60 mm micro lens

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

60 mm micro lens

Berichtdoor marouw » ma sep 12 2016 8:49 am

Ik heb de 60 mm microlens van Nikon. Is het nu zo wanneer je 90 of 105 hebt dat de betere details kan maken ? Wie wil mij er iets over uitleggen.
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor jan » ma sep 12 2016 9:26 am

Misschien is dit een artikel om eens te lezen als antwoordt op je vraag.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 12 2016 10:33 am

Beste M,
re: de 60 mm
Welke ?
re: dat de betere details kan maken
Ik ben geen taalpurist, maar van deze formulering kan ik geen chocolade maken.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor marouw » ma sep 12 2016 11:07 am

Beste Gijs,

Nee u bent geen taalpurist, maar een muggenzifter! Iemand kan wel eens een typfout maken. Overigens heb ik van een ander forumlid eeen link gekregen van een prima artikel waar ik wat aan heb. Op uw ongein zit ik niet te wachten. En lezen: wat staat er achter de 60 mm.......?
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor marouw » ma sep 12 2016 1:02 pm

jan schreef:Misschien is dit een artikel om eens te lezen als antwoordt op je vraag.


Dank je wel. Ik heb het gelezen. 5 jaar geleden heb ik deze 60 mm microlens gekocht. Werd me aangeraden door Cameraland. Zij vroegen wat ik ermee wilde fotograferen. Insecten dus en bloemen. Maar ik lees uit het artikel dat je beter een 100 mm of zo kunt aanschaffen. Dat wordt sparen.

groetjes, Marianne
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor Matthijs » ma sep 12 2016 1:17 pm

Ik heb tot nu toe de Nikon 85mm (micro) gebruikt, erg fijne lens. Lekker compact en licht, en scherp.
Misschien kun je die ook overwegen, nog niet ééns zo duur ook.
Deze gaat verkocht worden omdat ik een nieuwe macrolens ga aanschaffen.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor ATOR » ma sep 12 2016 1:23 pm

De meeste macrolenzen hebben een maximale reproductie ratio van 1:1, dan is iets van 1mm groot ook 1mm groot op de sensor. Het voordeel van meer mm, bijvoorbeeld 105mm ipv 40mm, is dat je verder van het onderwerp af kunt werken, het is niet zo dat details groter worden.

Op deze pagina vind je een lijstje.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor marouw » ma sep 12 2016 2:01 pm

ATOR schreef:De meeste macrolenzen hebben een maximale reproductie ratio van 1:1, dan is iets van 1mm groot ook 1mm groot op de sensor. Het voordeel van meer mm, bijvoorbeeld 105mm ipv 40mm, is dat je verder van het onderwerp af kunt werken, het is niet zo dat details groter worden.

Op deze pagina vind je een lijstje.


Als ik het dan goed begrijp krijg je het hele insect (bijv.) in beeld i.p.v. dat je van een libelle een deel van de vleugels onscherp krijgt?
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor Peter » ma sep 12 2016 2:32 pm

Het maakt qua details niets uit. De werkafstand is bepalend om 1:1 te kunnen fotograferen
zie een eerder draadje
viewtopic.php?t=24006

ik denk dat de 60mm een van de betere macro lenzen is , ooit door Nikon gemaakt. Tezamen met de Nikkor AF-D 200mm F 4.0 MICRO. Ik zou de lens niet weg doen
Laat je niks aanpraten qua werkafstanden in de winkel.


105 mm is prachtig.., het scheelt in de praktijk maar een paar cm om 1:1 beeldvullend te kunnen fotograferen.
60mm: = plm 7.cm werkafstand
105: = plm. 14 cm.

Als jij weet hoe je insecten moeten benaderen...., kun je zelfs met een 40mm goed uit de voeten. :wink:

Bij macrofotografie zit je zo dicht op je onderwerp dat je scherptediepte eigenlijk altijd heel klein is. Het is daarom nodig om een klein diafragma (hoog getal) te gebruiken. f/11 of hoger is vaak noodzakelijk om voldoende scherptediepte te krijgen. Anders is de scherptediepte zo klein dat je onderwerp al snel onvoldoende scherp is (of door een minimale beweging onscherp wordt).
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor Jolanda » ma sep 12 2016 6:52 pm

Ik heb ook een wat oudere 60 mm en vindt het ee perfecte lens om macrfotografie mee te beoefenen.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor Nikkormaat » ma sep 12 2016 9:17 pm

Als je perse een grotere werkafstand wilt hebben, zou je op die 60mm een 2.0 converter kunnen overwegen. Dat is minder kostbaar. Ik heb op de clubdag met mijn D750 en 105mm micro een 2.0 converter geprobeerd. In eerste instantie werd mij dit afgeraden. Uiteindelijk was men aan de tafel verbaast dat er bij gelijke afbeeldingsgrootte geen verschil in detail te zien bleek.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor emdeklerk » ma sep 12 2016 10:59 pm

De 60mm is een prima objectief. Ik heb zelf de 2,8/60mm AF, tegenwoordig is er de 2,8/60mm AFS zonder diafragmaring, wat hinderlijk is als je het ding op een balg wilt gebruiken, wat eigenlijk wel in het eisenpakket voor een macro-objectief zit.
De werkafstand is met een 105mm inderdaad wat groter, maar dat "voordeel" wordt nog wel eens wat overdreven. Een insect dat geconfronteerd met de 60mm wegvliegt doet dat ook als het om de 105mm gaat, de kunst is nu juist met ook met een "kort" macro-objectief de benodigde vaardigheid te krijgen.
Maar als je naar 105mm wiltL kijk eens rond naar een 4/105mm MF Micro-Nikkor, volgens velen de beste 105mm Micro Nikkor ooit. Ik kan natuurlijk niet ruiken of je camera dat aan kan, mijn D700 in ieder geval wel.
Goed te lezen dat men geen verschil zag met of zonder de 2x converter. Ook zoiets wat nog wel eens overdreven wordt: die koudwaterangst voor converters. De huidige converters zijn erg goed en zeker te overwegen in combinatie met een Micro-Nikkor.
Ik moet Gijs wel bijvallen, de vraagstelling had inderdaad wat beter geformuleerd kunnen worden. Gijs doet niet aan ongein. Ik mis bijvoorbeeld ook of je met een DX-camera of met een FX-camera werkt: dat maakt uit. De 60mm is van oudsher een volkleinbeeldobjectief (FX dus) als opvolgers van de beroemde 55mm Micro-Nikkors. Een 60mm gedraagt zich op een DX-camera al als een 90mm. Voor DX is er immers ook nog de 40mm, die gedraagt zich dan als een 60mm op een FX-camera. Een 105mm gedraagt zich op een DX-camera als een 152,5mm, wat inderdaad redelijk lang is. En dan was er ook nog de 200mm Micro-Nikkor, die zich op DX als een 300mm gedraagt...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor henkk » di sep 13 2016 6:18 am

Een 60 mm AF-D of een 105 mm AF-S maken bij 1:1 weinig uit: de 105 is dan terug-geademd tot een 75 mm en heeft een grotere lengte dan de 60 mm. De 60 mm ademt ook wel een beetje maar lang niet zo sterk als die 105 AF-S. Op de keper beschouwd zal het bij 1:1 dus weinig uitmaken hoe ver of dichtbij je bij het object moet komen. Vanaf de sensor gemeten zal het zo'n 10 cm uitmaken maar nogmaals, de 105 heeft een grotere lengte.
De tip met de converter ondersteun ik met een waarschuwing: met de 1.7 ook goede resultaten behaald (weliswaar wel met de 105 AF-S). Maar let op: of de 60 mm AF-D op een (Nikon-)converter past vraag ik me af vanwege het achterste lenselement ervan. Anders serieus risico op schade aan beide !!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 60 mm micro lens

Berichtdoor marouw » di sep 13 2016 9:19 am

emdeklerk schreef:De 60mm is een prima objectief. Ik heb zelf de 2,8/60mm AF, tegenwoordig is er de 2,8/60mm AFS zonder diafragmaring, wat hinderlijk is als je het ding op een balg wilt gebruiken, wat eigenlijk wel in het eisenpakket voor een macro-objectief zit.
De werkafstand is met een 105mm inderdaad wat groter, maar dat "voordeel" wordt nog wel eens wat overdreven. Een insect dat geconfronteerd met de 60mm wegvliegt doet dat ook als het om de 105mm gaat, de kunst is nu juist met ook met een "kort" macro-objectief de benodigde vaardigheid te krijgen.
Maar als je naar 105mm wiltL kijk eens rond naar een 4/105mm MF Micro-Nikkor, volgens velen de beste 105mm Micro Nikkor ooit. Ik kan natuurlijk niet ruiken of je camera dat aan kan, mijn D700 in ieder geval wel.
Goed te lezen dat men geen verschil zag met of zonder de 2x converter. Ook zoiets wat nog wel eens overdreven wordt: die koudwaterangst voor converters. De huidige converters zijn erg goed en zeker te overwegen in combinatie met een Micro-Nikkor.
Ik moet Gijs wel bijvallen, de vraagstelling had inderdaad wat beter geformuleerd kunnen worden. Gijs doet niet aan ongein. Ik mis bijvoorbeeld ook of je met een DX-camera of met een FX-camera werkt: dat maakt uit. De 60mm is van oudsher een volkleinbeeldobjectief (FX dus) als opvolgers van de beroemde 55mm Micro-Nikkors. Een 60mm gedraagt zich op een DX-camera al als een 90mm. Voor DX is er immers ook nog de 40mm, die gedraagt zich dan als een 60mm op een FX-camera. Een 105mm gedraagt zich op een DX-camera als een 152,5mm, wat inderdaad redelijk lang is. En dan was er ook nog de 200mm Micro-Nikkor, die zich op DX als een 300mm gedraagt...


Dank je, Ik heb een D5300 en de lens is AF-S nikkor 60 mm 1. 2.8 G ED.
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten