Verticaal/horizontaal draaien flitskop

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Verticaal/horizontaal draaien flitskop

Berichtdoor Isofile » ma jun 25 2007 2:01 pm

Ik ben dus op zoek naar een geschikte flitser voor de D50.
Money ain't an issue maar dat wil niet zeggen dat ik dus maar alles koop.
De SB800 vindt ik gewoon te duur voor een flitser.

De SB600 vindt ik errug interessant en als ik er niet uitkom dan neem ik zeker die. Echter wil ik eerst wat meer weten van de onderstaande flitsers:
- Metz 54 AF-1 Nikon i-TTL
- Sigma EF-500 DG ST NA-iTTL
- Tumax DPT 386 AFZ N
- Metz Mecablitz 44 AF 4i

Maar nu de grote vraag: Vaak hoor ik als argument dat je een flitser niet moet nemen als die niet horizontaal en verticaal kan draaien. Hoe belangrijk vinden jullie dat nu eigenlijk?? Als blijkt dat het geen "must" is kan ik net zo goed de Metz 44 halen.

En nog een extra vraagje: Wat vinden jullie van de bovenstaande flitsers?

Veel wijsheid toegewenst!
Isofile



Onderwerp:

Re: Verticaal/horizontaal draaien flitskop

Berichtdoor M.Oorthuis » ma jun 25 2007 2:11 pm

Isofile schreef:Ik ben dus op zoek naar een geschikte flitser voor de D50.
Money ain't an issue maar dat wil niet zeggen dat ik dus maar alles koop.
De SB800 vindt ik gewoon te duur voor een flitser.


Deze 2 zinnen zijn elkaars tegenpolen, geld doet er niet toe, maar je vind de SB-800 te duur .....:?

Isofile schreef:De SB600 vindt ik errug interessant en als ik er niet uitkom dan neem ik zeker die. Echter wil ik eerst wat meer weten van de onderstaande flitsers:
- Metz 54 AF-1 Nikon i-TTL
- Sigma EF-500 DG ST NA-iTTL
- Tumax DPT 386 AFZ N
- Metz Mecablitz 44 AF 4i


heb je al met Google etc. gezocht dan is er heel veel te vinden over deze flitsers

Isofile schreef:Maar nu de grote vraag: Vaak hoor ik als argument dat je een flitser niet moet nemen als die niet horizontaal en verticaal kan draaien. Hoe belangrijk vinden jullie dat nu eigenlijk?? Als blijkt dat het geen "must" is kan ik net zo goed de Metz 44 halen.


klinkklare onzin

Isofile schreef:En nog een extra vraagje: Wat vinden jullie van de bovenstaande flitsers?


Je kan beter voor een nikon kiezen aagezien die in waarde nog wat waard blijft als je hem ooit weer wilt verkopen voor een SB-800.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » ma jun 25 2007 2:22 pm

Ik zou voor een SB600 of SB800 gaan.

Ik heb hier op het forum vrij veel berichten gelezen over problemen met niet-Nikon flitsers dus waarom de mogelijke problemen opzoeken.

En zoals Opgezetfan al meldt de restwaarde van een Nikon flitser is hoger.

Verder zijn de SB600 en SB800 erg goed in datgene waarvoor ze bedacht zijn nml. mooi flitsen. En last but not least kun je met de Nikons remote flashen hetgeen je meer creatieve mogelijkheden biedt.

Succes met de keuze.

Groet

Skippy
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verticaal/horizontaal draaien flitskop

Berichtdoor Isofile » ma jun 25 2007 2:29 pm

Opgezetfan schreef:
Isofile schreef:Ik ben dus op zoek naar een geschikte flitser voor de D50.
Money ain't an issue maar dat wil niet zeggen dat ik dus maar alles koop.
De SB800 vindt ik gewoon te duur voor een flitser.


Deze 2 zinnen zijn elkaars tegenpolen, geld doet er niet toe, maar je vind de SB-800 te duur .....:?


Juist.... ik heb het geld maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar gelijk het duurste neem.


Mare, "klinkklare onzin"?? Vertel...
Isofile



Onderwerp:

Berichtdoor Isofile » ma jun 25 2007 2:30 pm

Skippy schreef:Ik zou voor een SB600 of SB800 gaan.

Ik heb hier op het forum vrij veel berichten gelezen over problemen met niet-Nikon flitsers dus waarom de mogelijke problemen opzoeken.

En zoals Opgezetfan al meldt de restwaarde van een Nikon flitser is hoger.

Verder zijn de SB600 en SB800 erg goed in datgene waarvoor ze bedacht zijn nml. mooi flitsen. En last but not least kun je met de Nikons remote flashen hetgeen je meer creatieve mogelijkheden biedt.

Succes met de keuze.

Groet

Skippy


Ik hoor ook andere verhalen... maar hoe zie jij het verticaal/horizontaal draaien?
Isofile



Onderwerp:

Berichtdoor Edwin » ma jun 25 2007 2:38 pm

boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Berichtdoor remoss » ma jun 25 2007 2:59 pm

In sommige situaties is het heel belangrijk om via b.v. het plafond te flitsen. Als je de camera gewoon horizontaal hebt is het van belang dat je de flitskop vertikaal omhoog kunt draaien om de flits op het plafond te richten (al dan niet onder een hoek).

Voor het geval je de camera vertikaal hebt en je wilt via het plafond flitsen moet je dus een flister hebben die ook horizontaal gedraaid kan worden om de flits naar het plafond te richten (ook weer al dan niet onder een hoek).

De SB600 kan dat en daarbij geniet je in volle kracht van de Nikon inteligente i-TTL flitstechniek.
En zoals gezegd, de restwaarde is ook wel aantrekkelijk. Alhoewel je niet iets koopt om direct aan verkoop te denken, kan het toch van belang zijn.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » ma jun 25 2007 3:04 pm

Isofile schreef:Ik hoor ook andere verhalen... maar hoe zie jij het verticaal/horizontaal draaien?


Als essentieel anders kun je niet je flitser indirect via het plafond laten flitsen als je een "staand" portret fotografeert.

Andere verhalen? Natuurlijk zijn er mensen misschien ook wel op dit forum die zeggen dat de Metz of de Huppelepup veel beter is.

Iedereen verkondigt hier zijn mening maar dat hoeft niet de absolute waarheid te zijn als die al vast te stellen is :wink:

Groet

Skippy
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Isofile » ma jun 25 2007 3:07 pm

remoss schreef:In sommige situaties is het heel belangrijk om via b.v. het plafond te flitsen. Als je de camera gewoon horizontaal hebt is het van belang dat je de flitskop vertikaal omhoog kunt draaien om de flits op het plafond te richten (al dan niet onder een hoek).

Voor het geval je de camera vertikaal hebt en je wilt via het plafond flitsen moet je dus een flister hebben die ook horizontaal gedraaid kan worden om de flits naar het plafond te richten (ook weer al dan niet onder een hoek).

De SB600 kan dat en daarbij geniet je in volle kracht van de Nikon inteligente i-TTL flitstechniek.
En zoals gezegd, de restwaarde is ook wel aantrekkelijk. Alhoewel je niet iets koopt om direct aan verkoop te denken, kan het toch van belang zijn.



Okay... dat is helemaal duidelijk. Stel:
Nu kan ik de flitskop niet draaien als mijn camera in verticaal stand staat (bv de Metz 44). 1 oplossing is bouncen tegen een zij muur, echter is die niet altijd in de buurt. Hoe kan ik het dan oplossen? Is er een mooi resultaat te behalen als ik een omnibounce gebruik? Of is bouncen via een muur/plafond meer gewenst dan een omnibounce?
Isofile



Onderwerp:

Berichtdoor Isofile » ma jun 25 2007 3:09 pm

Skippy schreef:Iedereen verkondigt hier zijn mening maar dat hoeft niet de absolute waarheid te zijn als die al vast te stellen is :wink:


Gelukkig maar, anders is het een knap saai wereldje...
Isofile



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » ma jun 25 2007 3:10 pm

Er is een heel groot verschil tussen flitsen via een plafond/ muur dan direct flitsen met een omnibounce.

Een omnibounce zorgt dat de flits iets wordt verspreid en verzacht. Het flitsen via een plafond kan lelijke schaduwen voorkomen. :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » ma jun 25 2007 3:19 pm

Nu we toch zo lekker flitsend bezig zijn. Weet iemand of een opstelling met een remote SB600/SB800 en een SB400 op een D70s zal werken?

Groet

Skippy
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Isofile » ma jun 25 2007 3:19 pm

Opgezetfan schreef:Er is een heel groot verschil tussen flitsen via een plafond/ muur dan direct flitsen met een omnibounce.

Een omnibounce zorgt dat de flits iets wordt verspreid en verzacht. Het flitsen via een plafond kan lelijke schaduwen voorkomen. :)


Maar voldoet het wanneer je niet kan bouncen via een zij-muur?
Isofile



Onderwerp:

Berichtdoor Gilbert1976 » ma jun 25 2007 3:46 pm

de omnibounce is niet altijd zaligmakend, richt je er niet te veel op. Ik vind dat het in enkele gevallen een toegevoegde waarde heeft, maar vaak maakt t niet al te veel verschil. ja, trouwens wel een groot verschil...je flitscapaciteit verklein je met factor 2,5.

maar even on topic;

Mij hebben ze bij foto konijnberg sterk de TUMAX afgeraden! ze hadden liever niet dat ik die kocht. Ik vertelde dat ik toch geen andere, duurder model bij hun ging kopen dus dat hij het commercieel niet zo hoefde te brengen. Hij vertelde zelfs dat als ik hem kocht, ik m niet mocht komen ruilen en ik m kocht op eigen risico! idoot gedoe of niet? Nu heb ik sowieso Konijn niet heel hoog staan, maar dit sloeg alles.

Zelf heb ik verder gezocht naar een ander budget model, en ging vanuit de locale fotoboer met een Nissin 622 naar huis. Hij werkte(volledig i-ttl) maartoch, was t net niet. Heb € 100 bijgelegd en snel de SB-600 gehaald.
je merkt gelijk t verschil met de (stalen!) voet, extra beugeltje om de flits op te zetten voor draadloos flitsen, meegeleverd hoesje, en hij piept bijna niet tijdens t opladen. Oja, ook niet vervelend, hij is volgens mij ook prettig kleiner als de concurrentie. Tja, en het richtgetal van 30 is echt zat voor binnenhuis gebruik, en buiten kan ik er ook goed mee uit de voeten.


mijn advies, koop de SB-600.
Gilbert1976



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » ma jun 25 2007 3:54 pm

Mocht je toch van plan zijn een SB-800 aan te schaffen moet je me even mailen, ik heb een zo goed als nieuwe liggen met bijna nog een jaar garantie.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten