SB-800

Discussies over flitsers

Onderwerp:

SB-800

Berichtdoor BUG322 » vr apr 13 2007 12:35 am

Vandaag mijn batterijtjes erin geplaatst en aan de gang gegaan.
Mooi apparaat ook even vluchtig de handleiding doorgelezen.

Nu gebruik ik hem op de TL/BL daarbij berekent hij kennelijk optimaal mee.
Er zit een omnibounce bij die als je hem plaats de kop uitzoomt to 17MM
Dat doet hij ook als je de groothoek verstooier er voor klapt.

Dan blijft hij wel staan op die 17mm Ik neem aan dat dit handig is als de een zo breed mogelijke verlichting wilt ook als je wat meer ingezoomd bent.

Verder zoomt hij vanaf 24mm mee nu vraag ik mij af of hiermee de analoge of digitale(crop1,5) mm wordt bedoeld.

Verder kun je spelen met de verlichting door of je eigen camera meer onder te verlichten of door met de plus en min knop op de cameraSB-800.

Ik merkte dat ik anders toch snel overbelichte foto's kreeg (overdag).
Met de zoom flits heb ik nog niet echt gewerkt maar die lijkt me meer voor het richt werk maar zal ook wel harder zijn qua belichting.


Hier het eerste reultaat met flits


Afbeelding

groetjes
Laatst gewijzigd door BUG322 op vr apr 13 2007 1:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor v.alberts » vr apr 13 2007 12:45 am

Verder zoomt hij vanaf 24mm mee nu vraag ik mij af of hiermee de analoge of digitale(crop1,5) mm wordt bedoeld.


Géén Crop!
De brandpuntsafstand wijzigt niet als je cropt! Alleen zie je een uitsnede die overeenkomt met een andere brandpuntsafstand (equivalent)
De flitser geeft aan welk brandpunt hij afdekt, dit betreft dus gewoon de echte (analoge) waarde en niet de crop (X1,5 o.i.d.)
Veel plezier ermee verder!

Gr Vincent
v.alberts



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » vr apr 13 2007 12:51 am

hij pakt hem op vanaf 24mm op de DX lens daaronder moet je dus de verstrooier gebruiken?

bedankt voor de snelle reactie

groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor v.alberts » vr apr 13 2007 1:05 am

Op een niet DX lens zal dit ook zo gaan. De flitser dekt dus een beeldhoek die hoort bij 24 mm in geval van kleinbeeld...(Analoog dus...) Aangezien je met een DX cam een uitsnede van dat beeld gebruikt flitst je SB 800 dus eigenlijk breder dan nodig. Ook bij gebruik van een 24 mm DX lens flitst de SB breder dan de lens uberhaupt zou kunnen weergeven.

Hieruit kun je concluderen dat als je brandpuntsafstand kleiner wordt dan 24 mm op DX dat je niet direct je 17mm verstrooier nodig hebt want de opnamehoek is nu niet direct groter dan de flitshoek...(die laatste was tenslotte groter dan nodig voor DX snappietnog?)
Ik gebruik een 17-55 DX maar nooit mijn verstrooier. Ook op 17 mm heb ik geen licht tekort in de hoekjes.
Zet ik echter mijn 17-35 (FF lens) op mijn F5 dán moet ik wel mijn verstrooier gebruiken want bij FF wordt wél de gehele beeldhoek gebruikt.

Nogmaals: have fun!

Vincent
v.alberts



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » vr apr 13 2007 1:12 am

Duidelijk
Bedankt!
BUG322




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten