advies lens produktfotografie

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » za nov 12 2016 4:31 pm

ATOR schreef:
Pauline schreef:Vol goede moed begonnen met de 105 op de camera, peuter geparkeerd op de stip maar ik moest een kamer verderop gaan staan om haar geheel in beeld te krijgen, dat is dus geen succes in mijn studio, wellicht als je beschikt over een grote studio dat het lukt maar ik heb maar snel mijn 50 mm er weer op gezet, jammer.. ik kan me voorstellen voor een echt portret dus alleen buste/hoofd dat het nog wel zou gaan, die komen vast ook nog wel aan de beurt maar voor nu zou ik als ik moest kiezen voor de 85 mm gaan denk ik. En peuters fotograferen is hierbij ook meteen op mijn "eens maar nooit weer lijstje" komen te staan :crazy:


Herkenbaar dat wat je denkt dat leuk is om te fotograferen helemaal niet zo leuk blijkt te zijn. Daar kwam ik zelf meestal ook pas achter als ik er net een speciale lens voor gekocht had :D

Het is wat mosterd na de maaltijd maar je kunt jouw 55-300 lens op 105mm zetten en zien hoeveel je ongeveer met een 105mm lens op de foto krijgt, dito voor 85mm. Dat had geen verrassing hoeven zijn. Alleen het diafragma en de beeldkwaliteit veranderen. Verder is 50mm helemaal niet zo gek. Ga maar eens wat experimenteren met de lezen die je hebt en kijk eens hoe het voelt om met b.v. 35, 50 en 85mm te schieten. Varieer met de afstand tot het model en zie hoe je daarmee kunt switchen van in your face tot etherisch afstandelijk. Zelf proberen en kijken is zoveel waardevoller dan doen wat anderen doen. Als je dan eenmaal een voor jou geweldig brandpunt hebt gevonden is het tijd om daar een leuke prime voor te gaan halen.

Je hebt o.a. van Meike voor drie tientjes een grip onder je D7200, dan heb je wat meer body om vast te houden als je met grotere lenzen werkt. Ik hou daar wel van.


Ben op zich nog wel heel blij met de lens omdat ik nog regelmatig voor de zaak frezen zal moeten fotograferen, geen 'miskoop' in die zin gelukkig maar snap wat je zegt, ben ook afgegaan op het gegeven dat de lens los van zijn afmetingen hoogwaardiger kwaliteit glas zou hebben dus dat gaat zich vast nog wel n keer bewijzen of gewoon n grotere studio zoeken :D
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor ATOR » za nov 12 2016 4:47 pm

Oh ja het is zeker geen miskoop. Ik heb die 105 ook en daar kun je leuke foto's mee maken :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » za nov 12 2016 5:13 pm

Impressive Ator, eindopdracht dit studieblok is stilleven met persoonlijke spullen dus dan zal ie vast nog goed van pas komen..
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor JaapV » za nov 12 2016 11:15 pm

(Off-topic:)
Leuk topic. Met plezier gelezen (en bekeken) :thumbup:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor jazzbassman » zo nov 13 2016 12:35 pm

Leuk om te lezen. Ben een paar weken gelden met m'n dochter naar de open dag van de fotovakschool in Rotterdam geweest en die waren toen ook bezig met "product fotografie".
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten