Welke tussenringen voor Macrofotografie

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Welke tussenringen voor Macrofotografie

Berichtdoor JBD » ma jul 24 2006 4:06 pm

Ik ben heel nieuw, dus ik weet niet of deze vraag al eens voorbij gekomen is. Ik doe heel veel aan Macrofotografie. Heb dus de d70s. Vraagje: Welke tussenringen zou ik hiervoor het beste kunnen aanschaffen? Eventueel een teleconverter voor meer mm's?
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jul 24 2006 5:25 pm

Joyce,

Allereerst welkom natuurlijk op het forum.

Jouw vraag is al een aantal keer gesteld in een min of meer andere vorm, zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=826
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=799

In het kort komt het op het volgende neer:
Als je Nikon tussenringen gebruikt op een D70, begin je altijd met een PK-11A en dan pas de andere tussenringen.
Bij gebruik van originele Nikon tussenringen verlies je zowel de AF als de lichtmeting van je camera, wat niet echt onoverkomelijk is bij macrofotografie.

vr.gr.
Marco
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » di jul 25 2006 11:07 am

Dag Joyce,

Als je zo veel aan macrofotografie doet, waarom koop je dan niet de 60 mm micro Nikkor of de 105 mm micro Nikkor? Dat zijn lenzen die analoog tot 1:1 gaan en op de D70 heb je zelfs een vergrotingsfactor van 1,5:1. Ik gebruik zelf voor het fotograferen van vlinders en libellen ook wel vaker de 300 mm f 4. Die stelt scherp tot 1,5 meter (ook met een teleconverter ertussen!). Op anderhalve meter heb je dan een postzegel beeldvullend in beeld.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke tussenringen voor Macrofotografie

Berichtdoor vanson » wo jul 26 2006 10:51 am

Blacksheep schreef: Welke tussenringen zou ik hiervoor het beste kunnen aanschaffen? Eventueel een teleconverter voor meer mm's?


Bij gebruik van een teleconverter op een macrolens (behalve waarschijnlijk de nieuwe 105mm f2.8 AFS VR Micro Nikkor) verlies je de AF en op een D50/70/100 ook je lichtmeting. verlies van AF is bij macrowerk niet erg, verlies van je lichtmeter kan wel lastig werken.
vanson




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten