Tussenringen of macrolens

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Tussenringen of macrolens

Berichtdoor hillie1965 » wo aug 31 2016 2:07 pm

Was aan het sparen voor de Nikkor 105 macro lens voor 799,00 Euro tot deze en heel veel andere lenzen van Nikon ineens veel duurder werden.
Nu kost dezelfde lens 909,00 Euro. Kies ik in mijn geval voor een goedkoper alternatief of voor tussenringen? Heb op dit moment 700,00 Euro te besteden.
Ben in het bezit van de Nikkors 24-70 en 70-200, beide 2.8 en de Tamron 150-600. Ben overigens een echte zoomer. Wat is raadzaam?
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor Jur » wo aug 31 2016 2:17 pm

Als het je echt om macro-fotografie gaat zou ik niet kiezen voor tussenringen i.c.m. de genoemde zooms. De Micro-Nikkor 105mm f/2.8 wordt regelmatig (ook op dit forum) voor een redelijk bedrag aangeboden. Ook de Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 VC USD wordt doorgaans heel goed beoordeeld, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee (ik heb zelf de 105mm Nikkor).
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor Jur » wo aug 31 2016 2:29 pm

Wellicht interessant om eens naar Engeland te kijken. Op een bekende Engelse online site zie ik dat de Nikkor 105mm voor £ 619,00 wordt aangeboden. Met de huidige koers van het pound zou dat een aantrekkelijke optie kunnen zijn.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor gijs sandberg » wo aug 31 2016 2:54 pm

Hille,
(Velen op diit forum zullen hierover vallen en hun favoriete S* of T* lens aanbevelen)
Mijn stelling
-Als je de (bouw) kwaliteit van Nikon lenzen waardeert
-Als je niet de courante nieuwprijs wilt/kunt spenderen.
Zou ik een uurtje gaan surfen langs de tweedehands-sites van erkende Nikon dealers in Nederland.
Een Micro-Nikkor is niet een lens die snel slijt, dus (en zeker met dealer-garantie) kan tweedehands exemplaar uit/in Nederland een optie zijn.
Over tussenringen is al veel en lang geschreven op dit forum, gebruik de zoekfunctie en trek een eigen conclusie.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor Jaap Driest » wo aug 31 2016 4:12 pm

Als je de lens alleen voor macro wilt gebruiken, en je bent van plan om met een statief te werken, dan is een handmatige lens ook een optie.
Een 55mm f2.8 of een 105mm f4
Handmatig scherpstellen is bij macro toch al bijna een vereiste; het luistert zo nauw.
Als je dan wat geld uitspaart, dan zou ik er een scherpstelslede bij aanschaffen. Dat werkt prettig.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor Nikkormaat » wo aug 31 2016 5:25 pm

Bij goede fotozaken wordt die 105 vaak voor zo'n € 650 incl. garantie aangeboden. Die van Nikon vind ik een heerlijke lens met lange instelschaal voor afstand. Je hebt niet aangegeven voor welk sensorformaat. Afhankelijk van DX of FX is het dan 152 of 105 mm. Ik heb op FX een converter mogen lenen. Dat beviel mij erg goed.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor hillie1965 » do sep 01 2016 8:23 am

Nikkormaat schreef:Bij goede fotozaken wordt die 105 vaak voor zo'n € 650 incl. garantie aangeboden. Die van Nikon vind ik een heerlijke lens met lange instelschaal voor afstand. Je hebt niet aangegeven voor welk sensorformaat. Afhankelijk van DX of FX is het dan 152 of 105 mm. Ik heb op FX een converter mogen lenen. Dat beviel mij erg goed.
Beste Nikkormaat, ik ben in het bezit van de D750.
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor John Jansen » do sep 01 2016 11:54 am

Bij Private fotografie (Rotterdam) staat een 105mm te koop voor € 675,-
Ik gebruik deze lens al jaren en heb ook de oudere 90mm van Tamron maar die gebruik ik zelden meer.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor Edelhert » do sep 01 2016 8:45 pm

Voor alle zekerheid even het volgende : (ik zag de 150-600 bij je lenzen staan)

Ik had de Nikkor 200-400 en gebruikte een tussenringen set van Soligor. Geen klachten.
Die werkte helaas niet met mijn nieuwe tamron 150-600. Komt door het ontbreken van 1 contactpunt was het advies van een fotograaf op internet.
Ik dus een 8 punts gekocht, maar helaas.

Het probleem is simpel : De Tamron, en vrijwel alle zoom lens met dit bereik worden langer bij uitzoomen. Het zal dus heel erg lastig zijn met tussenringen te werken bij dit type objectieven.
Dit had ik moeten weten........
Edelhert

Forumlid
Berichten: 23


Locatie: Arnhem

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor Benjamin Wassink » do sep 01 2016 9:23 pm

Tokina 100mm f2.8 macro!?

https://youtu.be/XtpC3g0sVDw
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Tussenringen of macrolens

Berichtdoor stouten » vr sep 02 2016 10:21 am

Of bij cameraland 2de hands met garantie.
http://www.cameraland.nl/objectief/twee ... sn-282518/
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten