Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Hasselbox » di mar 20 2018 3:30 pm

becas schreef:de Tamron 90mm is een hele fijne lens, zowel de VC versie als de voorganger. De sigma 150mm is ook erg mooi heb ik ondervonden.


Ik gebruik de Tamron 90 mm. Beeldkwaliteit is 100%.
Voor mij belangrijk verschil met tussenringen is dat je traploos kunt instellen van oneindig tot 1 op 1.
Met tussenringen sta je toch steeds met verwisselen van de ringen. Een hoop gehannus vond ik dat.
Wat het geluid van de AF betreft, de AF gebruik ik niet bij macro zoals velen dat doen.
Gr Hasseldoos
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Patrick » di mar 20 2018 4:22 pm

Als je echt met macro aan de gang wil, koop dan gewoon dat macro-objectief! Zoals al gemeld is er niets slechts (meer) op de markt. Iets als een Tamron 90mm f2.8 is een heel fijn en behoorlijk betaalbaar objectief. VC heb je voor macro niet echt nodig, maar kan wel handig zijn!

Als je merkt dat je door het bereik de 85mm niet meer gebruikt, wat helemaal niet hoeft want het zijn heel andere objectieven (!), dan kan je deze altijd nog ruilen voor een andere prime met een ander bereik...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor justme » do mar 22 2018 11:19 am

Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » do mar 22 2018 12:51 pm

Bedankt voor de link! Dat komt helemaal goed uit aangezien ik toch meer neig naar tussenringen dan een nieuw objectief (mogelijk in de toekomst wel een optie) Zijn de tussenringen van Caruba ook gewoon van goede kwaliteit zonder problemen met G objectieven?

Wat is precie shet verschil tussen type 1 en 2?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 22 2018 1:59 pm

Amber,
re: ook ... wat
Ik zou die vragen stellen aan de verkoper (onder vermelding te gebruiken kamera/objectief)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » do mar 22 2018 3:42 pm

Ik heb via chat de vragen gesteld aan cameranu.nl. Antwoord: Het verschil tussen type 1 en 2 is de constructie kwaliteit, de tussenringen zijn in principe bruikbaar met de body en 85mm 1.8G, maar met verlies van de autofocus afhankelijk van het model. Daarna werd de sessie verbroken dus heb niet verder kunnen vragen (of moest opnieuw in de wachtrij wachten)

Hebben jullie misschien nog ervaringen met voorzetlenzen?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor henkk » do mar 22 2018 4:17 pm

Op het oog (let wel, voor zover te zien op de afbeelding voor iedereen) zou ik zeggen dat de type 2 ringen ook een koppeling hebben voor AF-aandrijving vanuit de body. Of dat echt zo is zou de verkoper moeten bevestigen.

Verder zou het zo kunnen zijn dat ze de instelling van de diafragmaring overbrengen (wat bijv. de Nikon teleconverters type II nog wel doen en type III niet meer). Dat kan ik niet zien op de foto's.

Voor gebruik met een G-Nikkor is dit allemaal niet van belang, wel voor de meer algemene bruikbaarheid (ik zou dan voor het type 2 gaan maar dat is vanuit mijn lenzenset).

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Nikkormaat » do mar 22 2018 5:30 pm

Hans Braakhuis heeft op zijn website een en ander over voorsetlenzen geschreven. In het algemeen beïnvloed alles wat je aan lenzenstelsels voor of achter een objectief plaatst de kwaliteit van het beeld. Vaak in negatieve zin door vertekening. In hoeverre jij dat acceptabel vindt moet jij bijvoorbeeld in een winkel uitproberen. Goede voorsetlenzen zijn niet goedkoop.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » do mar 22 2018 8:17 pm

Hmm.. Het is toch wel een gedoe met voorzetlenzen of tussenringen merk ik. Begin langzamerhand toch weer richting de tamron 90mm te neigen. Hoewel deze natuurlijk een stuk duurder is, denk ik dat ik daar uiteindelijk meer plezier aan ga beleven.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Nikkormaat » do mar 22 2018 10:10 pm

Het gedoe waar je het over hebt, lijkt voornamelijk in jouw hoofd te zitten. Ga naar een goed gesorteerde winkel of dit weekend naar Professional Imaging in Nijkerk waar je de mogelijkheden kunt uitproberen en dan een mening uit eigen ervaring kunt bepalen. Succes.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Peter » do mar 22 2018 10:17 pm

welnee. , als je macro wilt fotograferen..., koop zo'n lens. Krijg je geen spijt van. Een keer bij die pinknop in de winkel op 'ja' drukken, keertje slikken. Snel weer vergeten :wink:

En jarenlang plezier als macro je ding is :-)
Goede ringen kosten ook een smak geld.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor henkk » do mar 22 2018 10:43 pm

En als de 85 mm f/1.8 werkeloos raakt, verkoop je die toch weer? Daar zijn vast veel belangstellenden voor. Het meeste kun je ook met de macro lens (ik heb de 105 nikkor micro f/2.8 en er is voor veel geld ook een f/1.4 105 mm maar zolang de loterij niet langskomt, wordt 'm dat niet).
Portretten met f/2.8 resp. f/1.8 ga je het verschil heel marginaal in zien.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor p.visker » do mar 22 2018 11:12 pm

Beste mensen, ik heb 3x de tussenringen set van caruba terug gebracht naar de winkel omdat aan de kant van de lens de lensvatting inscheurde naar een te dicht op de rand geplaatst schroefje (dit was allemaal van kunstof) en ben toen over gegaan naar een set van 3 ringen van kenko (die steviger is) met elektronishe kontacten voor de scherpstelling en het diafragma met een 60 mm lens van "venus laowa" die een vergrotings factor heb van 2:1 zie deze link maar http://www.venuslens.nl/ Dit is wel een handbediende lens wat bij macro toch de bedoeling is, maar is heel lichtsterk en een ruim dynamisch bereik en voor een fullframe camera gemaakt is maar op mijn D7100 zeer goed resultaat geeft.
de tussenringen heb ik ook wel eens gebruikt met mijn nikon 105 mm macro wat ook heel goed werkt met de auto stand.
De macro twin flesh van laowa werkt ook zeer goed omdat je vaak zo dicht op je onderwerp zit dat de ringflitser achter je onderwerp terecht komt en de twinflesh is heel flexibel dat je dit goed kan richten en links en rechts verschillend kan instellen.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Online
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 180


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor oud0001 » vr mar 23 2018 3:05 pm

Sla je slag voor 500 euro in aangeboden en gezocht op dit forum.
viewtopic.php?f=5&t=69209
oud0001



Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 23 2018 3:15 pm

+1 je bent mij voor. Zit wel tegen het maximale budget. Het is een heerlijk objectief. Kijk eens naar foto's van Nikkormaat in de Rubriek "Macroraadsel". Vrijwel alles met dat objectief gemaakt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annoh en 19 gasten