gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Discussies over flitsers

Onderwerp:

gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor 2eX_trots » vr apr 20 2012 10:07 pm

Misschien schop ik met deze vergelijking wel een paar Nikon fan's verschrikkelijk voor hun hoofd.....maar ik zoek een leuke flitser voor mijn D70s.....
Ik kom op ebay gebruikte SB-800 flitsers tegen die net zoveel kosten als een nieuwe Yongnuo YN565EX uit China.


Is een vergelijk hier uberhaupt op z'n plaats? Ik zal de flitser 9 van de 10 keer gewoon op de camera gebruiken en niet los (wat ze beide wel kunnen), ik ben niet voornemens andere flitsers aan te sturen.

Iemand hier een advies?
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor Steven » vr apr 20 2012 10:31 pm

Yongnuo lijkt een merk te zijn wat zich serieus wil gaan vestigen. De flitsers zijn redelijk tot goed gebouwd. De 585 is een vrijwel exact kopie van de Canon 580EXII maar ja het blijft chinees en dat vind ik persoonlijk toch een zwaarwegend gegeven. Hoe zijn ze kwalitatief? Deze nieuwe modellen zijn er nog niet te lang. De SB800 is wel een stukje kwaliteit maar je mist natuurlijk de voorkennis over hoe vaak een 2e hands zijn dienst al heeft bewezen bij zijn huidige eigenaar. Moeilijke keuze dus. Ben je geen fanatiek flitser dan zou de Yongnuo best nog wel eens een goede keuze kunnen zijn. Maar ja, garantie? Koop je hem dan in Nederland? Of importeren en dan moeilijk aanspraak maken op eventueele garantie en de bijbehorende verzendkosten? Dan is het voordeel van nieuw kopen weer minder.

Ik wens je veel wijsheid bij je keuze en mocht het de Yongnuo worden dan kijken we hier uit naar de resultaten en je bevindingen :-)

[edit] hier nog een filmpje met het vergelijk van de Canon 580EXII
Steven



Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor 2eX_trots » vr apr 20 2012 11:07 pm

Ik heb al veel gekocht op ebay en ga altijd uit van 0% garantie, in ongeveer 10 jaar regelmatige aanschaffen via ebay 1 keer belazerd (betaald maar nooit iets ontvangen).

een sb-800 met bijvoorbeeld 1000 flitsen...is deze dan "versleten"? Gaat het lampje stuk en kost het dan veel om deze te vervangen?

hoeveel waarde moet men aan een richtgetal stellen?
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 21 2012 9:35 am

Beste Richard,

Afgezien van evt kwalteitsverschillen de volgende punten:
-defecten: een SB-800 kan je in nederland laten repareren, een ander product wellicht niet.
-een SB-800 is 1 van de meest veelzijdige en compatible flitsers van Nikon, maar ik kan niet ruiken of je die kwaliteiten/mogelijkheden wilt laten meewegen.
-verschillen n mogelijkheden moeten blijken uit zorgvuldig lezen van de diverse handboeken, dat van de SB-800 kan je op http://www.nikon.nl ophalen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor Santhe » wo apr 25 2012 1:00 pm

Ik heb zelf 2 yongnuo 560 flitsers en ik moet zeggen ze vallen mij niet tegen. Voor het geld hoef je het niet te laten. degelijk gebouwd en ze kunnen tegen een stootje. Ze zijn weleens gevallen en nat geworden maar ze blijven het goed doen. En inderdaad gewoon een copy van de Canon flitsers, alleen het scherm is iets anders.
Ik heb de laatste die ik heb gekocht in Engeland besteld via Ebay.co.uk dan heb je ook geen last van de douane ivm invoerechten.

suc6 met je keuze.
Santhe



Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor iBub » wo apr 25 2012 1:24 pm

Heb mijn SB800 nu zo'n 4 jaar en heb nooit spijt gehad, Heb hem heel regelmatig gebruikt (en misbruikt) maar hij doet het nog steeds....

Voor mij zou de keuze meteen een gebruikte SB800 zijn..

Weet niet wat die andere kan met het Nikon CLS?

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor Santhe » wo apr 25 2012 2:27 pm

De yongnuo is verder helemaal manual, wel iets om rekening mee te houden. Ik gebruik ze ook alleen maar los van de camera. Zelf heb ik er nog een SB600 naast.
Santhe



Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor mmuetst » zo mei 06 2012 2:03 pm

Als ik op marktplaats of op ebay 2e hands flitsers zie voor een lage prijs SB700 of SB800 dan moet je er als de sodemieter bij zijn want die zijn zo weg. Wel oppassen dat het niet te mooi is om waar te zijn, anders ben zo wat centen lichter en heb je niets. Persoonlijk wil ik eerst zien wat ik 2e hands koop als het boven de €100,- kost. Zo heb ik zelf een keer mazzel gehad met een Canon 580EXII voor €150,- via marktplaats.
Een Yongnuo kun je niet vergelijken met een SB800. Natuurlijk doen de Yongnuo's het aardig, maar het is een wereld van verschil. Wil je duidelijke testen lezen en zien hoe krachtig een flitser is raad ik aan om eens deze site te bekijken: http://speedlights.net Je ziet op deze site dat de specs die Yongnuo opgeeft te rooskleurig zijn. Het uiterlijk van de Yongnuo flitsers zijn afgekeken van de Canon 580EX serie, maar dat is puur marketing. Zo doet Meike weer de behuizing van Nikon nabootsen.
mmuetst



Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor ElRonno » zo mei 06 2012 2:58 pm

2eX_trots schreef:een sb-800 met bijvoorbeeld 1000 flitsen...is deze dan "versleten"? Gaat het lampje stuk en kost het dan veel om deze te vervangen?


Nee, dat is nog lang niet versleten. Maar je kunt bij mijn weten nergens op de flitser afleven hoe vaak hij is gebruikt. Volgens mij is er ook geen getal voor het aantal flitsen dat je er mee kunt geven.

Maar op den duur gaat het wel een keertje stuk, ja. Ik heb in 2007 een kapotte SB-600 laten fixen door Nikon Service Point. Kostte 130 euro. Volgens de omschrijving is niet alleen de flitsbuis vervangen maar ook de hoofdprint hersteld. Een week later ging hij weer kapot en is toen onder coulance hersteld. Reken ik het twee keer aangetekend naar hun toezenden nog niet eens mee.

Maar om terug te komen op je vraag: voor gebruik op de camera is TTL toch wel heel handig, dus een SB-600 of SB-800 kan ik je aanraden. Voor gebruik op standje handmatig kun je met elk ander ding dat flitst ook toe.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor 2eX_trots » zo mar 17 2013 8:48 pm

Sorry voor late reactie...was dit draadje vergeten. De keuze is uiteindelijk op de Yongnuo gevallen. Gewoon in nederland gekocht in de winkel met garantie. Ik moet zeggen dat hij goed werkt, alhoewel ik de mogenlijkheden wel zo uitgebreid vind dat het me soms even teveel word om te onthouden hou het allemaal ook al weer werkte (voorral als deze al een tijd in de kast heeft gelegen).

Wat wel vervelend is is dat de batterijen erg snel leeg gaan. Er gaan vier penlite's in en ik heb nu DRIE setjes oplaadbare (en opgeladen) batterijen bij me als ik met de flitser aan de gang ga en meestal heb ik ze alle drie nodig ook. Vervelend is ook dat de flitser zicht traag en happerent gedraagd als de batterijen leeg raken. Daardoor ga je eerst denken dat de instellingen niet goed zijn of dat er iets stuk is.
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor Patrick » zo mar 17 2013 9:15 pm

Welke oplaadbare batterijen heb je precies?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor ElRonno » zo mar 17 2013 10:03 pm

Test je batterijen eens, mogelijk zit er een kapotte tussen.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor oud0001 » zo mar 17 2013 10:40 pm

Over de Youngnuo 565 en cls kan ik je vertellen dat dit prima werkt.
Het enige dat de 565 niet kan is highspeed boven de 1/250 sec flitsen dus.
Dan heb je net een type duurder nodig.
Met de accu's nog geen problemen gehad.
Wel worden NimHa accu's geadviseerd. Laat ik die nu gebruiken.

Je koopt ze nieuw voor 170 euro met garantie dus wat kan er mis gaan,
Je kent dan ook meteen de geschiedenis van het apparaat. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor 2eX_trots » wo mar 20 2013 7:48 pm

Tuihanti schreef:Wel worden NimHa accu's geadviseerd.


Ow.. Op die van mij staat NiMH maar volgens mij is dat hetzelfde. Ik heb twee setjes van 2500mAh en één van 2650mAh.

Ik heb, denk ik :huh: een redelijke acculader en die geeft dan ook aan of het laden gelukt is, die geeft aan dat alles goed is. Ik weet niet hoe ik de batterijen zou moeten "testen".
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruikte sb-800 vs nieuwe Yongnuo YN565EX

Berichtdoor a vgastel » wo mar 20 2013 9:11 pm

2eX_trots schreef:
Tuihanti schreef:Wel worden NimHa accu's geadviseerd.


Ow.. Op die van mij staat NiMH maar volgens mij is dat hetzelfde. Ik heb twee setjes van 2500mAh en één van 2650mAh.

Ik heb, denk ik :huh: een redelijke acculader en die geeft dan ook aan of het laden gelukt is, die geeft aan dat alles goed is. Ik weet niet hoe ik de batterijen zou moeten "testen".

Hoe oud zijn je setjes en welk merk zijn deze en.
Welke lader gebruik je testen zou toch aan gegeven moeten zijn op je lader .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten