Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » vr mar 23 2018 8:50 pm

Ik had de advertentie al gezien, maar ik zou hem dan sowieso moeten laten verzenden, met alle risico's van dien. Het meeste waarom ik twijfel om dat objectief te kopen: 105mm is waarschijnlijk teveel voor foto's te maken van aquariumvissen. In ieder geval als de brandpuntsafstand hetzelfde blijft bij macrolenzen. Met de 85mm wat ik nu heb, kan ik alleen foto's maken wanneer ik met de rug tegen de muur sta. Is het dan niet mogelijk dat ik met 105mm niet ver genoeg van het object af kan gaan staan?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor henkk » za mar 24 2018 8:44 am

Daar heb je een punt. Alhoewel de feitelijke brandpuntsafstand van de 105 mm micro Nikkor maar net 75 mm is bij 1:1. Dat komt door het IF (interne focus) systeem waardoor het objectief 'ademt'; dit komt ook bij andere merken voor. (tip: deel de instelafstand van het objectief bij 1:1 afbeelding door 4 en je hebt de feitelijke brandpuntsafstand (dit geldt alleen als de afbeeldingsmaatstaf 1:1 is)).
Het verschil met je 85 mm qua beeldhoek resp. afstand tot het voorwerp zal dus niet groot zijn. Het hangt er van af hoe groot de vissen zijn en of je het hele aquarium op de foto wil hebben. Op zich kun je met zo'n 105 mm uitstekend aquariumvissen fotograferen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » za mar 24 2018 9:14 am

Het gaat om vissen die variëren van 4 tot 12 cm en graag zou ik ook soms willen oefenen met de kleine garnalen. Het is niet de bedoeling om het hele aqaurium te fotograferen, alleen de vissen en soms wat plantjes. Ook in dierentuinen zou ik de macro lens regelmatig willen gebruiken voor vissen, reptielen en bloemen. Als ik het goed begrijp is de brandpuntsafstand in werkelijkheid veel korter bij macrolenzen?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor henkk » za mar 24 2018 9:55 am

Niet alle macro lenzen hebben dat adem-effect zo sterk; alleen die met interne focus. Het is ook het sterkst op heel korte afstanden. Op oneindig is de 105 gewoon 105 mm.

Je sensor is 24 mm breed. Dus een vis van 4 cm hoef je maar 1:1,5 af te beelden. Op het venster van mijn 105 micro zie ik dan een afstand van 36 cm. Voor 1:2 zit je op 40 cm.
Voor een vis van 12 cm kom je op 1:5 (of nog wat minder want je wil natuurlijk ook wat omgeving op de foto); de afstand is dan ca. 75 cm, of 1 m incl. omgeving van de vis. Voor 1:10 zit je al op bijna 1,5 m afstand; het object dat je fotografeert is dan ca. een A4 formaat. Mijn 85 mm (geen Nikon) kan ik tot 1 m instellen; dan heb je ongeveer een vergelijkbaar beeld.

Het lijkt mij dat het grootste verschil tussen je huidige 85 mm en een micro 105 mm is dat je dichterbij kunt scherpstellen. Dus vooral voor de kleinere vissen en reptielen zinvol. En dat je dan waarschijnlijk niet meer met de rug tegen de muur moet staan.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » za mar 24 2018 12:40 pm

Hmm.. bedankt voor de uitleg! Ik neig toch meer naar een nieuwe tamron 90mm, voornamelijk om de reden dat ik de tweedehandslens niet op kan halen en er veel mis kan gaan tijdens het verzenden. Dus ik denk dat die het gaat worden!
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » za jul 21 2018 12:40 pm

Uiteindelijk heb ik de tamron 90mm gekozen en er een gorillapod bij gekocht. Tot nu toe vind ik de lens nog niet zijn prijs waard. Wellicht moet ik nog ontdekken hoe deze juist gebruikt moet worden. Alleen macro foto's van heel dichtbij neigen enigzins naar het effect wat ik zocht, maar dan moet ik wel altijd de interne flitser gebruiken. Zonder flitser zijn de foto's nooit scherp, ook met meer dan voldoende licht. Met flitser krijg je natuurlijk van die mooie zwarte schaduwen. Bovendien moet ik een heel hoog diafragma getal kiezen. Waar ik met de 85mm de juiste scherpte krijg met bijvoorbeeld zelfs F/1.8, heb ik bij een paar foto's gekozen voor F/18 of zelfs hoger om het gewenste resultaat te krijgen (wat natuurlijk een zeer onrustige achtergrond geeft). Voor portretfoto's blijft de lens ook mooi in de kast liggen. Al met al nog niet tevreden dus, maar wellicht gaat het nog komen. Inmiddels het ik wel uitgevonden dat ik een beter resultaat krijg wanneer ik de camera ondersteboven hou. (ivm flitser) Een vervanger voor de 85mm is het absoluut niet. De gorillapod ben ik wel blij mee gelukkig!
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor henkk » za jul 21 2018 4:25 pm

Kun je een paar voorbeelden plaatsen want dit is niet normaal. Macro is moeilijk qua scherpte maar portretten moeten zonder meer kunnen. Met dezelfde instellingen moet je vrijwel dezelfde foto's kunnen maken als met de 85 mm (alleen niet bij 1.8 ).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Huib » zo jul 22 2018 12:08 pm

amber98 schreef: Waar ik met de 85mm de juiste scherpte krijg met bijvoorbeeld zelfs F/1.8, heb ik bij een paar foto's gekozen voor F/18 of zelfs hoger om het gewenste resultaat te krijgen


Ken de tamron niet maar zelfs een matig objectief moet vanaf f4 tot f8 gestoken scherpe opnames leveren. F18 doet meer kwaad dan goed.

Heb je het objectief gecorrigeerd (camera instelling) op front/back-focus?
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Janvis » zo jul 22 2018 12:14 pm

Volgens mij vraagt macrofotografie om een enorme leercurve. Ik kan me niet voorstellen dat die Tamron minder zal presteren dan bijvoorbeeld de 105 van sigma of nikon. De eerste keer dat ik eens met de 105 van Nikon heb gestoeid vond ik het ook helemaal niks. Later tijdens een uitje eens met een macro lens van een mede clublid gestoeid en moet zeggen dat het echt een kwestie is van oefenen voordat je een beetje in de gaten hebt hoe het allemaal werkt.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Robert » zo jul 22 2018 1:13 pm

Wordt hier wellicht de scherpte-diepte bedoeld? Beide objectieven worden verschillend gebruikt.

Voorbeeld:
De 85mm 1.8G heeft met F1.8 en 2 meter afstand een totale scherpte-diepte van 4 cm.
De 90mm macro heeft met F18 op een halve meter afstand een totale scherpte-diepte van 2 cm.
Zie dofmaster.com
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor becas » zo jul 22 2018 1:18 pm

Ik vond de Tamron 90mm een erg fijn objectief. Maar inderdaad, je moet er even mee leren werken. Zoals met alle macro objectieven, hou rekening met de beperkte scherpte-diepte. Op f2.8 de scherpte precies daar krijgen waar je wilt, vergt wat oefening en gaat zeker in het begin vaak mis (frustrerend!).

Post eens wat voorbeeldfoto's?
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma jul 23 2018 11:04 am

Ik weet niet of ik nog foto's heb die niet gelukt zijn, daar moet ik naar zoeken. Normaal gesproken verwijder ik direct alles wat me niet zint. Ik heb niks aan de lens veranderd qua instellingen. Zoals deze aangekomen is, heb ik hem op de body gezet. De 85mm heeft ook het eerste halfjaar voornamelijk in de kast gelegen, tot ik doorkreeg hoe die echt werkte. Nu kan ik deze lens niet meer wegdenken. Het probleem met de tamron bij portretfotos is voornamelijk dat ie gewoon niet scherp is als ik wat verder van het onderwerp afsta (wat misschien heel logisch is voor een macro) maar als ik dichterbij kom, is maar een klein gedeelte scherp. Dus bijvoorbeeld 1 oog van een hond en de andere niet terwijl de hond recht in de lens kijkt (en dus de ogen op dezelfde afstand zitten) pas bij een hoog diafragma getal, verbeterd dit. Ik ben zelfs tot F/24 gegaan en je kunt dan wel raden dat flitsgebruik echt nodig is.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Janvis » ma jul 23 2018 11:09 am

Maar waarom heb je er voor portret een 90mm Macro bij gekocht als je al een 85mm hebt??? Die logica ontgaat me even.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma jul 23 2018 11:13 am

Ik wilde graag aan macrofotografie beginnen, maar wissel niet graag van lenzen (of heb hier simpelweg geen tijd voor op sommige momenten) ik hoopte daarom de 90mm voor beide te kunnen gebruiken wanneer dit nodig is. Denk aan wandelen met de honden, dan zou ik de 90mm meenemen voor vlinders, bloemen en andere insecten, maar als er toevallig een leuk of mooi moment is bij de honden, wil ik zonder te hoeven wisselen hier een foto van kunnen maken. Volgens alles wat ik gelezen had, zou de 90mm hier prima voor gebruikt kunnen worden.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Janvis » ma jul 23 2018 11:18 am

A oké, op die manier. Duidelijk :thumbup:

Vind het wel vreemd dat je de 90mm macro als onscherp ervaart, meeste macro objectieven zijn toch echt wel scherp en doen denk ik niet onder voor je 85mm wat dat aangaat. Alleen door het grotere diafragma van de 85mm is die wel wat meer geschikt voor portret denk ik. Maar als je met beide op bijvoorbeeld F4 een foto maakt op gelijke afstand enzow en gelijke instellingen moet je toch twee exact gelijke foto's hebben (die 5mm verschil ga je niet echt merken denk ik)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten