Ringflitser ervaring?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Riny » vr okt 25 2013 4:17 pm

CaptainHook schreef:BTW: een type/merk aanduiding zou e.e.a. wel verduidelijken! :wink2:


Bij deze: Travor Macro Led Ring Flash RF-550D
Riny



Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor ben42 » vr okt 25 2013 4:24 pm

De prijzen voor een Macro inrichting liegen er niet om.

Volgens mij zou je ook met b.v. twee SB700 flitsers uit de voeten kunnen en misschien met 1. Stel ze eventueel op een statief op b.v. links en rechts van de camera. Eventueel maak je om de camera nog een stuk wit reflectie materrial zodat er ook nog redelijk wat licht uit de richting van de camera komt. Het licht kun je minder 'puntvormig' maken door indirect te flitsen. (Gebruik b.v. een piepschuimen doos met een gat erin om vanuit te fotograferen. Door via de doos te flitsen heb je volgens mij voldoende licht en dat licht kun je zo boetseren zo als je dat zelf wilt).

Tijdje geleden foto's van bloemen gemaakt met de flitser (een enkele), dit heb ik gedaan terwijl het al redelijk donker was zodat de flitser de enige lichtbron was. Bedoeling was de foto's er uit te laten zien alsof ze in de volle zon waren gemaakt, volgens mij is dit toen heel redelijk gelukt.

Met iTTL en 2 SB700 flitsers moet je volgens mij een heel eind kunnen komen. Of zie ik dat fout ?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro Led Ring

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 25 2013 4:56 pm

Riny,
Dus niet een Flitser?
Een voordeel van dit soort verlichting is vaak de draagbaarheid/handzaamheid van de unit.
Voor studio en soortgelijke fotografie zijn reflectoren etc geen bezwaar, op een wandeling wel.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Riny » vr okt 25 2013 5:12 pm

Gijs,

Door mijn beperkingen kom ik zelden buiten en betreffende de "ringflitser", deze wordt hoofdzakelijk thuis gebruikt.
Maar dank voor je info.
Riny



Onderwerp:

Re: Macro Led Ring

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 25 2013 5:27 pm

gijs sandberg schreef:Riny,
Dus niet een Flitser?

Als ik op internet kijk wat dit dingetje kan, is het wel degelijk ook een flitser, alleen wel een LED-flitser.

Zoals eerder aangegeven gaan de ontwikkelingen snel op dit gebied.
Je kunt bij dit apparaatje kiezen tussen continue en flitslicht: http://www.lightingrumours.com/low-cost ... trols-2033
The different buttons allow the user to set the power level, switch between continuous mode and flash mode and switch the left and right LEDs on or off.

Filmpje waarin ook de flits-mogelijkheden aan bod komen: http://www.youtube.com/watch?v=le95AmzHxTs

ben42 schreef:De prijzen voor een Macro inrichting liegen er niet om.

En het kost geen drol als je het uit het verre Oosten laat komen: http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=rf- ... =&LH_CAds= :lol: :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Riny » wo okt 30 2013 12:12 pm

Heb inmiddels de Macro-ring-flitser in huis.
Men kan hem met continu licht gebruiken als met een flitsfunctie.
Moet alleen nog een goede belichtings- combinatie zien te vinden, met een snelle test was het wat overbelicht, dus even puzzelen.
Zoals beloofd, wanneer ik er, voor mijn gevoel, de juiste foto's heb gemaakt zal ik ze hier weergeven.

P.s. Weet alleen niet of dit in dit topic mag of dat ik deze ergens anders moet plaatsen.
Riny



Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Léon Obers » wo okt 30 2013 1:14 pm

Riny schreef:Zoals beloofd, wanneer ik er, voor mijn gevoel, de juiste foto's heb gemaakt zal ik ze hier weergeven.

P.s. Weet alleen niet of dit in dit topic mag of dat ik deze ergens anders moet plaatsen.

Kan gewoon hier. Het hoort specifiek bij dit onderwerp. Houdt je het ook allemaal bij elkaar. Is overzichtelijker.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Riny » wo okt 30 2013 1:43 pm

Dank Léon, fijn dat ik dit nu weet.
Riny



Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor paul73 » vr jan 24 2014 3:33 pm

Hoi Riny,

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Travor ringflitser. Voldoet die aan je verwachtingen?
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
paul73

Forumlid
Berichten: 62



Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Riny » vr jan 24 2014 3:48 pm

Door huiselijke omstandigheden (herseninfarct van het vrouwtje) er nog niet echt aan toe gekomen maar met de pas verkregen Micro lens zal ik dit zeker begin volgende week verder uitproberen.
Hij is wel ook in te zetten als gewone flitser of continu- licht en heb dat wel toegepast op mijn kleinkinderen wanneer die er waren.
Moet zeggen dat die in die situatie ook goed werkt, er valt een heleboel schaduw weg t.o.v. een standaard flitser op een korte afstand, tenminste met mijn ervaring, hahahaha.
Uiteraard werkt daar ook de normale flitser goed, maar toch.
Van 1,5 meter tot 5 meter is hij dus ook voor niet macro foto's selectief te gebruiken.
Zoals beloofd, als de situatie het toelaat probeer ik op een paar dagen hierop terug te komen.
Riny



Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor a vgastel » vr jan 24 2014 7:14 pm

Kroontje schreef:Heb met deze lopen spelen :
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/nissin/flitsers/nissin-mf18-ringflitser-nikon/h4984_20554_250614
Erg mooi, zacht licht. wel aan de prijs. Goed en makkelijk instelbaar.


Heb deze in huis Nissin MF18 Ringflitser Nikon.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding

Een alternatief voor de macro ringflashes door grote fabrikanten, dit model kan het licht van elk van zijn zijden afzonderlijk worden ingesteld.
Beetje macro flits kost wat maar dat merk je dan ook wel.

info
http://www.nissindigital.com/mf18.html
http://www.shutterbug.com/content/nissi ... -ringlight
test
http://www.digitalcameraworld.com/2012/ ... and-rated/
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Riny » vr jan 24 2014 7:30 pm

Zal alvast even het setje van mij ook laten zien, tenminste technische gegevens enz.
Deze was niet zo duur en werkt ook goed maar daar kunnen persoonlijke meningen over verschillen wat ook normaal is.

Hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Riny



Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor johan1967 » za jan 25 2014 2:38 pm

Ik ben zelf ook al enige tijd aan het kijken naar flitsers bij macro-opnamen, maar ik moet helaas zeggen dat ik eigenlijk vrijwel nooit mooie resultaten kan vinden bij ringflitsers, maar ook niet bij het veel duurdere Nikon-systeem R1C1 (zo rond de 650 euro). Het licht is vaak erg hard en zeker bij reflecterende oppervlakten (zoals bij veel insecten) zie je de flitser terug in het resultaat. Het valt me op dat veel macro-fotografen toch allemaal "normale" flitsers gebruiken met daarop een redelijke omvangrijke diffuser gemonteerd (vaak gewoon met plakband).

Dit is wellicht een interessante link:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/780820
Gebruikersavatar
johan1967

Forumlid
Berichten: 388


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor Riny » za jan 25 2014 3:10 pm

Heb de link eens bekeken en moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de vindingrijkheid van de betreffende fotografen. :oohh:
Ook de foto's die er mee gemaakt zijn, zijn voor mijn idee, keurig.
Men moet uiteraard wel in de gelegenheid zijn om dergelijk metaalbewerkingen uit te voeren maar de ideeën zijn top.
Alleen zie ik mijzelf niet met allerhande tape mijn dure spullen te bewerken.
Wie weet over enkele jaren en bijgekocht materiaal dat ik dan zou overwegen om mijn "ouder" materiaal wel op een dusdanige manier aan te passen.

Dank voor de interessante link, heb hem maar even onder mijn favo's geplaatst om op mijn gemak alles eens grondig door te nemen.
Riny



Onderwerp:

Re: Ringflitser ervaring?

Berichtdoor johan1967 » za jan 25 2014 6:05 pm

Riny schreef:Dank voor de interessante link, heb hem maar even onder mijn favo's geplaatst om op mijn gemak alles eens grondig door te nemen.


Vooral deze vind ik fantastisch:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/ ... 13#9799640

:shock:

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoiets in elkaar zal knutselen.
Gebruikersavatar
johan1967

Forumlid
Berichten: 388


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten