vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor henkk » zo feb 10 2019 10:01 pm

Met de 300 mm kom ik standaard op 1 : 4. Met tussenringen van 48 mm (lege hulzen met alleen elektronische koppeling) kom ik aan 1 : 2.
Doe dat met een 45 Mp camera en ik verwacht dat je heel veel details kunt zien. Van determineren heb ik geen kaas gegeten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor ben42 » ma feb 11 2019 9:49 am

Welk ervaring hebt u met, het uit de hand fotograferen, met een 150, 180 en/of 200mm macro lens (bij voorkeur voor determinatie van vliegende en neergestreken Bijen/insecten)?

Met een DSLR een insect uit de hand fotograferen vind ik bijzonder lastig. En mij lukt het over het algemeen maar matig om hiermee goede foto's te produceren.

Wat mij wel aardig lukt, is om met een compact camera met een touchscreen *) een foto van een insect te maken. B.v. een bij of een hommel op een bloem. De foto's worden dan geen fantastische foto's, misschien zelfs matig, maar het insect komt wel goed (en scherp) in beeld. Voor determinatie van het insect volgens mij zeer geschikt.
De compactcamera heeft een vijf assige vibratie reductie, meer scherptediepte dan een DSLR, samen met het touchscreen is het daardoor veel gemakkelijker om insecten te fotograferen. Maar een DSLR levert vaak mooiere foto's om aan de wand te hangen.

*)
Touchscreen waarbij aanraken van het scherm een foto maakt met het scherpstelpunt, daar waar je het scherm aanraakt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor ReneG » ma feb 11 2019 1:31 pm

Ervaring van 105-150mm, maar dit is wat ik kan bereiken met een 105VR met AF op een FX body (heel soms met de 1.4TC die hem naar 150mm brengt, of met tussenringen, maar de beste resultaten bereik ik met uitsluitend de 105VR), uit de hand gefotografeerd met AF (enkelpunts) en VR, soms met een opsteekflitser in macrostand. Om die bewering met foto's te onderbouwen, dit is zo'n beetje het maximale wat ik dan kan bereiken. Zonder uitzondering allen uit de hand genomen: https://www.renevanglabbeek.nl/galleries/animals-in-macro/

De Nikon AF is meer dan adequaat genoeg om scherp te stellen op het oog van een vlinder. Wat je met deze methode uiteraard niet kunt bereiken is verder uitvergroten met scherpte van voor tot achter/focus stacking, dan moet je met een statief en macrorail gaan werken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor vdBerg » ma feb 11 2019 3:39 pm

Dag Henk en Rene,

Dank voor jullie toelichting.

Zover mij bekend verslijt de AF motor van de camera met AF tussenringen (van niet-Nikon merken) sneller, vanwege de mechanische weerstand, toch?

Wat zijn de A-merk tussenringen en is er een vergelijkingstest?

@Henk met hoeveel tussenringen van 48mm wordt de vergrotingsfactor 1:2 voor de 300mm f/4 vergrotingsfactor 0,24x?

Met vriendelijke groet,
vdBerg
vdBerg

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor henkk » ma feb 11 2019 4:03 pm

De lenzen die ik met een tussenring gebruik zijn AF-S type. Dan doet de AF-motor van de camera niets. Er zit wel een schroefoverbrenging in de ringen maar die is dan niet nodig. Maar ik geloof so wie so niet dat de AF-motor zou verslijten.
De ringen zijn van Vivitar, ooit van een clublid gekocht. Kenko zal ook wel goed zijn. Wel erop letten dat er ook electrische contacten in zitten en liefst ook een overbrenging voor de diafragma-info (voor objectieven met een diafragmaring).
De vergrotingsfactor van de 300 mm wordt 0,25 zonder tussenringen. Dat redt hij gewoon zelf op zijn kortste afstand.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor ReneG » ma feb 11 2019 4:49 pm

Ik sluit me aan bij het verhaal van Henk, alleen ik heb dus Kenko's. Geen slijtage omdat de 105 een AF-S motor heeft.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor vdBerg » wo feb 13 2019 11:14 am

Dag Henk en Rene, dank voor jullie reactie.

Overwegingen, handzame (tele, close-up) lens/lenzen t.b.v. identificatie:
-voor een vlinder, libel op een moeilijk/niet bereikbare plaats (in de boom, het moeras, …) is een tele lens (al dan niet met tele-converter) een uitkomst;
-voor een insect tussen planten lijkt een macro/close-up lens (met kleine kortste scherpstelafstand/werkafstand) een uitkomst;

(wanneer) treedt er vignettering op voor een full-frame met tele lens en “Kenko set dg nikon af” tussenringen?
Wat is de materiaal kwaliteit van “Kenko set dg nikon af” en “Savage macro ART Auto” tussenringen?
(hoe) kan een tele lens met tele-converter, met macro accessoires worden gecombineerd t.b.v. tele close-up functionaliteit?
vdBerg

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor gijs sandberg » wo feb 13 2019 1:33 pm

Beste vdB,
re: vignettering
Dat zal niet optreden, de ringen zitten tussen lens en sensor.
re: kwaliteit
Ik heb een vergelijkbare set, maar bedenk iedere set van minder dan E100 voor 3 ringen leidt waarschijnlijk tot teleurstellingen.
De mechanische kwaliteit is naar mijn ervaring iets minder dan de )historische) NIkon ringen, maar die zijn niet geschikt voor jouw casus, en kostten vaka per stuk al meer dan E 100.
re: converter
Ik zou dat zien als alternatief voor tussenringen (zelf niet getest), bedenk dat een originele Nikon converter het een en ander kost.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor ReneG » wo feb 13 2019 3:09 pm

De Kenko set die ik heb is stevig genoeg voor een 105VR; maar er een 200 of 300mm lens durf ik er niet aan te hangen. Daarentegen hebben die een statiefvoet die je kunt gebruiken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor henkk » wo feb 13 2019 3:40 pm

Eens met voorgaande schrijvers.

Savage macro ART Auto heb ik gegoogled en ziet er qua idee leuk uit: een uitschuifbare tussenring. Maar het product is 'discontinued' en ik denk niet dat het erg handig is. Zo is hij minstens 55 mm (dat is heel veel) en kan ik me niet voorstellen dat er een schroefaandrijving in zit (alhoewel in theorie te bedenken hoe dat zou moeten). Er zitten wel electrische contacten in, daarvan wil ik wel geloven dat ze doorkoppelen. Of hij (cruciaal voor G-lenzen) het diafragma kan bedienen, vraag ik me ook af. Lijkt me lastig te maken.

Met converters en tussenringen kun je van alles combineren. Zo heb ik net een E2 tussenring van Nikon, een 36 en een 12 mm tussenring van Vivitar en een (heel oude) 2x Vivitar teleconverter in die volgorde tussen mijn 105 VR en mijn camera (FX) gezet en dat gaf een vergroting van 4x (9 mm beeldvullend op 36 mm sensorbreedte). De E2 tussenring bedient handmatig het diafragma van de G-lens.

[edit] Oude Vivitar converter gebruikt omdat de Nikon teleconverters niet achter een tussenring passen vanwege het uitstekende voorste lenselement (gat in tussenring is te nauw).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do feb 14 2019 8:01 am

Ken een fotografe die een 200mm (Nikon) gebruikte om zonder te bukken, op het strand kleine details kon vastleggen, gebruik makend van invoerende lijnen, licht, compositie, e.d. Schitterend. Ze was zelf zo rond de 160cm en met de lange werkafstand (afstand tussen het voorste lensdeel en het onderwerp) hoefde ze niet te bukken, Zoek op het www maar eens met "strand close up".
Heb op club bijeenkomsten graag andere merken dan Nikon op mijn camera geprobeerd. Met name met Tamron en Sigma veel last van "hunten". Of te wel je ziet in de zoeker dat de scherpte gezocht wordt. Het is niet in een keer scherp.

Bij Sigma is er regelmatig een glasdag, al of niet in samenwerking met de NCN, en de NCN heeft samen met Nikon ook regelmatig glasdagen waarbij er veel glas uitgeprobeerd kan worden.

Ben geen groot voorstander van tussenringen: Uit m'n pdf: Als je meerdere tussenringen in je handen hebt gehad, dan begrijp je wel waarom Nikon geen AF tussenringen meer maakt: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/tussenringen.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag: macro lens 150, 180 of 200mm?

Berichtdoor Ralph » ma mar 04 2019 9:38 pm

Gebruik de Tamron 180mm macro op D7100, schiet er ook regelmatig mee uit de hand, dit is best te doen, denk wel dat je een redelijke vaste hand moet hebben.

Voorbeeld geschoten vanuit de hand:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ralph

Forumlid
Berichten: 1083


Locatie: Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter en 8 gasten