waarom een flitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo dec 24 2014 3:41 pm

JvdKooij schreef:gewoon een simpel trigger setje kopen.

Die heb ik ook. Ze zijn ook niet gek duur.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1469


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Jacob_O » wo dec 24 2014 4:56 pm

Ik zie niet in waarom je met een D3x00 od een D5x00 niet draadloos kunt flitsen.
Een flitser met ingebouwde (optische) slave zoals o.a. de SB700,
maar ook diverse YongNuo's, Meike of Metz, bieden die mogelijkheid.
Je moet dan wel handmatig instellen dat dan weer wel.
Ook met een goedkope (lees niet TTL) tirggerset zul je handmatig moeten instellen.
Het voordeel van een triggerset is natuurlijk wel dat de flitser niet in het zicht hoeft te staan.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor plincky » wo dec 24 2014 10:11 pm

Groot nadeel daarvan is wel dat je flitser op de camera mee flitst! en dat wil je in de meeste gevallen niet als je draadloos flitst.
Maar denk dat men meer bedoeld dat er geen commander in de 3xxx en 5xxx zit.

@Jumpjiving
Foto 2 zie ik geen bewegingsonscherpte... hij is gewoon niet scherp op de personen maar op het bord erachter.

Foto één vraag ik me sterk af of de flitser wel af is gegaan. Met een pop-up zou je verwachten dat de ogen van meneer geen zware schaduw heeft, ook komt het licht van boven omdat deze onder een lamp staat zo te zien aan de schaduw van zijn boordje. sluitertijd zal wel te laag zijn.
Foto twee heeft kortere sluitertijd en heeft daarom alleen het flitslicht als kleurtemperatuur aangenomen en wordt daarom als kill/koel ervaren.

Wat ik doe?
Je moet een balans zien te vinden tussen de 2 of nog mooier de kleurtemperatuur van je flitser aanpassen d.m.v. gels zodat je één kleur krijgt.
Instellingen voor flitsen met een beetje sfeer kan ik niet zo 123. geven omdat dit elke keer anders is. Wat ik meestal doe zonder een gel is:
Stand > Manuel
iso > 400/800 (ik doe 1600 maar heb een ander toestel en weet niet hoe ver jouw toestel het trekt en dat is ook persoonlijk.)
diafragma > f2.8 / f4 (maar niet te laag omdat je dan erg kleine scherpte diepte krijgt.)
Sluitertijd > rond 60/80/100. Afhankelijk hoeveel omgevingslicht er is en "sfeer" je erin wilt hebben. ook of je bewegende personen hebt of niet. daarmee moet je iets spelen.
flitscompensatie> -1/3 / -2/3

Nabewerken is ook belangrijk. Schiet dit soort dingen in RAW zodat je de kleurtemperatuur kan aanpassen. Ook lichter en donkerder maken en de schaduw eventueel op te halen.

Probeer dat eens.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor staal571 » do dec 25 2014 10:27 am

Kijk dan ook eens op ebay naar de Meike MK-910 een hele fijne flitser voor op de nikon en kost ergens rond de € 100.-- en hij kan alles wat een org Nikon flitser ook kan alleen voor ⅓ van de prijs.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Jacob_O » do dec 25 2014 1:31 pm

plincky schreef:Groot nadeel daarvan is wel dat je flitser op de camera mee flitst! en dat wil je in de meeste gevallen niet als je draadloos flitst.


Daar heb je een punt, dat heb ik even over het hoofd gezien.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr dec 26 2014 10:55 am

plincky schreef: Maar denk dat men meer bedoeld dat er geen commander in de 3xxx en 5xxx zit.

Op de D3xxx en de D5xxx zit inderdaat geen commander op. Je kunt er wel los bij krijgen of je neemt voor minder geld een trigger(die ook wat kleiner is). Ik heb zelf dan een D3200 in bezit.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1469


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Ruud46 » vr dec 26 2014 12:44 pm

Interne flits kan je afdekken met Nikon SG-3IR IR-filter.
Gebruikersavatar
Ruud46

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Mont Fortis
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor plincky » vr dec 26 2014 4:27 pm

Ik weet niet of dat werkt met (niet)Nikon flitsers zonder de commander? Die is naar mijn weten bedoeld voor de cammander die hij dus niet heeft.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten