SB600 gebruiken bij studioflits set

Discussies over flitsers

Onderwerp:

SB600 gebruiken bij studioflits set

Berichtdoor Ralph » zo aug 19 2007 9:01 am

Hallo,

Gisteren een setje falcon eyes softboxen gekocht om eens te experimenteren met een kleine studio setup. Het gaat om het type SS-110F met hama flitsschoentje en kabel.

Nu dacht ik ook mijn SB600 te kunnen gebruiken als 3e flitser in de remote stand. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Allereest flitst de SB600 niet door het vuren van de softboxen. Wel als ik de interne flitser van de camera gebruik, maar dan krijg ik licht van voren en dat wil ik juist niet. Is het mogelijk de SB600 te laten flitsen zonder de interne flitser van de camera te gebruiken?

Dank alvast voor jullie advies!

Gr, Ralph
Ralph



Onderwerp:

Berichtdoor Stef » zo aug 19 2007 9:48 am

Je zult volgens mij in ieder geval één flitser in de commanderstand moeten hebben, net als de popup flitser van je camera.
Stef



Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » zo aug 19 2007 2:16 pm

De SB600 kan idd alleen remote flitsen als hij wordt aangestuurd door een andere Nikon flitser in Commander mode. Een oplossing zou kunnen zijn om er een slave trigger tussen te zetten. Je stelt je flitser dan handmatig in en de trigger reageert op de flits van de andere flitsers.
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » zo aug 19 2007 3:01 pm

De SB-600 kan dit idd niet. De SB-800 wel (die heeft een ingebouwde SU-4 slave unit). Wat je wel kunt doen, is de SB-600 als trigger gebruiken voor je studioflitsers dit werkt wel prima (gisteren nog gedaan). Bedenk echter wel dat het effect minimaal is, en meestal juist negatief.
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor Ralph » zo aug 19 2007 4:28 pm

@rogier en thundernet: bedankt, dat lijken me beide twee goede oplossingen. ik zal eerst eens proberen met de sb600 de studioflitsers aan te sturen. Dat ik daar niet op gekomen ben :-)

Thunderbird, waarom heeft dit een negatief effect? ik dacht met de sb600 de achtergrond een tikje te verlichten...
Ralph



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » zo aug 19 2007 4:33 pm

Ralph schreef:@rogier en thundernet: bedankt, dat lijken me beide twee goede oplossingen. ik zal eerst eens proberen met de sb600 de studioflitsers aan te sturen. Dat ik daar niet op gekomen ben :-)

Thunderbird, waarom heeft dit een negatief effect? ik dacht met de sb600 de achtergrond een tikje te verlichten...

het is Net en geen bird ;)

Ik heb gisteren dus zitten spelen. (ook de SB800 even op statiefje gehad, en laten aansturen door de SU800, de studio flitsers gaan dan alsnog af op de flits van de SB800). Maar je krijgt schaduwen e.d. die je moeilijker weg krijgt.

Wat ik had was een studioflitser die de achtergrond verlicht (rechtsachter). En een studioflitser (linksvoor) die het model verlicht.
Je kunt je flitser dan nog vrij weinig gebruiken. Als hairlight is hij te zwak. En op veel posities veroorzaakt hij een lichte schaduw op je achtergrond. (Omdat een flitser een puntbron is, itt een studioflitser met softbox).
Hoe groter de relatieve lichtbron, hoe zachter de schaduw.
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » zo aug 19 2007 5:13 pm

Daarbij is het grootste nadeel wanneer je je SB600 gebruikt als trigger voor je studioflitsers dat je altijd een lichtbron op je camera hebt. Een beetje zonde als je veel moeite doet om je studioflitsers goed neer te zetten.
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » zo aug 19 2007 5:17 pm

Rogier schreef:Daarbij is het grootste nadeel wanneer je je SB600 gebruikt als trigger voor je studioflitsers dat je altijd een lichtbron op je camera hebt. Een beetje zonde als je veel moeite doet om je studioflitsers goed neer te zetten.

;) Daarom je flitser gewoon bouncen via plafond, of achtermuur, of zijmuur. Dit heeft dan amper effect op je resultaat foto (zeker als je op slechts 1/32 flitst). Grote voordeel is dat je zo de focus-assist beam van je flitser kan gebruiken :)
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor Ralph » zo aug 19 2007 11:08 pm

@ThunderNet (sorry voor de onbewuste naamsverandering :-)
Het is me nu een beetje duidelijk. Ga weer eens experimenteren. Weet iemand nog een goedkope modelpop? Vrouw en kinderen hebben geen zin meer om te poseren :-)
Ralph



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » zo aug 19 2007 11:14 pm

Ralph schreef:@ThunderNet (sorry voor de onbewuste naamsverandering :-)
Het is me nu een beetje duidelijk. Ga weer eens experimenteren. Weet iemand nog een goedkope modelpop? Vrouw en kinderen hebben geen zin meer om te poseren :-)

Ga dan voor het model wat altijd zin heeft! (jezelf dus). :P Zelfontspanner! en lekker experimenteren.
En later kun je evt. met amateur-modellen bezig. :)
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor gvdheide » di aug 21 2007 12:06 am

Ralph,

Ik zat met hetzelfde gedonder. Ik wilde de SB600 ook gebruiken icm een flitsset. Vrij lastig en vooral lastig om de synchronisatie goed te krijgen.
Heb radio triggers via e-bay besteld. Alle ellende in een keer opgelost.
Een zender en twee ontvangers. Een plaats je onder de SB600 en de andere zet je aan een flitskop. Wel moet je de andere flitsset op remote zetten. Ik wil niet meer anders.

Hoop dat je er wat aan hebt. Ik geloof dat ik 20 Dollar betaald heb voor het geheel excl. verzendkosten.

gr.

Gerrit
gvdheide




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten