Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma jul 23 2018 11:25 am

Daarom denk ik dat ik zelf iets fout doe en dat ik gewoon nog moet wennen aan hoe de lens werkt ;)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Janvis » ma jul 23 2018 11:26 am

Heb je de lens al gekalibreerd middels de fine tune in de camera?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor becas » ma jul 23 2018 2:20 pm

Maak eens een paar foto’s zoals je normaal zou doen, zowel een portret als macro en dan post je die hier. Liefst in RAW.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor DannySan » ma jul 23 2018 3:54 pm

In RAW of JPG maken is beide geen bezwaar, zolang de foto hier maar deelt in hetzelfde formaat als dat je 'm upload (naar bijvoorbeeld Flickr); dan blijven de exif-gegevens aanwezig.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Patrick » di jul 24 2018 1:49 am

Ik zou gewoon eens kijken of de focus wel goed ligt. Wellicht flinke front- of backfocus?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Huib » di jul 24 2018 9:40 am

Huib schreef: Heb je het objectief gecorrigeerd (camera instelling) op front/back-focus?


Janvis schreef:Heb je de lens al gekalibreerd middels de fine tune in de camera?


Patrick schreef:Ik zou gewoon eens kijken of de focus wel goed ligt. Wellicht flinke front- of backfocus?


Probeer antwoord te geven op vragen, dan kunnen we gezamenlijk -stap voor stap- wellicht het probleem oplossen.:thumbup:
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor henkk » di jul 24 2018 10:55 am

En meest van al, plaats eens een 'onscherpe' foto. Liefst een waar ook andere dingen op staan dan alleen het gekozen onderwerp. Hier staat voor diverse clouds hoe dat moet: https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewforum.php?f=82
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor jan71 » di jul 24 2018 1:17 pm

Volgens mij gaat het over de AF en over de scherptediepte (diafragma). Amber, als je de camera op een statief schuin voor de boekenkast zet en een paar foto's neemt, groot diafragme en scherpgesteld (één scherpstelpunt of handmatig) op een bepaald detail (ff opschrijven) dan kan je daarna beoordelen of de focus klopt. Experimenteer op die manier ook met verschillende diafragma's. Als de focus niet klopt niet met de instelling kan de afstelling lens/camera niet in orde zijn. Amber heeft een D5300 en ik dacht dat die geen finetune mogelijkheid heeft.
jan71

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor LJ-Jochem » di jul 24 2018 2:28 pm

Het werken met een macro objectief is wezenlijk anders dan werken met een "normaal" objectief. Zoals al gezegd is de DOF van de lens veel gevoeliger bij een macro objectief. De afstand tot je onderwerp is ook zeer belangrijk. Je kunt met dit objectief op erg korte afstand scherpstellen. Je moet het objectief er alleen wel op instellen. Aan de zijkant zit een schuifje welke in 3 standen te zetten is, Full, 0.50m tot oneindig en 0.30m -0.50m. Deze instelling heeft wezenlijk invloed op het resultaat. Voor macro werk je al snel in de 0.30m -0.50m stand waar je voor portretten al snel in full werkt. Het werken met, voor je gevoel, hoge diafragma's is bij macro normaal. Deze lenzen kennen meestal ook een maximaal diafragma van ergens in de 40 waar je 85mm ophoudt bij 22.

Voorbeeld.

1. Macro opname geschoten met diafragma f11 en je ziet de scherpte aan de randen van het horloge al afnemen.
AfbeeldingOnly The Brave by Diesel by Jochem van der Blom, on Flickr

2. macro opname geschoten met f5.6. Het scherptegebied is maar enkele cm's diep.
AfbeeldingLadybug by Jochem van der Blom, on Flickr
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten