welke flitser voor D200

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » di feb 20 2007 4:10 pm

Vanson, George; het is me nu duidelijk, weer wat geleerd, bedankt!
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits

Berichtdoor Brenzef » di feb 20 2007 4:24 pm

vanson schreef:Een richtgetal van 50 wil zeggen dat je bij vol vermogen een diafragma van f50 nodig hebt om op 1 meter afstand van het onderwerp een juist belichte opname te maken.
Dit richtgetal, ook wel 'GN' of 'guide number', wordt meestal vermeld voor een 50 mm lens. In het geval van Nikon vaak voor een 35mm lens.

Bij het gebruik van een groothoek verkleint het richtgetal en bij het gebruik van een teleobjectief wordt het richtgetal hoger.
De rekenregel schijnt te zijn dat als de brandpuntsafstand verdubbelt, het richtgetal met factor 1,4 toeneemt. Omgekeerd is het zo dat als de brandpuntsafstand halveert, het richtgetal met factor 1,4 afneemt.


Wat je schrijft klopt niet.
Het richtgetal is het aantal meters dat je kunt flitsten op ISO 100 en diafragma 1.0.

Met een flitser (met een richtgetal 38) kan dus een onderwerp dat 38 meter verweg staat goed uitlichten mits je lens een 1.0 lens is EN je kamera op ISO 100 staat.

Je flitsafstand halveert bij gebruik van eenF2.0 lens, en wordt weer langer bij een hogere ISO waarde.

Het heeft niets te maken met het aantal mm van je lens. Als het goed is zorgt de flister voor de juiste bundeling van het flitslicht.

vanson schreef:Wat ook raar is, en wat ik me nu pas besef, is dat het richtgetal altijd wordt aangegeven bij gebruik van een filmgevoeligheid van 100 ISO.
En dat terwijl de standaardinstelling, en vaak ook laagste ISO instelling van een D-SLR, 200 ISO is !!!
:shock:

Dat is bij veel Nikon DSLR's zo.
De Canons hebben allemaal 100 ISO.
Het is een ijkpunt zoals beschreven.


Maar Sigma, Metz of Nikon.
Waar het om gaat is een juiste uitlichting van je onderwerp.
Ik denk dat Nikon daar erg goed in is.
Nikon wordt niet voor niks alom geprezen voor zijn zeer geavanceerde flist techniek.

Dat wil niet zeggen dat de niet Nikons daar slecht in zijn.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » di feb 20 2007 4:55 pm

richtgetal = afstand(in meters) x diafragma bij ISO 100
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor Brenzef » di feb 20 2007 5:06 pm

Rogier schreef:richtgetal = afstand(in meters) x diafragma bij ISO 100

Zo ist!
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » di feb 20 2007 6:21 pm

Vergeet niet dat de meeste flitsers, zeker die van Nikon, ZOOM-flitskoppen hebben.
En dan heb je ECHT verschillende richtgetallen bij de verschillende ingestelde brandpuntsafstanden.
Een beetje flitser gaat al van groothoek tot licht tele.
Als ik naar mijn ouwe trouwe SB-27 kijk, dan kan die zoomen van 24 over 28 en 35 tot 50 mm, waarbij het richtgetal varieert van respectievelijk 25, 27, 30 en 34 bij 100 ISO/ASA.
Ik citeer hier het instructieboekje.
Groetjes, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » di feb 20 2007 7:10 pm

Als ik bij de SB800 in de handleiding kijk, dan zoomt ie van 24 tot 105 mm en dan varieert het richtgetal van 30 tot 56, waarbij richtgetal 38 (uit de specs) overeenkomt met 35 mm zoom.
Dit is natuurlijk ISO 100, zonder groothoekadapter en zonder diffusion dome.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Brenzef » di feb 20 2007 7:14 pm

emdeklerk schreef:Vergeet niet dat de meeste flitsers, zeker die van Nikon, ZOOM-flitskoppen hebben.
En dan heb je ECHT verschillende richtgetallen bij de verschillende ingestelde brandpuntsafstanden.
Een beetje flitser gaat al van groothoek tot licht tele.
Als ik naar mijn ouwe trouwe SB-27 kijk, dan kan die zoomen van 24 over 28 en 35 tot 50 mm, waarbij het richtgetal varieert van respectievelijk 25, 27, 30 en 34 bij 100 ISO/ASA.
Ik citeer hier het instructieboekje.
Groetjes, E.M. de Klerk

Je houd dezelfde lichtopbrengst, echter, het licht wordt verspreid over een groter oppervlak. Dat houd in minder lichtopbrengst (lumen) per vierkante meter.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lumen_%28natuurkunde%29

Vandaar je op 24mm minder ver kunt flitsen.
Dat Nikon dit vertaald in een richtgetal is prima en makkelijk te begrijpen.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MrUfip » za feb 24 2007 11:05 am

Welke flitser heb je nou gekocht?
Zelf heb ik de SB800 icm D200, en het is elke cent waard. Het is een hoop geld, maar je krijgt er geen spijt van ;)
MrUfip



Onderwerp:

Berichtdoor baakey » za feb 24 2007 6:43 pm

Ik heb vandaag mezelf verwend met een SB800 voor mijn D200, ik werd gek van de SB26 die mag gezellig bij zijn vorige maatje de F90X op de plank.
Toch leuk dat een mens nog zo gelukkig kan zijn met een nieuwe aankoop. :lol:
Trouwens inderdaad een gemak dat Lock-palletjes, een heel verschil met dat wieltje op de oude flitsers.
baakey



Onderwerp:

SB 600/ 800

Berichtdoor werring » za feb 24 2007 9:27 pm

Geachte kenners, ik heb al eerder de vraag gesteld op dit forum of een D200 met zijn pop-up flitser ook de SB 600 kan aansturen. Ik heb op diverse reviews gelezen zowel ja als nee gekregen en ben er dus niet uit. Zelfs diverse speciaalzaken wisten het niet zeker. Kan iemand bevestigen of de D200 de SB 600 op afstand laat flitsen?
Alvast bedankt!
werring



Onderwerp:

Berichtdoor The-Boss » za feb 24 2007 9:31 pm

Ik heb een D70s met SB600, als ik in het menu bij flitsstand de commander mode kies kan ik de SB600 met de popup aansturen. Als jij dus in het menu ook deze optie heb zou het moeten werken.

Moet wel de SB600 goed ingesteld staan he.....

Pierre
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Gebruikersavatar
The-Boss

Clublid
Berichten: 1383


Locatie: Hoogvliet
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SB 600/ 800

Berichtdoor Roelof » zo feb 25 2007 2:30 am

werring schreef:Geachte kenners, ik heb al eerder de vraag gesteld op dit forum of een D200 met zijn pop-up flitser ook de SB 600 kan aansturen.


Ja dat kan hij. Mijn D200 kan mijn SB-800 op afstand aansturen met de pop-up flitser en de mogelijkheden om als CLS remote te functioneren zijn gelijk op de SB-800 en de SB-600.

Je moet de SB-600 wel goed instellen, natuurlijk (pag 52 en vanaf pag 60 in de handleiding) en de D200 natuurlijk ook (pag 163 vd handleiding, in dit geval de handleiding vd D200)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

SB 600

Berichtdoor werring » zo feb 25 2007 10:10 am

OK bedankt Roelof, dat wordt de SB 600 dus.
werring




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten