welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor Limulletje » zo mar 10 2013 4:48 pm

Hoi allemaal,

Gisteren een workshop strobistfotografie gedaan, superleuk, maar nu aan de bak dus. Op zoek naar tips voor een goede set flashtriggers. Ik heb een SB900 en een SB600 dus ik wil eigenlijk in elk geval wel ook een extra receiver.
Ik heb inmiddels uitgevonden dat de YongNuo 603 weer niet bij de SB600 kan, maar de YN 602 dacht ik wel. Iemand nog andere suggesties (waarvoor dank!)

Grtz,
Lisa
Limulletje



Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor jan » zo mar 10 2013 4:57 pm

Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 10 2013 5:02 pm

Limulletje schreef:Ik heb inmiddels uitgevonden dat de YongNuo 603 weer niet bij de SB600 kan,

Die informatie is te beperkt. De YongNuo 603 ontwaakt enkel niet de slaaptoestand van een SB600 (de standby modes). Als je die slaapmode in het menu van de SB600 uitschakelt, werkt alles gewoon als bedoeld. Het voordeel van het F603 model is dat het tevens een radiografische ontspanner is om je camera op afstand te bedienen. Het F602 model is enkel flits trigger, omdat de zender niet voorziet in het gebruik als camera-ontspanner.

Of je koopt twee sets (via E-bay het goedkoopst). Een 602 model, de ander 603 model. Die combineer je dan met elkaar door alle kanalen hetzelfde te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor Limulletje » zo mar 10 2013 8:58 pm

@Leon, oke, die 602 met remote functie had ik ook gezien, leek me handig maar had ik al afgeschreven vanwege die SB600. Ik begrijp echter dat dat is dus een kwestie is van in het menu wat rommelen. Ik ga even kijken of ik het via Ebay kan vinden. Top! Bedankt voor je reactie.

@Jan. Jij ook thanx voor de link!
Limulletje



Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor Sandor Gora » zo mar 10 2013 9:16 pm

gisteren aangekomen uit China, heb gekocht via Yongnuo zelf: Yongnuo RF-603 N1 Wireless Flash Trigger/Remote - $37.66 (= € 29,51)
duurt 2 weken voor-ie er is.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor weimaraner » zo mar 10 2013 9:20 pm

Yongnuo's heb ik goede verhalen over gehoord maar verder geen ervaring mee.
Zelf gebruik ik al jaren een ouder model (V4) Cactus triggers en die doen het ook goed. Ze hebben al aardig wat meegemaakt (als er een statief in elkaar zakte of omwaaide) maar heb ze altijd eenvoudig weer aan de praat gekregen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2295


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor rjmulder » zo mar 10 2013 9:25 pm

Het 602 model is te gebruiken als trigger voor de flitsers maar ook voor de camera.
Flitser = TX op de camera en de RX onder de flitser.
Camera = TX in de hand en RX met een kabeltje aan de camera.

Via eBay heb ik een hele tijd terug 2 setjes (1 x TX + 2 x RX) 602 besteld en gebruik die voor de flitser(s) maar ook om de camera('s) op afstand te triggeren.

Beide werken erg goed :)

Als je zo'n 602 besteld is het even opletten voor welke camera i.v.m. het kabeltje tussen RX en camera, je moet dus wel een camera hebben waar een draadontspanner op aangesloten kan worden via infrarood werkt dus niet.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
Gebruikersavatar
rjmulder

Forumlid
Berichten: 431


Locatie: Het leukste dorp van Overijssel Borne
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor oud0001 » ma mar 11 2013 2:41 am

Limulletje schreef:Hoi allemaal,

Gisteren een workshop strobistfotografie gedaan, superleuk, maar nu aan de bak dus. Op zoek naar tips voor een goede set flashtriggers. Ik heb een SB900 en een SB600 dus ik wil eigenlijk in elk geval wel ook een extra receiver.
Ik heb inmiddels uitgevonden dat de YongNuo 603 weer niet bij de SB600 kan, maar de YN 602 dacht ik wel. Iemand nog andere suggesties (waarvoor dank!)

Grtz,
Lisa


Heb je geen CLS in je camera? Werkt met SB900 en SB600.
Zit er al in en kost niets extra. Misschien heb je daar al wel genoeg aan.
oud0001



Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor a3h » wo mar 27 2013 11:18 am

Ik maak zelf al een tijdje gebruik van de cactus V5. Ook de tx/rx optie en de mogelijkheid om de trigger met een kabeltje aan de flitser te koppelen. Heb ook regelmatig met de yongnuo triggers gewerkt, maar had dan toch wel regelmatig een misfire. Dit heb ik met de V5 nog niet gehad.
D7100&D90
En een berg met toebehoren, aanvullingen en strobistmateriaal
Gebruikersavatar
a3h

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor tpas » wo mar 27 2013 12:21 pm

Ik gebruik de yongnuo 603 al een tijdje, ook in combinatie met een SB600, soms met in totaal 3 flitsers.

Soms ook in de studio, waar ik dan met een flitskabeltje de studioflitsers trigger.

Ook al een aantal keren als afstandsbediening gebruikt, om mijn camera draadloos te bedienen, en dat werkt ook prima.

Kortom: voor die paar tientjes kan je je geen buil vallen.....

De enige (kleine) tekortkoming die ik tot nu toe heb ondervonden, is dat je geen knopje hebt, waarmee je je flitser ff kan testen, en dat zit op een cactus wel. Ik zou daar de meerprijs van een Cactus echter niet voor over hebben.
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471
Gebruikersavatar
tpas

Forumlid
Berichten: 200



Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor dogo » wo mar 27 2013 12:58 pm

Nikon Creative Lighting System (CLS).
Je kan alvast hiermee gaan spelen zonder (voorlopig) triggers te hoeven aanschaffen m.u.v. een achtergronddoek, softbox, paraplu etc. Het werkt gewoon. Tenzij die Euro's natuurlijk jeuken in je portemonnee :D
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 27 2013 8:29 pm

tpas schreef:De enige (kleine) tekortkoming die ik tot nu toe heb ondervonden, is dat je geen knopje hebt, waarmee je je flitser ff kan testen, en dat zit op een cactus wel. Ik zou daar de meerprijs van een Cactus echter niet voor over hebben.

Deze oplossing: http://nikonrumors.com/2012/06/02/diy-m ... gger.aspx/
plus een sync-kabeltje met een knopje eraan gekoppeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor Sandor Gora » wo mar 27 2013 9:49 pm

de fotojuf riep "zelfportret"; heb zitten mikken met de bezemtruc hier van het forum, maar dat was weinig succesvol.
toen rechtstreeks bij YongNuo een setje RF-603N gekocht, als afstandsbediening.
duurt even voor je 'm in huis hebt, komt rechtstreeks uit China en alleen het pakje met alle stempels en stickers is al genieten!
het kostte omgerekend euro 29,51.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor tpas » do mar 28 2013 1:21 pm

Léon Obers schreef:
tpas schreef:De enige (kleine) tekortkoming die ik tot nu toe heb ondervonden, is dat je geen knopje hebt, waarmee je je flitser ff kan testen, en dat zit op een cactus wel. Ik zou daar de meerprijs van een Cactus echter niet voor over hebben.

Deze oplossing: http://nikonrumors.com/2012/06/02/diy-m ... gger.aspx/
plus een sync-kabeltje met een knopje eraan gekoppeld.


Bedankt voor de link Leon!

"Don't overestimate your capabilities" staat er in het artikel......

Ik ga er niet aan beginnen, zo hard heb ik het ook weer niet nodig! De RF603's voldoen voor mij meer dan prima, en ik kan in mijn gebruik wel zonder het knopje.
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471
Gebruikersavatar
tpas

Forumlid
Berichten: 200



Onderwerp:

Re: welke flashtriggers ga ik aanschaffen?

Berichtdoor rjmulder » do mar 28 2013 10:48 pm

Of je neemt de 602 daar heb je dat probleem niet.

Op de zender zit een pc-sync connector en een test knop.
Op de ontvanger zit een connector waar je verschillende soorten kabeltjes op kunt aansluiten. Zo zijn er kabeltjes voor aan de camera maar ook naar een pc-sync op voor studio flitsers of je schuift er een flitser op.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
Gebruikersavatar
rjmulder

Forumlid
Berichten: 431


Locatie: Het leukste dorp van Overijssel Borne
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten