Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Re: Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?

Berichtdoor Grigor » ma mar 02 2015 12:35 pm

Ik ga er niet verder op antwoorden. Hoe dan ook dank voor de uitleg.
Grigor

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?

Berichtdoor oud0001 » ma mar 02 2015 2:24 pm

Ik vermoedt dat het probleem van de TS veroorzaakt wordt doordat het signaal niet overkomt op de LDR van de Elinchrome.
De oorzaak is niet te benoemen alvorens te zien hoe een en ander staat opgesteld.

De SB600 kan wel CLS ontvangen maar niet zenden. Dus op de camera gebruiken in CLS werkt dan niet. Wel kun je een minimale flits zenden en daar de koppen op laten triggeren.

De TS gaf aan dat de flitser met plu soms weigert. Gebruik je die plu dan reflecterend?
Dan moet het trigger flitslicht dus eerst door de plu. Daarmee wordt de lichtintensiteit een stuk kleiner. Neem daarin dan nog eens de omgekeerde vierkantswortel in de lichtafval mee. Dan denk ik dat je de oorzaak al wel hebt gevonden.

Wat zou je kunnen doen?
De plu, indien shootthrue omdraaien en er doorheen flitsen. Dan is de ontvanger sensor LDR vrij om het licht direct te ontvangen.
De gevoeligheid van de LDR kon wel eens een beetje te strak staan waardoor die minder snel reageert.
Je kunt op je triggerflitser een omnibounce kapje zetten waardoor het triggerflitsje meer wordt rondgeslingerd in de ruimte. Daardoor wordt de kans groter dat het triggerflitsje via een muur of iets dergelijks alsnog bij de LDR terrecht komt.

P.S.
Als je de SB600 off camera gebruikt gebruik em dan manueel en als domme slave. De combinatie CLS en studio koppen werkt niet omdat de meeste studio koppen de preflash niet kunnen negeren.

Dat is wat ik zo kan bedenken zonder iets aan te moeten schaffen. Misschien kun je er iets mee.
oud0001



Onderwerp:

Re: Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 02 2015 2:42 pm

De reacties van de TS lijken me voor de TS zelf inmiddels niet meer relevant. De draad dateert van 2012.
Alleen is er nu met een nieuwe reactie met een nieuwe problematiek van Grigor nieuw leven in het draadje geblazen m.b.t. triggers en aansturing van de SB-600 en zijn Elinchrom. Die heeft verder niets ingebracht over een pluu, maar alleen weigering via pop-up flash (vandaar info over triggers ?).
viewtopic.php?f=30&t=39725#p768523
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?

Berichtdoor oud0001 » ma mar 02 2015 2:56 pm

Ah, ik had de datum van de TS over het hoofd gezien. :oops:
oud0001



Onderwerp:

Re: Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 04 2015 6:39 pm

Leon, het is de toon die de muziek maakt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 04 2015 9:18 pm

Ik maak geen muziek, ik reageer gewoon op de feiten. Niet meer, niet minder.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten