Nikon D80 met Metz 45ct4 en SCA 343 adapter

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Nikon D80 met Metz 45ct4 en SCA 343 adapter

Berichtdoor Hanfo » wo mei 23 2007 11:58 pm

Hi,

Er is hier al eerder draadje geweest over een gelijk onderwerp maar dan betrof het een andere adapter dan die ik heb de SCA 343 in combinatie met de Metz 45ct 4 op een Nikon D80.

Normaal gesproken kun je de Metz flitser gebruiken op een D80 met de SCA 301. Ik heb dus de 343 adapter die ik voormalig gebruikte op de F4.

Ik wil best handmatig flitsen dus dat ik een aantal functies moet missen is jammer maar gelukkig heeft de flitser zelf ook een goed licht meet systeem. Zou ik nu specifieke problemen kunnen verwachten als ik mijn SCA 343 adapter ga gebruiken op de D80 of maakt dat in principe niet uit?

Bedankt voor het antwoord :)

Update op 24 mei Via een ander forum had ik begrepen dat het allemaal niet zo'n probleem is, welke voet e.d.
De daad bij het lezen gevoegd en het werkt allemaal uitstekend. :D 8)
Hanfo



Onderwerp:

Berichtdoor Cookie1397 » vr mei 25 2007 1:13 am

Ik weet niet of het veel verschil uit maakt maar op de metz site
http://www.metz.de/en kun je de flitser, camara type en merk invoeren en komt er een sca adapter uit. Op (bijna) alle digitale reflexen van nikon hoort een flitsschoen type 3402 voor de d80 de m6 ( voor metz 45 cl 4) weet niet of dat voor de ct ook geld die kan ik daar niet vinden. de 3402 m6.1 hebben ze evt als 2de hands( ten minste verleden week nog 1) bij camtech in boskoop 0172-230270 :lol:
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hanfo » vr mei 25 2007 10:30 am

Die invoervelden heb ik reeds gedaan maar mijn 45ct4 werkt niet met de door jou genoemde adapter.
Wel is er een archief lijst en daarin staat dat mijn 45CT-4 compatibel is met de SCA300 adapter. En dan kun je uitsluitend in A of M modus werken.

Met mijn SCA 343 is het, zoals nu blijkt, niet anders. De camera geeft ook in de zoeker aan of de flitser ready is om te flitsen. Waar ik mij druk over maakte is de ontsteek spanning op de flitser, die mag niet hoger zijn dan 12v.
Verder was ik bang dat de camera raar zou gaan doen doordat de contacten op de voet anders geconfigureerd zijn dan die van de SCA 301.

De spanning op de adapter-voet is nagenoeg net geen 5v en verder doet mijn camera niet raar, dus wat nu het verschil is tussen de voetjes onderling en wat dat inhoud voor het functioneren van de camera is mij een raadsel.
Maar goed het werkt, mocht ik de staatsloterij winnen dan koop ik eerdaags een nieuwe flitser waarbij ik met iTTL kan flitsen.
Hanfo




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten