Schimmel in lens

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Schimmel in lens

Berichtdoor CaptainHook » zo mei 10 2015 3:03 pm

Het komt idd vaker voor bij oude(re) modellen objectieven.
Dat heeft te maken met de gebruikte coatings en lijm/smeermiddelen van vroeger. Die hadden veelal een organische basis, m.a.w. lekkere voedingsbodem voor een schimmel. En zeker als je in gebieden woont waar die sporen veel meer in de lucht aanwezig zijn dan in onze streken. Daarnaast heeft een oud(er) objectief vaak veel meer v.d. wereld gezien, ergo meer kans om 'enge ziektes' op te lopen... :P

De laatste jaren worden er eigenlijk alleen nog maar synthetische lijmen, vul- en smeermiddelen gebruikt. Dat lusten de schimmels niet... :wink:

In principe is ons klimaat niet zo schimmelgevoelig wat betreft objectieven. Maar mensen die in tropische oorden wonen, denken daar heel anders over.
Haal je b.v. objectieven uit bepaalde delen van Azië, Midden-Amerika of Caribisch gebied, dan moet je veel beter oppassen.
Of als je op vakantie bent geweest en je bewaart de objectieven (met daarin de tropisch lucht + schimmelsporen) in een afgesloten ruimte, slecht geventileerd, zonder zonlicht (UV doodt schimmel), tja, en dan pak je iets uit de kast en blijkt er na zoveel tijd schimmel in te zitten. En als je nog meer pecht hebt, is de coating aangevreten.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Schimmel in lens

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 10 2015 11:41 pm

Afhankelijk van het soort objectief wat voor bepaalde toepassingen wordt gebruikt, hoef je niet ver weg te zijn voor schimmel.

Eerder had ik via E-bay een "vergrotingsobjectief" gekocht. Typisch dat soort lenzen werden in de donkere kamer gebruikt. Bedenk dat dit soort ruimtes indien slecht geventileerd, een uitstekende voedingsbron kan zijn voor schimmels.
Bij constatering van schimmel regelde ik een flinke korting, want wilde het objectief wel hebben. Geen "exotisch" type lens, maar wel zodanig weinig in omloop en van dusdanige kwaliteit (Rodenstock APO-Rodagon 105mm/4.0), dat je er doorgaans toch behoorlijk wat geld voor moet neertellen. Nu kreeg ik enkele honderden Euro's terug. Uiteindelijk bestond de simpele schoonmaakactie eruit om de twee hoofddelen waaruit het bestaat uit de vatting te draaien, schoonmaken (inderdaad ook met ammoniak), nabehandeling met alcohol, terugschroeven, klaar was Kees.

Eerder ooit een < Voigländer APO-Lanthar 120mm/2.5 SL > wel weer terug gestuurd i.v.m. minimaal schimmel.
Wat zeer beslist ook wel schoon te maken zou kunnen zijn, maar een stuk ingewikkelder. Daar begon ik niet aan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten