Nikkor Z MC 105mm f/2.8 VR S

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Nikkor Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Sam1970 » za jul 29 2023 7:33 pm

Hallo allemaal,

Tot voor kort fotografeerde ik met een D7500 en o.a. een Sigma 105mm f/2.8 lens. In de ogen van de insecten die ik fotografeerde kon ik rasters zien.

Ik ben nu overgestapt naar een Nikkon Z6ii in combinatie met een Nikkor Z MC 105mm f/2.8. En ik krijg geen rasters meer in de ogen. Op zich mooi scherp, maar de ogen zijn "glad". Of ik nu op FX of op DX fotografeer. Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik weet niet wat. Iemand een idee? Of is het een optie om voor macrofotografie beter een Z50 aan te schaffen i.c.m. de eerdergenoemde lens?
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Thymen » di sep 26 2023 10:00 am

Dag Sam;

ietwat late reactie, ben nog maar net op dit forum.

Het duidelijk op de foto krijgen van de facetten van insecten-ogen is afhankelijk van meerdere factoren. Aan je camera en lens ligt het niet. Heb zelf ook de Z 105 mm, lens is ragscherp. En de 24 MP van de Zii is ruim zat.

In eerste instantie de ogen zelf; sommige insecten hebben kleinere facetten dan andere, en ook zijn de facetten zelf soms anders. Meer uitgestulpt, of vlakker.
In tweede instantie de lichtinval (hoek), dit heeft ook invloed.
Ten derde de vergrotingsmaatstaf en gebruikt diafragma. Van dichtbij is de scherptediepte soms minder dan een millimeter, minder dan dat de kop van het beestje groot is.
Ten vierde de ISO waarde die wordt gehanteerd; facetten kunnen wegvallen in de ruis bij hoge ISO waarden.
Ten vijfde, het wel- of niet gebruiken van ruisonderdrukkers, in de camera of tijdens na-bewerking door middel van bijvoorbeeld Topaz DeNoise of DXO PureRaw.
etc, etc....

Heb net ook wat plaatjes met de Z 105 op dit forum gezet, zie https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=91&t=75548. Ook ik zie niet altijd de facetten, maar dat is niet anders dan wat ik kreeg bij de D850 met 150 mm Sigma macro-lens die ik voor de Z 105 had.

Voorbeeldje van Z8 + Z 105
Afbeelding

Het kán wel! Maar hier van heel dichtbij, en ver ingezoomed op het plaatje. Maar zie je dat de facetten niet over het hele oog zichtbaar zijn? Onderaan door lichtinval en scherpstelpunt/scherptediepte is het glad, alleen op bovenste deel de facetten zichtbaar,
Afbeelding
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten