Keuzestress Macrolens

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Keuzestress Macrolens

Berichtdoor MartiNikon » do jul 15 2021 10:38 am

Goedemorgen,

ik ben de laatste tijd wat meer bezig met macrofotografie, hoewel, de vergroting van 1:1 haal ik bij lange na niet met mijn lenzen, dus noem het maar dichtbij fotografie.
Ik ben in het bezit van een D7200 (aps-c, cropfactor 1.5 met ingebouwde scherpstelmotor) en een Sigma 17-50/2.8 en Nikon 70-300/4.5-5.6 (FX).
Nu wil ik graag een macrolens aanschaffen en heb de keuze uit de volgende types:

Merk.................Type................................... Vergrotings-factor.....Brandpuntsafstand....... Lichtsterkte..... Autofocus........Min. scherpstel-afstand....Prijs......... Opm..............35mm equivalent.
Nikon..................AF-s 60mm/2.8 G ED..............1:1...............................60.................................2.8.......................Ja........................18,5cm........................... 599..........Geen vr...................90mm
Sigma.................105mm/2.8 EX DG Macro.......1:1..............................105................................2.8.......................Ja........................31cm...............................499..........Optical stab...........157,5mm
Nikon..................AF-s Micro Nikkor 105/2.8 G VR........1:1...................105................................2.8.......................Ja........................31cm...............................869..........VR..........................157,5mm
Tamron------------SP 90mm/2.8 DI VC USD Macro........1:1.....................90................................2.8.......................Ja........................30cm...............................759..........VR..........................135mm
Laowa................100mm/2.8 Ultra macro APO..............2:1 !!!..............100..................................2.8.......................Nee........................24,7cm..........................549...........?.............................150mm
Samyang...........100mm/2.8 Macro Nikon AE..............1:1....................100..............................2.8........................Nee....................31cm............................... 499...............?..........................150mm

Ik heb altijd gedacht dat als je insecten groot wil afbeelden, je zo ver mogelijk bij ze vandaan moet blijven. De Nikon 60mm zou daarmee afvallen. Volgens mij zit je dan te dicht op je onderwerp en jaag je ze weg.
De Nikon 105mm is, net als de Tamron eigenljik net boven budget (ca. 600€) en zou betekenen dat ik nog wat extra diensten moet lopen :lol:. Als ik de reviews moet geloven is de Nikon 105 echter wel topkwaliteit en dus het overwegen waard.
Wat mij ook een hele mooie lens lijkt is de Laowa, omgerekend 150mm en een afbeeldingsmaatstaf van 2:1. Mooi geprijst, maar weer geen AF. Nu heb ik mij laten vertellen dat dat voor macro niet erg is.

Een ander dingetje wat in mijn achterhoofd meespeelt is:
ik heb een sigma, 17-50 en een Nikon 70-300. Alle hier bovengenoemde macro lenzen zitten qua brandpuntsafstand ook in mijn 70-300, behalve de Nikon 60mm. Deze zou precies het gaatje opvullen tussen de
sigma en mijn telelens. Maar is, omgerekend "slechts" 90 mm en dus zit je redelijk dicht op je onderwerp. Grote voordeel van de macrolenzen ten opzichte van die 70-300 is natuurlijk wel de afbeeldingsmaatstaf (1:1). Het zou geen argument mogen zijn, maar toch... toch heb ik dan het gevoel dat ik iets dubbel heb. Maak ik mij druk om niets of is het toch raadzaam om voor minimaal 70 mm (omgerekend 105mm) gaan om een redelijke afstand tussen mij en het onderwerp te houden?

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Laowa. Heeft iemand ervaring met dit merk? Zijn ze echt zo goed als een bepaalde winkel uit Alkmaar (mijn vaste leverancier) mij wil doen geloven?
Macro lenzen zijn in principe allemaal zeer scherp en het ontbreken van AF zou mij niet uitmaken. Het ontbreken van VR kan een uitdaging worden.

Graag jullie advies/tips.

Groeten van
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor justme » do jul 15 2021 10:55 am

ik heb een 12mm Laowa lens gehad, ook manueel. Enorm degelijk gebouwd. Uitstekende (bouw)kwaliteit. Elektronisch enorm uitgekleed en daardoor een stuk goedkoper.

Ik zou voor een langere lens, in jouw geval, wel eerder naar autofocus gaan kijken!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor henkk » do jul 15 2021 11:11 am

Echt macro-werk doe je met handfocus. De genoemde macro-lenzen zijn eigenlijk allemaal goed.

Het enige waarvoor je autofocus nodig zou hebben is als je automatisch opnames wil maken om beelden te stacken (voor een grotere scherptediepte). Maar ik geloof niet dat een D7200 die optie heeft. Een stacking serie maken kan dan wel maar dan moet je met de hand de focus aanpassen of een instelrail gebruiken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor EdvandeZilver » do jul 15 2021 11:14 am

Ik zou zondermeer voor de (F) Micro Nikkor 105mm gaan.
Je zou Marktplaats af moeten struinen vanwege het feit dat er overstappers zijn naar de Z versie.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor MartiNikon » do jul 15 2021 11:23 am

henkk schreef:Echt macro-werk doe je met handfocus. De genoemde macro-lenzen zijn eigenlijk allemaal goed.

Het enige waarvoor je autofocus nodig zou hebben is als je automatisch opnames wil maken om beelden te stacken (voor een grotere scherptediepte). Maar ik geloof niet dat een D7200 die optie heeft. Een stacking serie maken kan dan wel maar dan moet je met de hand de focus aanpassen of een instelrail gebruiken.


Dank voor je reactie, Henk.
Goede tip, die instelrail. Ik heb er hier nog één liggen uit de tijd van mijn Praktika. De rail is gemaakt in de DDR en is van gietijzer. Slechts 12 cm lang, (effectief 7,5cm) en Photoshop Elements laat het toe om meerdere foto's in te laden en deze samen te voegen tot één. ZIt ik wel nog met de vraag: Nikon 60 mm, kwaliteit, goede prijs, maar "slechts" 60mm.
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 15 2021 11:25 am

henkk schreef:Echt macro-werk doe je met handfocus.

Da's wel heel kort door de bocht. Of handmatige focus de meest logische keuze is, hangt nogal af van je onderwerp en omstandigheden. Statische onderwerpen doe ik inderdaad altijd op MF, maar bij bewegende onderwerpen gebruik ik toch vrijwel altijd de AF. En bij de huidige macro-objectieven is dat ook geen probleem - de AF is goed genoeg.

De stelling "echt macrowerk doe je met handfocus" is er voor mij één in dezelfde categorie als "een echte fotograaf fotografeert alleen in M en RAW". Ook dat is onzin.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor MartiNikon » do jul 15 2021 11:30 am

wiebeterpstra schreef:ik heb een 12mm Laowa lens gehad, ook manueel. Enorm degelijk gebouwd. Uitstekende (bouw)kwaliteit. Elektronisch enorm uitgekleed en daardoor een stuk goedkoper.

Ik zou voor een langere lens, in jouw geval, wel eerder naar autofocus gaan kijken!


Wiebe, dank.
AF is inderdaad makkelijk. Ik fotografeer echter al heel lang ( > 47 jaar) en "vroegâhr" had ik ook geen autofocus. Manual focus zou voor mij dus geen probleem moeten zijn.
Je schrijft dat je zeer tevreden bent over Laowa, qua bouw-kwaliteit. Maar hoe was hij optisch?
Letten op de brandpuntsafstand en dan met name in combinatie met AF, vind ik wel een steeds beter advies worden, dank daarvoor.
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor justme » do jul 15 2021 11:35 am

Beeldkwaliteit net zo sterk als de bouwkwaliteit (vandaar de bouw tussenhaakjes :) )

Afbeelding_DSC3180-2 180812 by wiebeterpstra, on Flickr
Afbeelding_DSC3475-2 by wiebeterpstra, on Flickr
Afbeelding_DSC3194-2 180812 by wiebeterpstra, on Flickr
Afbeelding_DSC2852 180811-2 by wiebeterpstra, on Flickr
Afbeelding_DSC2611 180807 by wiebeterpstra, on Flickr
Afbeelding_DSC2932-2 180811 by wiebeterpstra, on Flickr

ik heb m uiteindelijk ingeruild voor een Z 14-30, vanwege het Z systeem en de autofocus.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor ReneG » do jul 15 2021 12:08 pm

Zoals gezegd zijn zowat alle macro lenzen optisch goed. Het verschil zit in bouwkwaliteit, autofocus, VR en soms ook de werking. Zo zijn er macrolens versies (Tamron 90mm) die ver uitschuiven (als een soort zoomlens) en wat soms behoorlijk irritant kan zijn als je beestjes fotografeert.

Qua werken met AF, ik zou dat zeker niet afschrijven. Dat Macro uit de hand moet is soms waar, maar met de moderne AF systemen valt dat reuze mee. In vlindertuinen etc. doe ik bijna alles met AF uit de hand (optioneel met flitser) wat prima werkt: https://www.renevanglabbeek.nl/galleries/animals-in-macro/
Ook in de studio met continueverlichting voor seriewerk heeft AF toegevoegde waarde. En vergeet verder ook niet dat een macrolens ook voor 'normale' fotografie goed te gebruiken is. Als ik verwacht geen tele te gebruiken neem ik de 105mm soms mee als 'lichte' prime in een teleset. Dan heeft de VR ook toegevoegde waarde.

Ik zou persoonlijk gaan voor de 105mm AF-S 2e hands, die zie ik regelmatig langskomen voor 500 euro (soms minder). Die heeft alles; accurate en redelijk snelle AF, VR, uitstekende bouwkwaliteit én interne focus (schuift dus niet uit(. Met een TC14 II of III of tubes werkt hij ook prima (zeker de resultaten met de 1.4TC, wat hem rond de 150mm brengt, zijn zeer goed).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor John Jansen » do jul 15 2021 1:37 pm

Beste Martin, ik heb van Laowa 2 lenzen de 12 mm F2,8 no distortion en de 15mm f4 wide angle macro (1:1) beide gebouwd als een tank en super scherp voor macro zou ik ook eens naar de Tamron 90mm kijken ik heb nog de eerste versie maar ook een werelds lensje. Mijn advies ga naar de winkel en probeer het eea uit ik denk dat je je zult verbazen over de kwaliteit van de Laowa en de vergroting maatstaf van 1:2 de AF mis ik bij de Laowa lenzen absoluut niet en zeker niet voor de macrofotografie is eerder een overbodige luxe.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 15 2021 3:19 pm

Martin,
Eens met Ed en Rene.
Kijk uit naar een occasion Nikon 105, zelfs de courante VR-G versie is soms bij dealers te koop voor bedragen van E 600-700
Groeten, Gijs
Ps de oudere AF-D versie zal wat goedkoper uitvallen
.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor p.visker » do jul 15 2021 9:56 pm

Ik heb de laowa 60 mm macro (degelijk en scherp) en goed voor de bloemetjes, maar als ik met de beestjes bezig ben pak ik toch sneller de Nikon 105 (die ik wel het meeste gebruik) voor wat meer afstand (anders schrikken ze van me) en heb met m'n Sigma 150-600 S ook achter de kikkers en libellen aan gezeten paar weken geleden en ook dat geeft verrassende beelden, maar werk dan wel op een 1 been statief die ik met de 105 ook wel gebruik om toch flexibel en stabiel te blijven.

Heb uit de oost een balg aangeschaft waarmee ik met de Laowa werkt en dan kom je aan de vergrotingen, maar wel met zeer korte scherpte diepte! (dus stacking)

Dus vele mogelijkheden.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Online
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor Stijn Smits » do jul 15 2021 10:32 pm

Oké, van mij een aantal losse gedachten.

60mm om het gat tussen je beide lezen te vullen lijkt me onzin immers 1 of 2 stappen voor of achteruit en je bereikt je doel.

Ik gebruik mijn macrolenzen voornamelijk op mf en meestal vanaf statief, met liveview kun je echt heel nauwkeurig focussen.

Ik heb zelf een laowa 100mm ultramacro en een sigma 180mm 3.5 macro, het beeld van de Sigma vind ik mooier maar de laowa kan veel dichterbij, pick your weapon!.

Goede macrofotografie heeft een leercurve, onderwerp is leuk maar licht en achtergrond minstens zo belangrijk.

Alle lenzen die je noemt zijn goed en zullen een scherpe macrofoto afleveren.

Vergeet de Sigma 150mm 2.8 niet dat is echt een fantastische lens en 2e hands wel te krijgen denk ik.

Misschien een beetje onsamenhangend maar ik hoop dat je er iets mee kunt.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor Frans Martens » vr jul 16 2021 12:07 am

MartiNikon schreef:Goedemorgen,

ik ben de laatste tijd wat meer bezig met macrofotografie, hoewel, de vergroting van 1:1 haal ik bij lange na niet met mijn lenzen, dus noem het maar dichtbij fotografie.
Ik ben in het bezit van een D7200 (aps-c, cropfactor 1.5 met ingebouwde scherpstelmotor) en een Sigma 17-50/2.8 en Nikon 70-300/4.5-5.6 (FX).
Nu wil ik graag een macrolens aanschaffen en heb de keuze uit de volgende types:

Merk.................Type................................... Vergrotings-factor.....Brandpuntsafstand....... Lichtsterkte..... Autofocus........Min. scherpstel-afstand....Prijs......... Opm..............35mm equivalent.
Nikon..................AF-s 60mm/2.8 G ED..............1:1...............................60.................................2.8.......................Ja........................18,5cm........................... 599..........Geen vr...................90mm
Sigma.................105mm/2.8 EX DG Macro.......1:1..............................105................................2.8.......................Ja........................31cm...............................499..........Optical stab...........157,5mm
Nikon..................AF-s Micro Nikkor 105/2.8 G VR........1:1...................105................................2.8.......................Ja........................31cm...............................869..........VR..........................157,5mm
Tamron------------SP 90mm/2.8 DI VC USD Macro........1:1.....................90................................2.8.......................Ja........................30cm...............................759..........VR..........................135mm
Laowa................100mm/2.8 Ultra macro APO..............2:1 !!!..............100..................................2.8.......................Nee........................24,7cm..........................549...........?.............................150mm
Samyang...........100mm/2.8 Macro Nikon AE..............1:1....................100..............................2.8........................Nee....................31cm............................... 499...............?..........................150mm

Ik heb altijd gedacht dat als je insecten groot wil afbeelden, je zo ver mogelijk bij ze vandaan moet blijven. De Nikon 60mm zou daarmee afvallen. Volgens mij zit je dan te dicht op je onderwerp en jaag je ze weg.
De Nikon 105mm is, net als de Tamron eigenljik net boven budget (ca. 600€) en zou betekenen dat ik nog wat extra diensten moet lopen :lol:. Als ik de reviews moet geloven is de Nikon 105 echter wel topkwaliteit en dus het overwegen waard.
Wat mij ook een hele mooie lens lijkt is de Laowa, omgerekend 150mm en een afbeeldingsmaatstaf van 2:1. Mooi geprijst, maar weer geen AF. Nu heb ik mij laten vertellen dat dat voor macro niet erg is.

Een ander dingetje wat in mijn achterhoofd meespeelt is:
ik heb een sigma, 17-50 en een Nikon 70-300. Alle hier bovengenoemde macro lenzen zitten qua brandpuntsafstand ook in mijn 70-300, behalve de Nikon 60mm. Deze zou precies het gaatje opvullen tussen de
sigma en mijn telelens. Maar is, omgerekend "slechts" 90 mm en dus zit je redelijk dicht op je onderwerp. Grote voordeel van de macrolenzen ten opzichte van die 70-300 is natuurlijk wel de afbeeldingsmaatstaf (1:1). Het zou geen argument mogen zijn, maar toch... toch heb ik dan het gevoel dat ik iets dubbel heb. Maak ik mij druk om niets of is het toch raadzaam om voor minimaal 70 mm (omgerekend 105mm) gaan om een redelijke afstand tussen mij en het onderwerp te houden?

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Laowa. Heeft iemand ervaring met dit merk? Zijn ze echt zo goed als een bepaalde winkel uit Alkmaar (mijn vaste leverancier) mij wil doen geloven?
Macro lenzen zijn in principe allemaal zeer scherp en het ontbreken van AF zou mij niet uitmaken. Het ontbreken van VR kan een uitdaging worden.

Graag jullie advies/tips.

Groeten van
Martin

Ha Martin, als je insecten groot wilt afbeelden zul je er zo dicht mogelijk (als je lens het toelaat) naar toe moeten. Als je wilt dat ze niet weg vliegen/kruipen/lopen kun je er het beste maar zo ver mogelijk vandaan blijven. Derhalve zou ik voor zoveel mogelijk mm's kiezen als je budget toelaat.
Zoals al eerder gezegd wordt veel in de manuele stand gedaan en toch is het vaak fijn om de mogelijkheid van AF te hebben. Zelf fotografeer ik zoveel mogelijk vanaf statief wat betekent dat ik nooit VR gebruik omdat die dan juist tegen je werkt. Mijn advies in deze; zoek een 2e hands 105mm van Nikon. Als je kijkt bij de vlinder en libellen foto's op dit forum dan zul je daar heel wat van mijn foto's zien die ik daar mee heb gemaakt, en indertijd ook niet nieuw gekocht. Met hartelijke groet, Frans Martens.

AfbeeldingIcarus blauwtje Icarusblauwtje ((Polyommatus icarus) 3 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuzestress Macrolens

Berichtdoor MartiNikon » vr jul 16 2021 2:33 pm

Stijn Smits schreef:Oké, van mij een aantal losse gedachten.

60mm om het gat tussen je beide lezen te vullen lijkt me onzin immers 1 of 2 stappen voor of achteruit en je bereikt je doel.

Ik gebruik mijn macrolenzen voornamelijk op mf en meestal vanaf statief, met liveview kun je echt heel nauwkeurig focussen.

Ik heb zelf een laowa 100mm ultramacro en een sigma 180mm 3.5 macro, het beeld van de Sigma vind ik mooier maar de laowa kan veel dichterbij, pick your weapon!.

Goede macrofotografie heeft een leercurve, onderwerp is leuk maar licht en achtergrond minstens zo belangrijk.

Alle lenzen die je noemt zijn goed en zullen een scherpe macrofoto afleveren.

Vergeet de Sigma 150mm 2.8 niet dat is echt een fantastische lens en 2e hands wel te krijgen denk ik.

Misschien een beetje onsamenhangend maar ik hoop dat je er iets mee kunt.


Die onsamenhangendheid valt wel mee, ik snap wat je bedoelt. Door jullie opmerkingen en tips heb ik inderdaad die rare gedachtekronkel ("60 mm vult het gaatje tussen 17-50 en 70-300 op"),
laten varen, dank daarvoor. Hedenmorgen wezen kijken naar een 2de hands Sigma 150/2.8 en een Nikon 105/2.8, beiden tussen de 600-700€.

Misschien leuk om het onderwerp af te sluiten, maar ik zal tzt. melden welke het geworden is.

Groeten van
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten