micro 105 2.8D en PK-13

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

micro 105 2.8D en PK-13

Berichtdoor melkman » do dec 08 2016 9:39 am

Hallo,

Dochterlief vindt fotografie ineens leuk (yesssss) en gaat een beetje rommelen met mijn D700 en lens-arsenaal. Helemaal goed natuurlijk, maar het lijkt haar leuk om macro-fotografie te gaan doen. Dus, op m-plaats een mooie tweedehands 105/2.8D op de kop getikt.

Als ik het goed begrijp is de vergroting 1:1 en heb je, als je grotere vergroting wil bereiken, wat extra's nodig. Enige tips over hoe je een vergroting van meer dan 1:1 kan bereiken. Geen balg, dat wordt me teveel van het goede. Is een tussenring PK-13 een optie? En levert dat een redelijke extra vergroting op? Omkeerringen zou ook kunnen...

Daarnaast maak ik me een beetje zorgen over de scherptediepte en hoe je dat gebied kan vergroten. Zit je dan al in het gebied van focus stacking?

Tips welkom!

Groet,
Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: micro 105 2.8D en PK-13

Berichtdoor gijs sandberg » do dec 08 2016 10:13 am

Beste M,
Een AF-D lens moet kunnen werken met Ai tussenringen, een G lens niet!.
Maar: een PK-13 heeft een beperkte verlenging, ca52 mm. dat vergroot het beeld niet spectaculair.
Google ook even naar Nikon Hans voor zijn PDF's over macro en tussenringen, sommige non-Nikon ringen zijn de verzendkosten niet waard.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten