Metz 45 ct 4

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Metz 45 ct 4

Berichtdoor BertvD » di feb 13 2007 10:49 am

Ik heb een metz 45 die ik altijd gebruikte op mijn F70 via een SCA adapter. Op deze camera kun je dan alle flitopties gebruiken en werkt hij DDL.
Op mijn D 70s werkt er dus niets meer en moet ik maar weer ouderwets op M de sluitertijd en F instellen (zowel camera als flitser) en werken opties asl bracketing niet.
Is er iemand bekend of er een sca adapter is die dit wel ondersteund of ben ik toch aangewezen op het aangschaffen van een nieuwe dure flitser van Nikon.

En heeft iemand ervaring om met een diaduplicator lens van Hama dia's te dupliceren? (ik heb er een 5000 liggen :roll: )
BertvD



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » di feb 13 2007 12:01 pm

Volgens mij kun je die flitser niet op een digitale reflex gebruiken.
Hij meet het licht vanaf het filmvlak. De sensor heeft andere reflecterende eigenschappen en is, uit de aard der zaak (DX...) kleiner. Vandaar de opkomst van "digitale" flitsers als de SB800 en SB600.

Met die diaduplicator zou je gewoon eens moeten experimenteren. Zo duur zijn ze niet meer, toch? Ik zie ze soms liggen voor peanuts. De belichting is belangrijk, zo ook de kleurtemperatuur. Proefjes nemen met de (Metz!) flitser op M?
Nadeel van die dingen vind ik dat uitgegaan wordt van ingeraamde dia's, zodat er rondom al beeld wegvalt door het raampje. Ikzelf dupliceer dia's zonder raampje, op een melkglasplaat met halogeenlicht eronder. F2 met PB4-balg of M1-ring en Micro-Nikkor met B12-filter. Kun je de dia 100% dupliceren. (100% zoeker op Nikon F2, hebben digiflexen geloof ik niet...)

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Her » di feb 13 2007 1:13 pm

Ik had deze flitser ook en heb hem verkocht en de SB600 gekocht.
Her



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » di feb 13 2007 1:26 pm

Verstandige beslissing!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor a3sfoto » ma feb 26 2007 8:43 pm

Hoi

Ik gebruik nog steeds mijn Metz 45 CT4 en gebruik daarbij de SCA 346/2 AF m4 en nog de Metz 40 MZ2 met de SCA 3401 m3 en dat gaat perfect.
Flitser in de A-stand en je camera op M of A en je krijgt prima foto's
Ik kan daarbij geen bracketing gerbruiken maar die gebruikte ik toch al nauwelijks.
Het ligt natuurlijk aan de situatie of dat je de bracketing-functie nodig hebt of niet.
Is er geen snelheid geboden kun je dat altijd zelf doen. Dat deden ze vroeger ook.
Ik zou het zonde vinden dat je speciaal daarvoor veel geld uitgeeft om aan de flitser te komen met dezelfde specs als je Metz.
Metz blijft, zelfs de oude, erg uitstekende flitser waar maar weinig flitser aan kunnen tippen.

Letop met oude Metz flitsers.
Ik heb er een klein onderzoekje op gehouden alle Metz flitsers na de 45 CT1 zijn te gebruiken.
Andere flitser hebben een ontspanningsvoltage van ruim 200 volt waar de huiige electrische circuits van de DSLR niet tegen kunnen.
Wat de max is weet ik niet precies maar bij ontspanningsvoltages van rond de 30 a 40 volt hoef je niet bang te zijn.
Weet je het niet zeker kun je de ontspanningsvoltage zelf meten. via de zijcontact en het middencontact van de flitser.

Groet
Adri
a3sfoto



Onderwerp:

Berichtdoor OmeTuut » ma feb 26 2007 10:47 pm

Ook ik gebruik nog steeds mijn Metz 45 CT4 en met een 'flitscontactblokje' van 10 euro is hij aangesloten op mijn D70s.
Dit betekent wel dat ik alles handmatig moet instellen maar dan weet je wel wat je doet en kun je niet achteraf voor verrassingen komen te staan.
OmeTuut



Onderwerp:

Berichtdoor a3sfoto » ma feb 26 2007 11:39 pm

Hoi,

Klopt Ometuut.
Ik heb de DDL-functie eigenlijk nooit gebruikt in combinatie met mijn F80 omdat ik de resultaten in d A-functie toch beter vond.
Je hebt ook meer controle als je low-sync gebruikt waardoor je meer van het omgevingslicht op de plaats krijgt.
DDL houd hier vind ik minder rekening mee.

Kijk maar eens op mijn site bij mijn feestfoto's onder surf-inn en Beachboom.
Deze foto's zijn gemaakt met mijn Metz 45CT4 en D70.

Groet,
Adri
a3sfoto




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten