welke transmitter en/of receiver voor mijn D500 met SB900

Discussies over flitsers

Onderwerp:

welke transmitter en/of receiver voor mijn D500 met SB900

Berichtdoor Stéphanie24 » za feb 09 2019 2:50 pm

Graag zou ik willen off shoe flitsen met mijn SB900.
Maar ik zie het bos niet meer door de bomen!
Wat heb ik nu juist nog nodig zodat mijn D500 communiceert met mijn SB900 TTL

Ik heb al het volgende van transmitters gevonden:
Cactus V6 ii TTL
SU800
Godox X1 transmitter - receiver
Hahnel captur remote controle & flash trigger nikon
Yongnuo

De vraag is wat heb ik nu écht nodig?? Waar zit het verschil?
En mocht iemand me eens willen uitleggen waarom sommige enkel een transmitter en andere een transmitter en reveiver nodig hebben? :crazy:

Misschien ook goed om weten is dat ik misschien in de toekomst ook wel nog studioflitsers zou aankopen. Ik volg nu een semester mens en portret, het is nu nog wat zoeken wat ik allemaal wel en niet zal gebruiken....

Alvast super bedankt!
Stéphanie24

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke transmitter en/of receiver voor mijn D500 met SB900

Berichtdoor Richard » za feb 09 2019 7:28 pm

Transmitter = zender komt op de camera, receiver = ontvanger komt onder de flitser als de flitser geen ingebouwde ontvanger heeft. Daar van zijn inderdaad diverse mogelijkheden - zelf heb ik een Yongnuo set omdat deze op het forum tweedehands werd aangeboden.

Bij de Workshop Portret Fotografie - Regio Noord werd gebruik gemaakt van Godox apparaten.

Als je in de buurt van Martin Bierman woont: zoek hem op!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke transmitter en/of receiver voor mijn D500 met SB900

Berichtdoor stefan75 » ma mar 18 2019 12:52 pm

Stéphanie24 schreef:De vraag is wat heb ik nu écht nodig?? Waar zit het verschil?


Wat je naar mijn mening écht nodig hebt is de mogelijkheid dat je de flitser handmatig in kunt stellen vanaf de camera.
Dus geen gebruik van TTL.
Ik weet niet of het met de D500 kan maar sommige Nikon's (zoals mijn eigen D70)) ondersteunt een commander stand van de ingebouwde flitser. Daarmee kun je de SB900 al draadloos bedienen. Vermogen van je flitser kun je, naast TTL, ook volledig handmatig instellen via het menu van de camera.

Dit is een leuke (en vooral goedkope!) manier om eens wat te testen met het Off-camera flitsen.

Wil je een trigger set, bedenk dan dat veel studio flitsers een eigen systeem hebben. De ontvanger zit dan al in de studio flitser ingebouwd en je hebt dan alleen een zendertje nodig die je op de hotshoe van de camera plaatst.
Hiermee kun je dan de flitsers instellen.

Wil je een aparte trigger set voor je D500 icm de SB900, kijk dan naar een setje waarbij je vanav de zender die je op de camera plaatst, het vermogen van het flitslicht aan kan passen.

Zelf heb ik een triggerset van PocketWizard goedkoop tweedehands over kunnen nemen.
(Dit is dan wel de duurste triggerset met mogelijkheden die ik nooit zal gebruiken maar heb een tweedehands setje kunnen kopen voor de nieuwprijs van een "chinese" triggerset.)
Met deze set kun je mbv een adapter voor bepaalde typen studio flitsers van bijv. ProFoto, AlienBee of Elinchrom wel gebruik blijven maken van het PocketWizard systeem.
Voordeel is dan dat je daardoor een mix kunt maken van bijvoorbeeld je studio flitsers én je SB900 speedlight!
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke transmitter en/of receiver voor mijn D500 met SB900

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 18 2019 12:55 pm

Stefan,
Een tamelijk zinloze reactie.
re: een commander stand
De D500 heeft geen ingebouwde flitser !.
Bovendien heeft de vraagstelster al een maand niet ingelogd.
Gr, G.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten