Macro en portret lens voor familieuitjes

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Macro en portret lens voor familieuitjes

Berichtdoor Janvis » di okt 04 2016 11:56 am

Hallo allemaal,

Omdat ik niet goed wist waar ik deze vraag het beste kan stellen omdat het zowel over macro als over een zoom gaat heb ik het hier maar neer gezet.

Zoals in een ander draadje van mij (over scherpte) is te lezen ben ik sinds kort serieus bezig met fotografie en ben flink aan het oefenen en proberen wat ik leuk vind.

Wat vind ik leuk? Macro, portret en landschap.

Voor landschap wil ik zowieso een aparte lens kopen die een goed groothoek bereik heeft maar tot nu toe kan ik met standaard 18-55 goed uit de voeten.

Nu eerst macro en portret, want ik wil vragen of er een lens is die voor beide doeleinden gebruikt kan worden of dat het beter is om eerst voor het één te gaan sparen en pas dan voor het andere om zo het beste uit beide werelden te halen. Voor puur macro zou ik denk ik voor de 105mm 2.8 macro gaan maar weet niet of een vaste 105mm ook zo fijn is voor portret tijdens familie uitjes.

Recent zijn we met mijn schoonfamilie naar het veenpark in Barger compascuum geweest en daar heb ik alles met mn 18-55 kitlens gedaan. Het is voor mij duidelijk dat ik met die 55mm echt zoom tekort kom voor dergelijke dagen. Wil je iemands gezicht er mooi op hebben moest ik erg dicht naar hem/haar toe waardoor de foto al niet meer spontaan was omdat ze dan toch gaan poseren (of ongemakkelijk om zich heen gaan kijken). Nu heb ik ook een 55-300 lens maar denk dat die qua zoom weer wat over de top is voor dergelijk dagen en is ook alles behalve lichtsterk. Daar komt bij dat ik niet weet of ik met een prime zo blij zal tijdens dergelijke dagen omdat ik bang ben de zoom te gaan missen, ik wil namelijk zo onopvallend mogelijk zijn als ik foto's maak, Met een prime zal je toch wat meer heen en weer moeten lopen omdat je moet zoomen met je benen, waardoor je denk ik al snel de aandacht trekt en mensen op je gaan letten.

De concrete vraag is dus of er een lens is die voor beide doeleinden geschikt is of dat ik beter kan gaan sparen voor twee lenzen.

Alvast bedankt voor jullie hulp
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro en portret lens voor familieuitjes

Berichtdoor ATOR » di okt 04 2016 12:19 pm

Voor wat je wilt lijkt me de Sigma 50-100mm f/1.8 geweldig, het beste van primes en zoom in één.
De 105 macro is mooi en daar kun je natuurlijk ook portretten mee schieten maar alleen 105mm beperkt je wel wat in het soort portretten wat je kunt maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro en portret lens voor familieuitjes

Berichtdoor justme » di okt 04 2016 12:58 pm

je gedraagt je altijd naar de lens die je erop hebt. heb je een telelens, zoals de 105mm, dan bewaar je 'natuurlijk' al op een grotere afstand dan wanneer je met een standaard- of groothoeklens werkt. Als je je daarvan bewust bent, dan maakt het weinig uit wat je kiest. Het probleem zit hem meestal en voornamelijk wanneer je binnen foto's wilt maken
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten