Macro tussenring en UV filters

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do aug 03 2006 11:11 am

De 60mm f2.8 AFD Micro Nikkor is zeker erg geschikt om levenloze kleine objecten te fotograferen, als munten, speelgoedautootjes, zilveren lepeltjes, etc.
Ga je echter voor de kleine beestjes die op bloemen en planten leven en wegvliegen zodra je 10cm met je frontlens van ze af staat, dan is wat 'werkafstand' wel zo prettig.

Het voordeel van het DX-formaat is natuurlijk dat de beeldhoek van je lens kleiner wordt (1.5x de brandpuntsafstand) waarmee een 105mm/f2.8 AFD Micro Nikkor al een hele leuke 150mm macro lens wordt.
Alle macro objectieven van Nikon zijn verschrikkelijk goed en scherp. Gelukkig heeft Nikon weinig concurrentie meer op dit gebied (of Olympus moet hun know-how in een 'digitale' macro lens gaan stoppen...) en daarom zou ik echt voor een Nikon lens gaan, en niet voor een ander merk omdat deze zo 'prettig geprijsd is' of omdat de 'prijs-kwaliteit-verhouding zo goed is'

De 200mm f4 AFD ED Micro Nikkor vind ik zelf de beste macro lens, lees: de meest prettige lens om mee te werken, ook voor dode stilstaande en -liggende dingen. Vanwege de grote werkafstand (300mm op digitaal) is het niet noodzakelijk om in je onderwerp te kruipen om het (meer dan) beeldvullend te krijgen. Je broek blijft dus schoon :lol:

In de (zeer informatieve) pdf die Hans Braakhuis op zijn site heeft staan zou ik ook even letten op de 70-180mm ED Micro Zoom Nikkor, de enige macro-zoomlens die gemaakt wordt. Deze heeft in combinatie met een 6T close-up lens een afbeeldingsmaatstaf van 1:1 en is in zekere zin een combinatie, een vereniging, van alle Nikon Micro Nikkors. met deze 70-180mm kun je alles fotograferen van zilveren herdenkingsmunten tot schuchtere vlinders.
vanson




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten