Laadsnelheid wordt primair bepaald door de lader (de duurdere zijn instelbaar). De standaard laders die je er soms bij koopt doen er vaak langer over, maar er zijn laders die een setje van 8 in minder dan 2 uur helemaal opladen. Meestal zijn dat de duurdere laders.
Voor wat betreft Eneloop (
of Recyko++, daar heb ik de meeste van), beide uitstekend). Maar de Pro is zeker niet altijd beter. Het hangt van je toepassing en methode af. In deze link wordt haarfijn uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn van de hogere en lagere capaciteit en Pro vs. standaard versies:
https://eneloop101.com/batteries/eneloop-pro/. Er staan overigens ook wat testgetallen bij, en dan zie je dat de Pro wel sneller recycled maar dat het verschil lang niet zo groot is als men vaak denkt.
In het kort, de hogere capaciteit kunnen sneller meer energie afgeven, en ook sneller cyclen. Dat maakt ze heel geschikt voor flitsers, maar... alleen als je veelvuldig op hoog vermogen flitst. En ik denk dat de meeste mensen dat wat minder vaak doen. Ik sta zelden als een snelvuurkanon op max. vermogen te flitsen, meestal is het tempo relatief laag en ook zelden op vol vermogen. Heb ik dat wel nodig dan neem ik de Pro's.
Maar de lagere capaciteit (standaard) versies hebben ook heel wat voordelen t.o.v. de Pro versies:
- Lagere capaciteit versies gaan veel langer mee (gemiddeld een factor 4 meer laadcycles).
- Standaard versies kunnen beter tegen volledige ontlading dan Pro versies, die daarna soms geheel onbruikbaar worden. Je moet ze eigenlijk wisselen voor ze onder de 20% komen en minstens eens in de 6 maanden opladen mochten ze lang stil liggen.
- Standaard versies zijn veel meer geschikt voor toepassingen die weinig vermogen nodig hebben (zoals klokken, maar ook op laag vermogen flitsen).
- Standaard versies kunnen wat minder vermogen leveren, maar worden ook veel minder heet. Sommige flitsers (zoals een SB-900 met zijn design fout qua oververhitting)) vinden dat fijner. Verder schijnen de Pro Eneloops wat dikker te zijn (het klopt dat ze iets krapper worden) en als ze echt heet worden kunnen ze uitzetten. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een oververhitte batterij vast zat en pas na wat af te zijn gekoeld loskwam, al wat dat niet in een flitser.
- Voor mij niet zo van belang, maar standaard versies zijn 2-3 keer goedkoper.
Dus het hangt van je manier van flitsen af, maar ik denk dat de standaard lagere capaciteit versies voor veel mensen de beter keuze is. Ik kan dat vanuit persoonlijke ervaring ook wel herkennen. Ik heb letterlijk tientallen AA's van meerdere soorten en merken (
ik gebruik ze ook niet alleen voor flitsers). De hoge capaciteit versies kunnen gloeiend heet worden, maar belangrijker, ik heb er minstens 20 af moeten schrijven in de afgelopen 10 jaar. Soms omdat ik ze te lang niet geladen had, soms omdat ze er gewoon mee ophielden (cycles bereikt). Daarentegen heb ik van de standaard versies, waarvan ik er meer heb, daarentegen in al die jaren pas een exemplaar afgeschreven. Ik gebruik de hoge capaciteit versies nu alleen nog maar als ik op hoog tempo en met hoog vermogen moet flitsen. Verder alleen nog maar standaard.