Macro 60 mm vs 85 mm

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Macro 60 mm vs 85 mm

Berichtdoor Ralph » wo mei 31 2017 4:38 pm

Ik fotografeer regelmatig met macro en moet zeggen dat ik vaker niet dan wel op 1:1 zit...
Gebruikersavatar
Ralph

Forumlid
Berichten: 1083


Locatie: Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro 60 mm vs 85 mm

Berichtdoor Matthijs » wo mei 31 2017 5:43 pm

Ralph schreef:Ik fotografeer regelmatig met macro en moet zeggen dat ik vaker niet dan wel op 1:1 zit...

+1
Voor de grap heb ik laatst een 2:1 60mm macrolens gekocht, 2x gebruikt om te proberen maar daarna in de tas blijven zitten. 2:1 is leuk, maar wanneer gebruik je dat? Uit de hand kun je sowieso vergeten, nagenoeg onmogelijk met zo'n vergroting. Op 2:1 zit ook bijna tegen je onderwerp aan, voor insecten kan dat een groot nadeel zijn.
Een 1:1 vergroting is ook al meer dan voldoende voor het 'standaard' werk. Wil je die minuscule beestjes (of andere onderwerpen) fotograferen kan het leuk zijn om zo'n vergroting te hebben maar houd dan ook rekening dat je snel in je eigen schaduw zit, zeer beperkte scherptediepte hebt en dat je vanaf statief moet werken.

Maar goed, dat was je vraag eigenlijk niet.. :wink2:
Ik heb ervaring met de 85mm, niet met de 60mm. De 60mm zou ik ook niet willen, te weinig bereik voor macrofotografie n.m.m. Er zijn mensen die prachtige macrofoto's maken met de 60mm, maar het maakt het wel net wat lastiger. De 85mm is een prima ding. Het kleinere diafragma maakt niet veel uit, aangezien je over het algemeen toch rond de F/8 (of hoger) zit voor een beetje scherptediepte. VR is een pluspuntje voor als je veel uit de hand werkt.
Het gewicht is te verwaarlozen, die nog geen 100 gram verschil ga je niet merken. De 105mm is wel een klein beetje zwaarder, maar om alleen die reden zou ik hem niet niet overwegen.
Misschien moet je de lenzen gewoon een keertje vasthouden en uitproberen, ook de 105mm.
Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten