens, zeker een goede, kost je vele malen meer dan een close-up lens. Een manual focus macro lens is niet aan te raden omdat je hiermee geen lichtmeting hebt op de D50/D70 en vele functies komen te vervallen.

Heel vaak maak je bij macrofotografie gebruik van een flitser.
De hele zooi op M zetten en dan kan je prima met een MF Micro-Nikkor aan de slag... :P

Voorbeeldje:

NIKON D100 D1H D2H PROFESSIONAL MACRO RING FLASH 67MM
Afbeelding

Zie ook hier.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor lin-da » di mei 30 2006 6:44 pm

Ook ik ben op zoek naar een macro-lens.

Ik ben maar een beginneling maar wil toch foto's van heel dichtbij kunnen maken.

Zijn er lenzen die jullie kunnen aanraden voor iemand die net begint met een nikon 50d?

Groetjes Linda
lin-da




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten