tussenringen D5300

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

tussenringen D5300

Berichtdoor Ronhoo » ma feb 20 2017 10:58 pm

Ik ben op zoek naar een goedkoop setje tussenringen.
Ik wil eerst wat experimenteren voordat ik veel geld uit ga geven voor een duurdere lens.
Graag advies
fotocamera D500
Gebruikersavatar
Ronhoo

Clublid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tussenringen D5300

Berichtdoor gijs sandberg » ma feb 20 2017 11:22 pm

R,
Niet doen.
Lees andere items in deze sectie.
G
PS voor zover ik kan zien heeft de vraagsteller een D5nnn en een 18-105 G lens, goedkope tussenringen gaan niet lekker werken; een goede set compatible ringen is mogelijk duurder dan de eenvoudigste (tweedehands) micro nikkor 40 mm.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di feb 21 2017 3:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tussenringen D5300

Berichtdoor Hans Braakhuis » di feb 21 2017 8:36 am

Tussenringen zijn te verdelen in twee groepen:

goedkoop, vrijwel alle merken, werkt niet altijd met AF, en vanwege de goedkope constructie heb je het waslijn effect. Of te wel er zit speling bij de elektronische contacten. Werkt niet met vrijwel alle DX zoom objectieven, omdat de AF punten te weinig licht ontvangen. Alleen de professionele camera's hebben AF sensoren die tot f/8 kunnen werken.
Zet je bv een AF-S DX 18-55 f/3,5-5,6 G VR objectief voor een 2 keer converter, dan wordt de f/5,6 een f11. Geen AF sensor die dan nog kan scherpstellen.

duur; alleen Nikon TC-xxxx, past alleen op lichtsterke vaste brandpunt objectieven of de f/2,8 serie zoom objectieven.

Meer lezen en voorbeelden: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/converters.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tussenringen D5300

Berichtdoor JurjenF » wo feb 22 2017 12:59 pm

Ik heb set Kenko automatische tussenringen. Kon ik destijds voor weinig kopen. Zijn goede ringen, stevige bouw, 'hangen' niet en belichting en AF werken prima. Je moet wel wennen aan de wijze van fotograferen maar voor mij/ons werkt het prima. Ze kosten niet veel (kijk ook eens naar gebruikt aangeboden) en is het niks kun je ze vaak zonder al te veel pecunia in de afvalbak te werpen weer verkopen. Ik heb ze altijd bij mij op vakantie ipv mijn macro. Hoewel ik met mijn 120-400 ook mooie 'macro's' kan maken (niet echt macro natuurlijk maar wel mooie dichtbij opnames).
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tussenringen D5300

Berichtdoor gijs sandberg » wo feb 22 2017 2:00 pm

Jurjen,
re: destijds voor weinig
Good on you, ik bezit een soortgelijke set, maar een set (goed compatible, bv Kenko of Soligor) ringen kost anderen E150 of meer.
Ik gok dat de vraagsteller met goedkoop een andere prijs-range bedoelde.
Groeten, Gijs
PS vele MP/eBay aanbieders beloven volledige compatibiliteit, maar met enige kennis van zaken haalt men dat snel onderuit.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tussenringen D5300

Berichtdoor Brutus » wo feb 22 2017 4:46 pm

Al eens gedacht aan voorzetlenzen? Ook wel bekend als dioptrielenzen.
Goed betaalbaar (als je even dhr. Google erbij roept) en met het grote voordeel dat ze geen licht kosten (itt tussenringen en balgen, die altijd veel licht "wegnemen").
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten