Een macrolens voor de D50

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Berichtdoor Hub » ma okt 30 2006 2:22 pm

105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor € 829,00 bij Kamera-Express.
Heb ik ook en ben er zeer tevreden over.

Hub
Hub



Onderwerp:

Berichtdoor hanninkj » ma okt 30 2006 6:41 pm

De lens die jij hebt gezien voor € 699,00 is een oud model die niet geschikt is voor digitale camera's.

Ik heb bij Digatalstreet deze lens gekocht en inmiddels zo''n 6000 macrofoto's gemaakt met de D200. En hier wordt beweerd dat dit niet kan, hoezo?????? Heb jij dan andere ervaring met deze lens? Ik gebruik alle functies van de lens en hij stelt razendsnel en goed scherp, weet de fotozaak niet precies wat een Nikon lens is?
Gebruikersavatar
hanninkj

Forumlid
Berichten: 51


Locatie: Drunen
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Bar » ma okt 30 2006 8:19 pm

Jullie begrijpen dat mijn verwarring dus compleet is/was. Maar gelukkig krijg ik van jullie als ervaringsdeskundigen alle info die ik nodig heb. Ik heb bij mijn fotozaak een prijsopgaaf gevraagd omdat ik een nog nieuwe lens in wil ruilen (wat ik eigenlijk nooit doe).

Overigens ga ik met deze lens portret en macro doen dus hij lijkt mij uitermate geschikt, VR of niet.

Bedankt voor alle reacties.
Bar



Onderwerp:

Berichtdoor Tristan » wo nov 01 2006 2:55 pm

Misschien mag ik nog wat toevoegen aan de discussie:

De nieuwe Sigma en Tamron macro lenzen van 105 mm/2.8 zijn kwalitatief vrijwel net zo goed als de Nikkor maar veel goedkoper. En waar de Nikkor beter is, is dat alleen te zien bij een zeeeeer zorgvuldige manier van werken en een zeeeeeer kritische blik. Alleen het VR systeem zou een argument kunnen zijn een Nikkor te kopen maar (zoals gezegd) voor Macro werk op statief is VR niet nodig (en dus een dure investering).

Verder is een lens niet digitaal of analoog. Vrijwel elke lens die op een Nikon camera past zal op de D50 werken (al of niet met verlies van functionaliteit van de camera). Er zijn lenzen (zoals Sigma's DG serie lenzen) die geoptimaliseert zijn voor digitaal gebruik. Deze lenzen kunnen zowel op een analoge als op een digitale camera gebruikt worden. Er zijn ook lenzen die speciaal gemaakt zijn voor digitale camera's met een APS size sensor (zoals alle goedkopere digi reflexen hebben) en niet op een analoge camera gebruikt kunnen worden. Nikon geeft deze lenzen de toevoeging DX, Sigma gebruikt de toevoeging DC.

Verder verandert de brandpuntsafstand van een lens niet als je hem op een digireflex met een APS size sensor zet. Een 105 mm blijft een 105 mm lens (met de originele lichtsterkte en de scherptediepte van een 105 mm lens), alleen zal hij op een digireflex de beeldhoek geven van een 165 mm. Dit is een verschil om te onthouden want je hebt dus geen 165 mm lens op je camera maar een 105 mm!
Tristan



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » wo nov 01 2006 7:52 pm

Tristan schreef:
Verder verandert de brandpuntsafstand van een lens niet als je hem op een digireflex met een APS size sensor zet. Een 105 mm blijft een 105 mm lens (met de originele lichtsterkte en de scherptediepte van een 105 mm lens), alleen zal hij op een digireflex de beeldhoek geven van een 165 mm. Dit is een verschil om te onthouden want je hebt dus geen 165 mm lens op je camera maar een 105 mm!


En daar is men het dus niet over eens, zie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ight=#9937

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tristan » wo nov 01 2006 10:12 pm

Hallo Irwan,

De verwarring ontstaat denk ik omtrent het gebruiken van de woorden brandpuntsafstand en afbeeldingsgrootte/-maatstaf.
De brandpuntsafstand van een lens is geheel onafhankelijk van de camera.

Een 85 mm lens zal op 6x6, kleinbeeld en Digireflex gewoon een brandpuntsafstand hebben van 85 mm (technisch gezegd betekent dit dat het optische punt van de lens 85 mm van het film/sensorvlak afligt, niet meer en niet minder).

Wat wel verandert als het negatief/sensorformaat veranderd is de afbeeldingsgrootte of - maatstaf.
Als ik met mijn oude Yashica 6x6 fotografeer dan gebruik ik een 85 mm lens die dan een beeldhoek (en afbeeldingsmaatstaf) heeft die (ongeveer) overeenkomt met een kleinbeeld 50 mm en een DX sensor 30 mm lens. Als ik drie camera's voor een testwand zet (6x6, KB, DX reflex) met resp 85/50/30 mm dan zullen zij alle drie (ongeveer) hetzelfde beeld op het matglas geven mits opgesteld op dezelfde afstand van de wand.
Als ik dezelfde 85 mm op alle camera's ga gebruiken (vooropgesteld dat dat mogelijk is) dan zie ik op een 6x6 camera een standaardlens, op een KB camera een lichte telelens en op de DX camera een matige telelens. En dat begrijpen de meeste mensen dus niet zomaar (en dat IS ook moeilijk te begrijpen) dus wat doet de commercie: die rekent alles terug naar een bekende referentie --> de KB brandpunten. In die terugrekening wordt er rekening mee gehouden dat de beeldiagonaal van alle drie de formaten verschilt en daardoor dus een andere afbeeldingsmaatstaf zullen geven. Daardoor kun je die 50 mm lens op een KB camera dus vergelijken met een 80 mm op een DX camera en een 85 mm op een 6x6 camera. Het LIJKT dan dus een ander brandpunt te zijn maar is het niet.

Bottomline:
***Brandpuntsafstand verandert niet en is constant als je een lens van een analoge naar een digitale camera wisselt.
***De afbeeldingsmaatstaf verandert in dat geval wel zodat het lijkt alsof de lens van brandpuntsafstand wisselt.
***Die verandering van afbeeldingsmaatstaf noemt men ook wel crop factor. Deze geeft eigenlijk aan met welk getal men de brandpuntsafstand van een lens moet vermenigvuldigen om te weten welk brandpunt bij KB dezelfde afbeeldingsmaatstaf heeft.

Maakt dit het geheel wat duidelijker?

Groeten,

Tristan
Tristan



Onderwerp:

Berichtdoor VinSoft » ma nov 13 2006 9:14 am

Hallo,

na dit allemaal te hebben gelezen en verder wat rondzoeken wilde ik dus kijken voor een macrolens voor mijn d50.. Helaas zie ik geen macrolenzen met een filterdiameter van 67mm. Omdat iedereen zegt dat een bepaalde lens geschikt is voor de d50 of zelfs nikon algemeen zou dat toch moeten passen? Hoe krijg ik een 55mm lens op mijn d50 waar nu een 67mm lens op zit?

Groetjes
VinSoft



Onderwerp:

Wat is wat?

Berichtdoor George Fennes » ma nov 13 2006 9:31 am

Hallo VinSoft,

Ik denk dat jij een paar dingen door elkaar haalt.

1. Of een lens past op jouw D50, heeft te maken met de mount, de objectiefvatting.
De te gebruiken objectieven moeten een Nikon vatting hebben, dan kan je alle objectieven op je camera de D50 plaatsen.

2. Die filtermaat waar jij het over hebt, zit aan de voorkant van je lens en deze maten kunnen inderdaad verschillen van 52mm tot 77mm en voor een spiegel objectief nog wel veel groter.

3. Die 55mm lens waar jij over spreekt is naar alle waarschijnlijkheid de brandpuntafstand van de lens en dit brandpuntafstand kan varieren van een 8,5mm fischeye tot 2000mm supertele en hier tussen in heb je nog alle mogelijkheden die je kan bedenken.

Een zoomlens heeft een variabel brandpuntafstand b.v. de 17-55mm 2.8 van Nikkor enz.

Ik zou zeggen koop eerst een goed boek over digitaal fotograferen, dan zullen heel veel begrippen op zijn plaats vallen en zal je in staat zijn om ook betere plaatjes te schieten.

Heel veel succes met je fotohobby.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat is wat?

Berichtdoor VinSoft » ma nov 13 2006 9:41 am

George Fennes schreef:Hallo VinSoft,

Ik denk dat jij een paar dingen door elkaar haalt.

1. Of een lens past op jouw D50, heeft te maken met de mount, de objectiefvatting.
De te gebruiken objectieven moeten een Nikon vatting hebben, dan kan je alle objectieven op je camera de D50 plaatsen.

2. Die filtermaat waar jij het over hebt, zit aan de voorkant van je lens en deze maten kunnen inderdaad verschillen van 52mm tot 77mm en voor een spiegel objectief nog wel veel groter.

3. Die 55mm lens waar jij over spreekt is naar alle waarschijnlijkheid de brandpuntafstand van de lens en dit brandpuntafstand kan varieren van een 8,5mm fischeye tot 2000mm supertele en hier tussen in heb je nog alle mogelijkheden die je kan bedenken.

Een zoomlens heeft een variabel brandpuntafstand b.v. de 17-55mm 2.8 van Nikkor enz.

Ik zou zeggen koop eerst een goed boek over digitaal fotograferen, dan zullen heel veel begrippen op zijn plaats vallen en zal je in staat zijn om ook betere plaatjes te schieten.

Heel veel succes met je fotohobby.

Groetjes George :D


Dat dacht ik ook, tot ik gisteravond hoorde van de vader van een vriend dat de filterdiameter wel degelijk uitmaakt. Vond ik al raar en uiterst onpraktisch, maar ik vraag het dan toch maar even..

De d50 is een stapje omhoog vanaf mijn coolpix 5900 en heb deze dus nog niet zo lang, vandaar mijn verwarring en onwetendheid. Ik ga idd een boek oid halen :)

www.cameranu.nl/artikel/1864/Tamron_AF_ ... NIKON.html zou dus moeten passen? Het is de bedoeling voor beestjes te gaan tot formaat mieren, kleiner word het niet denk ik..

Bedankt voor de reactie George
VinSoft



Onderwerp:

Mieren als monsters

Berichtdoor George Fennes » ma nov 13 2006 9:52 am

En zo komen de verhalen in de wereld, niet iedereen die zegt er verstand van te hebben, heeft er ook werkelijk verstand van.

Ik weet ook niet alles, maar door recensies te lezen en testen en als het kan zelf uitproberen, kom je elke keer een stapje verder.

Maar de Tamron lens die jij aanhaalt is zeker een goede keuze en zullen je miertjes er als monsters uit komen te zien.

En de prijs is ook erg leuk.

Succes met je hobby

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor VinSoft » ma nov 13 2006 7:31 pm

De Tamron lens maar gehaald, inderdaad -> het lijken net monsters die beestjes haha

Bedankt voor de reactie
VinSoft



Onderwerp:

Berichtdoor Bar » za dec 09 2006 10:48 pm

Ik wilde jullie even laten weten dat ik sinds een paar dagen in de trotse eigenaar ben van de 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor! Ik ben zwaar onder de indruk van de techniek van deze lens, maar ook van het gewicht. Ik ben momenteel aan het oefenen om een scherpe foto te krijgen omdat de lens bij de kleinste beweging alweer scherpstelt! Maar dat gaat vast helemaal goedkomen.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen en tips.
Bar



Onderwerp:

Berichtdoor Bram66 » di dec 12 2006 8:13 pm

Succes met je aankoop, ik wil hem ook binnenkort gaan aanschaffen !

Groeten van Bram een Nikonian ! :D
Bram66



Onderwerp:

Re: Wat is wat?

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 13 2006 7:22 am

[/quote]Dat dacht ik ook, tot ik gisteravond hoorde van de vader van een vriend dat de filterdiameter wel degelijk uitmaakt. Vond ik al raar en uiterst onpraktisch, maar ik vraag het dan toch maar even..[/quote]

Het kan zijn dat je het bij macro hebt over het gebruik van een voorzet lens. Deze zet je voor je objectief in de filtervatting. Heb je nu een Nikon objectief met bv 72 mm, neem dan opnieuw een 72mm als je daar ook je voorzetlens op wilt gebruiken.

Maar: met een voorzetlens haal je geen macro bereik, dat is 1:1. Je komt hooguit wat dichter bij.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor roemer » za dec 23 2006 8:11 pm

de tamron 90 mm di macro is een fantastische lens, zowel voor -uiteraard- macro maar ook voor portretten. Ik gebruik hem ook voor landschappen en dit terwijl ik ook een 12-24 mm tokina bezit. Het ding is gewoon haarscherp
Zeer aan te raden, het is hier wel de nikon club nederland, maar dat betekent niet dat er ook nog andere merken zijn die af en toe verdraaid goede lensen fabriceren.
roemer




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten