sb-700 blijft voorflitsen

Discussies over flitsers

Onderwerp:

sb-700 blijft voorflitsen

Berichtdoor nikonwim » zo mei 23 2021 4:01 pm

Ik wilde eens zien of High Speed Sync iets voor me is. De instelling op de D750: Bracketing/Flits, flitssynchro snelheid op 1/250 (automatisch FP) gezet. De Speedlight SB-700 geeft dan twee korte flitsen af voordat de hoofdflits komt.

Nu lukt het me niet om terug te gaan naar de normale TTL flitsinstelling. Flitssynchro snelheid op camera weer op 1/200 gezet (waar hij opstond), dus geen FP. En op de SB-700 > Menu > Reset > OK gedaan.
Maar hij blijft voorflitsen en de belichting klopt van geen kant.
Wat zie ik over het hoofd? :(
nikonwim

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sb-700 blijft voorflitsen

Berichtdoor ReneG » zo mei 23 2021 11:54 pm

Automatische FP zal het niet zijn, die schakelt alleen in als je sluitertijd sneller wordt dan de flitssynchronisatiesnelheid. Die kan in principe altijd aan staan en doet niets totdat je sluitertijd sneller is dan de opgegeven waarde. Dan lost hij het probleem op van de 'zwarte balk' op door meerdere pulsen af te geven, maar die zijn wel zwakker. Maar dat zal het niet zijn.

Ik vermoed dat je de (per ongeluk?) de commander stand van de camera (of de flitser) hebt ingeschakeld. Die kan andere flitsers aansturen door flitspulsen af te geven voor het daadwerkelijke flitsmoment. Als je vervolgens de flitser zelf uitschakelt (--) is het effect dat de flitser 'voorflitsen' afgeeft maar op het moment zelf niet meeflitst. Die pulsen zitten echter zo dicht op elkaar dat je foto toch nog enigzins belicht wordt. Gevolg is een zwaar onderbelichte flitsfoto.

Als het dat is: Commander stand in camera en/of op de flitser uitschakelen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sb-700 blijft voorflitsen

Berichtdoor fberndsen » ma mei 24 2021 8:27 am

heb je in de camera de flitsstand " rode ogenreductie" misschien ingeschakeld want dan flitst de flitser ook een paar keer voor. Zie blz 183 van de handleiding van de camera
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sb-700 blijft voorflitsen

Berichtdoor nikonwim » ma mei 24 2021 1:49 pm

ReneG bedankt voor je reactie en heldere uitleg over Automatische FP. Dat geeft vertrouwen om verder te experimenteren.
fberndsen ook dank! Want dat was het dus. 'Rode ogen reductie' heb ik terloops tijdens het prutsen in het menu aangezet.
Dus opgelost!
nikonwim

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sb-700 blijft voorflitsen

Berichtdoor gijs sandberg » za mei 29 2021 3:36 pm

Beste N,
re: misschien ingeschakeld
Vele fltisers hebben dat (rode ogen voorflits) als default/standaardinstelling.
Door een reset kan die weer geactiveerd worden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten