Thermische beveiliging sb-900

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Adriaan » zo mar 13 2011 2:15 pm

Beste mensen,
Ik weet dat de SB-900 een thermische-uitschakeling kent. Ik weet ook dat je die kunt uitschakelen.
Dat durf ik nu weer niet. Maar is het normaal dat die thermische beveiliging al na 10 vol-vermogen-flitsen na elkaar in werking treedt?
Gebruikersavatar
Adriaan

Forumlid
Berichten: 158


Locatie: Katwijk
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Sharkey » zo mar 13 2011 5:17 pm

Als de voeding d.m.v. batterijen gaat zou ik zeggen dat dit niet normaal is.
Net op mijn eigen SB uitgeprobeerd.
Bij 10 vol vermogen proefflitsen krijg ik geen enkele wijziging in mijn therm.bev. indicator.
Ik gebruik GP2700 batterijen en het opladen duurt ongeveer een seconden of 3-4 na een volle flits.

Flits je met een batterypack, dan kan het wel eens een ander verhaal zijn. Oplaadtijden van ongeveer 1 seconden zijn dan normaal. Met als gevolg dat in die seconden de flitser zijn warmte niet kwijt kan.
Dit kan ik helaas niet uitproberen voor je, mis namelijk de juiste kabel voor mijn quantum turbo's en SB-900
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Gobert » zo mar 13 2011 5:24 pm

Sharkey schreef:Als de voeding d.m.v. batterijen gaat zou ik zeggen dat dit niet normaal is.
Net op mijn eigen SB uitgeprobeerd.
Bij 10 vol vermogen proefflitsen krijg ik geen enkele wijziging in mijn therm.bev. indicator.
Ik gebruik GP2700 batterijen en het opladen duurt ongeveer een seconden of 3-4 na een volle flits.

Flits je met een batterypack, dan kan het wel eens een ander verhaal zijn. Oplaadtijden van ongeveer 1 seconden zijn dan normaal. Met als gevolg dat in die seconden de flitser zijn warmte niet kwijt kan.
Dit kan ik helaas niet uitproberen voor je, mis namelijk de juiste kabel voor mijn quantum turbo's en SB-900



Met battery-pack treedt de veiligheid veel later in werking.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 13 2011 5:56 pm

De SB-900 is gewoon erg gevoelig voor uitschakeling van de thermische beveiliging.
Er staat toevallig een interessant artikel op de Rob Galbraith website in vergelijk met een test van de nieuwe SB-700
Ook betreffende die thermische beveiliging.
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... 0058-11116
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Hans Kühn » zo mar 13 2011 6:02 pm

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik gebruik een SB 900 met batterijpack. Ik had net een fotoshoot en om de haverklap stond de flitser in de beveiliging. Ik heb hiervoor veel met de SB 800 gewerkt en deze had hier zelden last van. Een zeer irritante onhebbelijkheid. Ik zie de bruikbare oplossingen graag tegemoet. Als klanten het zelfs op gaat vallen dat de flitser niet helemaal doet wat de ftograaf wil is dat toch niet erg prettig kan ik wel zeggen.
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor F5 » zo mar 13 2011 6:12 pm

Uitschakelen lijkt me geen optie, tenzij je de foto moet maken en daar je sb900 evt. voor wilt opofferen...

Zelf heb ik er (nog) niets van gemerkt.

Wel reeds het eea over gelezen.
Welke firmware heeft jullie sb-900 ?
F5

Forumlid
Berichten: 110


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Hans Kühn » zo mar 13 2011 6:26 pm

F5 schreef:Uitschakelen lijkt me geen optie, tenzij je de foto moet maken en daar je sb900 evt. voor wilt opofferen...

Zelf heb ik er (nog) niets van gemerkt.

Wel reeds het eea over gelezen.
Welke firmware heeft jullie sb-900 ?
=> 5.02 (de laatste versie)
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor F5 » zo mar 13 2011 6:43 pm

o.k.

Dat is het dus niet, dacht ergens te hebben gelezen dat ze de beveiliging een ruimere marge hadden gegeven in de laatste update.
Net gegoogled, zat niet in de laatste update vd firmware. (even vooroplopend dat dit softwarematig op te lossen valt), de sb700/800 zou hier nl geen/nauwelijks last van hebben.
Zou dit echt zitten in het verschil in vermogen ? De sb800 heeft zelfs een hoger richtgetal 38 vs 34.... :frown:



Maar je bent inderdaad niet de enigste die hier tegen aanloopt.
F5

Forumlid
Berichten: 110


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 13 2011 7:49 pm

F5 schreef: Zou dit echt zitten in het verschil in vermogen ? De sb800 heeft zelfs een hoger richtgetal 38 vs 34.... :frown:

Het vermogen op zichzelf hoeft daar niet zoveel mee te maken te hebben. Er zijn veel zwaardere flitsers met minder warmteproblemen. Het kan aan de keus van onderdelen liggen. Bijv. een flitsbuis met net een fractie dunner glasgebruik en dunner in doorsnede (is minder oppervlak), kan de warmte minder goed worden afgevoerd, wordt de flitsbuis zelf hoger in temperatuur.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor gongon » zo mar 13 2011 8:54 pm

Heb helemaal nergens last van, en ik maak achter elkaar toch aardig wat foto's van mijn kleindochter.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 13 2011 8:57 pm

Gebruik je wellicht slechts een kleiner vermogen, door hogere ISO, grotere diafragma-opening instellingen.
Heb je veel meer reserve om zonder problemen langer door te gaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Gobert » zo mar 13 2011 8:58 pm

gongon schreef:Heb helemaal nergens last van, en ik maak achter elkaar toch aardig wat foto's van mijn kleindochter.




Ik loop er in de practijk ook weinig tegenaan. Maar je kunt hem wel geforceerd in de beveiliging krijgen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor gongon » zo mar 13 2011 9:02 pm

Gobert schreef:
gongon schreef:Heb helemaal nergens last van, en ik maak achter elkaar toch aardig wat foto's van mijn kleindochter.




Ik loop er in de practijk ook weinig tegenaan. Maar je kunt hem wel geforceerd in de beveiliging krijgen.


Hoop niet dat ik er nou ineens last van ga krijgen, zal je altijd zien, zeg je dat je nergens last van hebt en dan krijg je ineens wel last.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Hans Kühn » zo mar 13 2011 9:28 pm

Léon Obers schreef:Gebruik je wellicht slechts een kleiner vermogen, door hogere ISO, grotere diafragma-opening instellingen.
Heb je veel meer reserve om zonder problemen langer door te gaan.


Dat begrijp ik, maar ik ben misschien een beetje eigenwijs, ik ben niet van plan mij aan te passen aan de flitser. Ik kon met de SB 800 en mijn D 80 en later ook met de D 700 bij 200 ISO een heel poosje achter elkaar fotograferen zonder enig probleem. Nu met de SB 900 gaat dat niet meer.
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thermische beveiliging sb-900

Berichtdoor Gobert » zo mar 13 2011 9:30 pm

Hans Kühn schreef:
Léon Obers schreef:Gebruik je wellicht slechts een kleiner vermogen, door hogere ISO, grotere diafragma-opening instellingen.
Heb je veel meer reserve om zonder problemen langer door te gaan.


Dat begrijp ik, maar ik ben misschien een beetje eigenwijs, ik ben niet van plan mij aan te passen aan de flitser. Ik kon met de SB 800 en mijn D 80 en later ook met de D 700 bij 200 ISO een heel poosje achter elkaar fotograferen zonder enig probleem. Nu met de SB 900 gaat dat niet meer.



Dat ben ik roerend met je eens..........dus........terug naar de SB800 of een overstap naar Metz?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten