advies lens produktfotografie

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 6:40 pm

Ik ben bezig met produktfotografie voor het bedrijf waar ik werk, ik fotografeer hardmetalen frezen (soort boortjes) en mag daarvoor een nieuwe lens aanschaffen tot max 1000 euro. Nu vraag ik mij af wat een goede aanschaf is, iemand gaf als tip deze lens AF-S DX MICRO NIKKOR 85MM F/3.5G ED VR maar ik heb al een een 18-55 3,5-5,6G, een 50 mm prime 1.8 en een tele 55-300 4,5-5,6 G. Wie kan mij een goede suggestie doen voor een lens waar ik nog mooiere produktfoto's mee kan maken en die ik bijv. ook voor portetfotografie kan gebuiken? Ik doe de opleiding bij de fotovakschool dus ga nog van alles doen en leren..
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor JW17 » ma okt 31 2016 6:54 pm

Ik zou inderdaad eerst naar die 85mm Micro kijken. Goed voor product- en portretfotografie.
Is er iemand in jouw groep die dit objectief al heeft?
Dit objectief wordt ook vaak tweedehands aangeboden, misschien ook wat om in de gaten te houden.
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 7:00 pm

Nee helaas, moet hem ook nieuw kopen ivm facturatie op het bedrijf.. ik vraag me af in hoeverre deze lens mij verbetering gaat brengen tov de 50 mm die ik al heb. de VR ga ik niet gebruiken op statief met afstandbediening.
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor ATOR » ma okt 31 2016 7:11 pm

Je hebt een macro lens nodig als je met een normale lens niet dichtbij genoeg kunt komen omdat het onderwerp te klein is of wanneer je een klein detail wilt vastleggen. Je zou daarmee bijvoorbeeld een paginavullende foto kunnen maken van het snijvlak van zo'n frees. In die zin is het 'beter' dan je 50mm.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 8:51 pm

Ik zit nog even op de Nikon site te kijken, zou dit dan niet een nog betere optie zijn? /af-s-vr-micro-nikkor-105mm-f-2.8g-
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor sled9e » ma okt 31 2016 9:37 pm

Die 18-55 zal dit nog weleens gaan redden die kan erg dichtbij en mits je diafragma verkleint valt de kwaliteit mee , je hoeft toch geen mooie onscherpte bij dit lijkt mij. Maar als je geld mag uitgeven ervoor is het een ander verhaal
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 9:46 pm

ja ik mag tot 1000 euro uitgeven voor een echt goede lens, heb ze nu gemaakt met de 50 mm
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Janvis » ma okt 31 2016 9:50 pm

Wat voor fotografie doe je privé het liefst dan?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 9:52 pm

Ik ben prive van de paarden en portretfotografie, heb net eerste lesblok erop zitten dat was vooral veel theorie en photoshoples, nu begint blok 2 portretfotografie, denk dat daar wel mijn grootste passie ligt
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Jaap Driest » ma okt 31 2016 10:02 pm

Als je ook de fotovakschool doet, dan is het misschien te verwachten dat je ooit overstapt naar fullframe.
Dan zou ik nu investeren in een objectief dat ook fullframe te gebruiken is. Dan kom je uit op een 105mm micro.
Die geeft nu op je DX camera een beeldhoek ca 150mm. Je moet dan wel iets verder weg van je model voor een portret, maar je hebt immers ook je 50mm nog.
Die 105 is een prachtobjectief, en ik ben het met ATOR eens: als je zo dichtbij kunt fotograferen, dan zijn je mogelijkheden veel groter voor spannende close-up opnamen met mooi scherpteverloop. Daar zal je opdrachtgever echt blij mee zijn. Je moet voor de catalogus natuurlijk haarscherpe productfoto's leveren, maar voor een website of als achtergrond in een brochure zijn foto's met schepteverloop heel passend.
Kortom: ik zou voor de 105 micro gaan, die is ook op Fullframe top, en op fullframe een geweldige portrtetlens.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor a90 » ma okt 31 2016 10:05 pm

Behalve het objectief is het misschien ook interessant om te kijken of je een goede egale verlichting hebt (flitser of lampen), wat achtergronden (opnametafel) en een statief.

Alleen een goed objectief maakt dat je de overige zaken meer gaat missen. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn overigens, als je maar wat hebt.

@ Jaap, vlak ook de 60mm Macro niet uit, een erg fijn objectief en op een DX camera wellicht wat praktischer voor portretten.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 10:10 pm

Okay dat zijn fijne tips, ja ik heb een lampenset, simpel falcon eyes maar het is licht en het werkt ook een opnametent, grootste probleem is momenteel dat de frezen precies zo gefotografeerd moeten worden als de rest van de frezen die door een andere fotograaf zijn gemaakt.. met zwarte balken erin, zal eens kijken of ik er 1 kan posten hier maar weet niet precies hoe dat werkt.. zit niet zo vaak op het forum
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 10:17 pm

Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » ma okt 31 2016 10:19 pm

Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor John Jansen » ma okt 31 2016 10:21 pm

Ik fotografeer al jaren met de 105mm f2,8 (sieraden en ander macro werk) zowel op ff als op DX een super lens, maar vlak ook de nieuwe 90mm 2,8 van Tamron niet uit,hou je nog genoeg over voor wat lampjes en ander spul om het uit te lichten.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten