Slechte synchronisatie camera en studioset

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Slechte synchronisatie camera en studioset

Berichtdoor gvdheide » vr aug 10 2007 9:37 pm

Eindelijk tijd om wat te oefenen met de Linkstar 400a flitsset en het volgende probleem doet zich voor. De flitskop synchroniseert niet bepaald lekker met de D80. Schiet momenteel met de Commanderfunctie.
Wel zonder flitsmeter. Heb het statief en lamp ongeveer een meter vanb het onderwerp staan. Op 1/1 of 1/32 vermogen krijg ik geen mooie belichte fotos.

Diafragma op 8 gezet en sluitertijd op 1/125ste .... wat doe ik verkeerd.
De flitser gaat gewoon af echter de fotos zijn allemaal te donker of totaal niet belicht.

Het voorflisten meen ik te hebben uitgezet..misschien kan iemand mij voor de zekerheid vertellen welk knopje/of menufunctie dat is....lees geregeld dat dat het probleem kan zijn.... Wie biedt hulp??


gr.

Gerrit
gvdheide



Onderwerp:

Berichtdoor dirk-jan boon » za aug 11 2007 6:26 am

Beste gerrit, Als nu eerst eens verteld met welke camera je dat doet dan krijg je denk ik meer respons
dirk-jan boon



Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » za aug 11 2007 9:12 am

dirk-jan boon schreef:Beste gerrit, Als nu eerst eens verteld met welke camera je dat doet dan krijg je denk ik meer respons


Volgens mij staat er toch echt D80.
ontopic:
Wat gebeurt er als je de sluitertijden langer maakt, dus bv
1/30, 1/15?
Post eens wat resultaten svp.

Is het deze?
http://www.fotosg.nl/product_info.php?products_id=4878
mikemix



Onderwerp:

Berichtdoor gvdheide » za aug 11 2007 11:01 am

Heb de moed niet opgegeven en ben vanochtend weer begonnen...nu ineens goede resultaten....daarna weer minder en af en toe een goeie foto. Dit allemaal op zelfde diafragma en sluiterwaarden :roll: Ik houd mijn hand schuin voor de ingebouwde flitster om het licht wat af te dekken. De Flitskop gaat wel af,want ik hoor hem steeds piepen wanneer hij weer opgeladen is.... kan het zijn dat de flitskop zo af en toe een half signaal ontvangt zodat de belichting niet optimaal is.....???
Of wordt mijn flitskop geplaagd door een ernstige contactstoornis....



gr.

Gerrit
gvdheide



Onderwerp:

Berichtdoor gvdheide » za aug 11 2007 11:03 am

Mike,

Inderdaad het is die flitsset...
Alvast bedankt,

gr.

Gerrit
gvdheide



Onderwerp:

Berichtdoor Riemke » za aug 11 2007 11:14 am

Gerrit, die voorflits kun je volgens mij niet uitzetten. Je kunt hooguit je flitser manual instellen, handmatig laten voorflitsen en dan binnen 15 sec. een foto maken.
Het lijkt me handiger om een infrarood trigger of nog beter een radiotrigger setje aan te schaffen. Voordeel van een radiotrigger is dat zender en ontvanger elkaar niet hoeven te zien. Zo'n setje kost plm. €50 en je bent dan meteen van het probleem af. De techniek is nu eenmaal nog niet zo ver dat je met een reportageflitser op je camera een volautomatisch correct belichte studiofoto kan maken. :)

Een flitsmeter is sowieso handig om je studioflitsers mee in te stellen. Dat hoeft op zich helemaal geen dure te zijn.

Diafragma op 8 en sluitertijd op 1/125 is op zich niet verkeerd. De meeste foto's die ik in de studio gemaakt heb zijn met die instelling gemaakt.
Het geheel is natuurlijk ook wel afhankelijk van de ruimte waarin je je flitsset gebruikt. Een 400Ws set in een kleine ruimte moet je waarschijnlijk flink terugdraaien in vermogen. Nogmaals, een flitsmeter is erg handig. Ik zou niet meer zonder willen :)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dennis. » za aug 11 2007 11:16 am

Ik had ook problemen met synchroniseren van een (Jinbei) flitsert. Bij deze werkt ie naar behoren op 1/200. Eronder flitst ie te vroeg. E.e.a. uitgevogeld door een serie opnamen te maken van de flitser zelf. Je ziet dan wat/welke afgaat of niet. Je kunt er waarschijnlijk ook een zendertje/ontvangertje bij kopen. Werkt nét iets beter (ca 50 euro per set).
Dennis.



Onderwerp:

Berichtdoor Riemke » za aug 11 2007 11:31 am

Gerrit, misschien is dit dingetje ook nog een optie? O.a. te koop bij Konijnenberg. Monteer je op de flitsschoen.

Nikon SG-3IR



Afbeelding

Op DPZ kwam ik daarover ook nog iets tegen:

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... 608#629608
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor gvdheide » za aug 11 2007 12:42 pm

Gelukkig heb ik e-bay radiotriggers besteld...deze zijn al onderweg vanuit Hong Kong... hoop echt dat het dan opgelost is. Zoniet dan zal het toch echt aan de flistkop liggen. We hopen er maar het beste van. Ik laat wel even weten of de radiotriggers uitkomst bieden.

Bedankt!!!

gr.

Gerrit
gvdheide



Onderwerp:

Berichtdoor gvdheide » di aug 14 2007 8:42 pm

Beste mensen,

Vandaag de e-bay radiotriggers ontvangen en moet zeggen het werkt perfect.
Probleem opgelost. Iedereen bedankt voor de respons.

Gr.

Gerrit
gvdheide




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten