Flitser voor d-80?????

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Flitser voor d-80?????

Berichtdoor yvette » zo okt 01 2006 4:26 pm

hallo,
Ik zou graag van mensen willen weten,die ook in het bezit zijn van een d-80 welke flitser ze hierop gebruiken!

groetjes Yvet
yvette

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » zo okt 01 2006 5:04 pm

Beste Yvette

Zoek even in dit topic. Voor conventionele fotografie, is daar de SB 600 en de SB 800. Deze sluiten het best aan op de D80.
Uiteraard zijn daar ook de Metz flitsers, ik heb veel Nikon fotograven met deze flitsers zien lopen, wel in het analoge tijdperk, maar toch.

Ik heb voor de D70 gekozen voor de SB 800, omdat er features op zitten die ik zou kunnen gaan missen op de Sb 600.

Dan zal jou volgende vraag komen ben je 100 % tevreden met deze flitser, dan moet ik eerlijk zijn en het antwoord is nee,
MAAR ik denk dat ik dit bij mezelf moet zoeken, en niet zomaar deze flitser gaan afkraken.

Heel persoonlijk ik weet niet of dit ook voor andere mensen geld, ik vind het fotograferen met een digi camera anders dan met een analoge.
Flitsen is op zich zelf al moeilijk genoeg, maar het resultaat van mijn oude onder het stof verdwenen camera, daar was ik best tevreden over

Ik zat even op jou site te kijken, zie ik daar je adres staan…. vind je het niet een beetje eng om je adres te vermelden?
SPIKE

Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » zo okt 01 2006 5:21 pm

SPIKE schreef:Dan zal jou volgende vraag komen ben je 100 % tevreden met deze flitser, dan moet ik eerlijk zijn en het antwoord is nee,

Wat zijn je problemen met de SB800?
hjanssen

Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » zo okt 01 2006 9:04 pm

Heb in de 40 jaar dat ik nu fotografeer nog nooit zo'n goeie reportageflitser gehad als de SB800.
Als je het je kunt veroorloven, kies dan voor de SB800 ipv de SB600.
Je zult er geen spijt van hebben.
Vergeet echter niet dat flitsfotografie niet zo simpel is als het soms voorgeschoteld word.
Ook hier geldt, oefening baart kunst.
evertfoto

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » zo okt 01 2006 9:49 pm

Ik ben niet in het bezit van een D80 (dat zijn sowieso nog niet zoveel mensen), maar van een D200 en SB800. Gebruikte hiervoor een F70 met SB-28.

Over de SB800 ben ik echt heel tevreden. Invulflits, volledig in het donker flitsen. Schemerflitsen. Ik ben nog steeds aan proberen wat er allemaal mogelijk is, maar ik ben erg onder de indruk van de TTL-meting en daardoor hele goede belichting. Diffuserkapje wordt meegeleverd, waarmee je heel zacht flitslicht kunt maken. Heb vandaag met een uitje binnen met diffuser en de kop 45 graden omhoog naar het witte plafond hele mooie platen gemaakt. Met D-lightning haal je in Capture NX de alsnog overbelichte vlekken weg, schaduwen klein beetje invullen en er ontstaat een heel gebalanceerde foto.

Oef, even terug naar je vraag: ik zou zeker voor een SB-800 gaan als je een "gewone" flitser zoekt. Het lousy display went wel een keertje denk ik, want dat is qua uitstraling gewoon geen porem.

Als je bijzondere flitsers zoekt (close-up of studioflitsers) dan moet je helaas bij een ander te raden gaan.

Veel flitsplezier.
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
MvBoetzelaer

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » zo okt 01 2006 10:22 pm

hjanssen schreef:
SPIKE schreef:Dan zal jou volgende vraag komen ben je 100 % tevreden met deze flitser, dan moet ik eerlijk zijn en het antwoord is nee,

Wat zijn je problemen met de SB800?

Te vaak overbelichte foto’s, vooral als het onderwerp op een afstand staat van plus minus 2 meter.
Schakel ik de BL stand uit ( uitgebalanceerd invulflits) dan gaat het goed.

M.a.w. de sfeer is niet op de foto te zien. Ik zal het wat makkelijker uitleggen, stel een flitser heeft een vermogen van 100 watt, en door de meting weet de flitser dat deze genoeg heeft aan 40 watt, zodat de sfeer word behouden. Bij mij is het zo dat de flitser i.p.v. 40 watt, 80 watt uitstuurt, als de BL stand aan staat.
Met de kerst zien sommige foto’s eruit of deze zijn genomen met 80 halogeenlampen van elk 1000watjes

Maar zoals Evertfoto, al schrijft, het is niet zo simpel. Maar als de foto’s terug ziet genomen met mijn oude analoge camera, waarbij gebruik is gemaakt van de flitser ( ook DDL) dan zien deze er vele malen mooier uit..EN de sfeer is wel duidelijk behouden.

Ook heb ik al eens gebeld met INCA, en rade mijn aan om met voorbeeld foto’s even langs te komen, maar door tijdgebrek is mij dat tot heden nog niet gelukt.

Dus aspirant kopers, zie mijn verhaal niet negatief….of ik doe iets verkeerd, of er schort iets aan de flitser of aan de D70.
Er worden wel eens zeer negatieven verhalen verteld puur door onkunde.

Wat ik nog wel wil melden, dat het relaas van Ken rockwell niet al te serieus genomen moet worden. Bij een fotoboer in Utrecht werd mij verteld dat ik beter de verhaaltjes van Ken niet ter harte moet nemen, vaak een hoop bla bla bla, deze verkoper verwees mijn na Engelse en Duitse fotovakbladen, wat in de Hifi branche al niet anders is.

http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600.htm

http://www.kenrockwell.com/nikon/sb800.htm
SPIKE

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » zo okt 01 2006 10:32 pm

MvBoetzelaer schreef

Oef, even terug naar je vraag: ik zou zeker voor een SB-800 gaan als je een "gewone" flitser zoekt. Het lousy display went wel een keertje denk ik, want dat is qua uitstraling gewoon geen porem.

Als je bijzondere flitsers zoekt (close-up of studioflitsers) dan moet je helaas bij een ander te raden gaan.

Ik weet niet wat je bedoelt met LOUSY display??? Maar de SB-800 heeft een zeer duidelijk afleesbaar display, het menu daar moet je aan wennen, maar dat zal met een ander merk niet anders zijn. Of ik begrijp je niet?

Maar geef mij eens aan welk merk dan wel ingezet kan worden als Close-up flitser en ook nog eens als studio flitser.
SPIKE

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » zo okt 01 2006 11:24 pm

SPIKE schreef:Ik weet niet wat je bedoelt met LOUSY display??? Maar de SB-800 heeft een zeer duidelijk afleesbaar display, het menu daar moet je aan wennen, maar dat zal met een ander merk niet anders zijn. Of ik begrijp je niet?

Maar geef mij eens aan welk merk dan wel ingezet kan worden als Close-up flitser en ook nog eens als studio flitser.

Ik vind de display van de SB-800 met de vierkante blokjes er erg onprofessioneel uitzien. Mijn SB-28 heeft een veel mooier vormgegeven LCD-Display. Heeft helemaal niets met flitskwaliteit te maken, maar met smaak.

Voor je tweede vraag: daarvan heb ik net aangegeven geen verstand en ervaring te hebben. Ik heb tot nu toe alleen met "standaard" externe flitsers gewerkt en nog nooit met een close-up ring of studioflitsers.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
MvBoetzelaer

Clublid

Contacteer:

Terug naar “Flitsers”