Yongnuo YN622-TX met SB900

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor Jaap Driest » di mar 24 2015 3:32 pm

Beste mensen,

Ik heb zo'n setje aangeschaft van Yongnuo, Eenmaal YN-622-TX en 4 maal YN-622n.
Als flitsers heb ik SB600, SB700 en SB900.

Nu doet de SB900 het maar goed in de TTL stand op één van de vier triggers. Op de andere reageert hij wel op het zoomen, de lampjes gaan branden, maar geen flits. Ook geen testflits.
Factory reset geprobeerd; geen soelaas.Ander kanaal, andere groep: geen soelaas.
Op zich kan ik ermee uit voeten, want ik heb voor de SB900 er maar één nodig, maar toch.
de SB600 en SB700 doen op allevier de triggers zowel M als TTL prima

Iemand een idee?
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor Léon Obers » di mar 24 2015 4:33 pm

Geen ervaring met zo'n setje, maar wat ik begrijp zou je niet alleen de kanalen hetzelfde moeten gebruiken van zender en ontvanger, maar is de werking ook afhankelijk onder welke "groep" je het een en ander indeelt, en met welke functie voor die groep. Kun je daar iets mee?
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=MzQy9XV8gk4
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor staal571 » di mar 24 2015 4:40 pm

Vreemd, ik kan je r ook geen verklaring voor geven, ik heb geen SB900, maar mijn SB 700 en mijn Meike MK910 doen het op beide YN622 N receivers prima ook TTL en zoomen.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor Jaap Driest » di mar 24 2015 4:54 pm

Léon,

de groepen staan ook goed. Je kunt drie groepen definiëren en iedere groep wordt anders aangestuurd. Maar per groep kun je dus meerdere flitsers aansturen. Die gedragen zich dan allemaal hetzelfde. Dus als je vier ontvangers gebruikt, dan heb je minstens in 1 groep twee flitsers.
Het punt is dat de SB900 wel reageert op de camera. Als ik aan de zoomring van het objectief draai, dan zie je kop van de flitser meezoomen. Maar flitsen, ho maar.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor Jaap Driest » di mar 24 2015 5:42 pm

Ik ben er geloof ik half uit.
Ik heb het filmpje waar Léon naar verwijst, bekeken en ik een van commentaren eronder vond ik het antwoord.
Op de flitser moet je in het menu de AF verlichting op AAN zetten.Ik weet niet wat het ermee te maken heeft.
Heb ik gedaan, en nu werkt de SB900 opo alle vier de triggers.
Maar het blijft wel raar dat die ene trigger afwijkt. Nog steeds, want die ene geeft op de testbutton twee flitsen, terwijl de andere er allemaal maar 1 geven.
Die ene is eigenwijs.
Maar ik kan voorlopig wel weer verder.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor staal571 » wo mar 25 2015 9:10 am

Ik kan me zo voorstellen dat de flitser zelf ook de afstand tot het object nodig heeft om de hoeveelheid licht te bepalen, want de verschillende flitsers staan meestal niet allemaal op exact dezelfde afstand tot het onderwerp.
Tenminste zo zie ik het.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor Jaap Driest » wo mar 25 2015 11:33 am

Ik ga vanmiddag nog eens prutsen. Ik vind het wonderlijk dat ik twee triggers heb en ik doe bij beide een Factory Reset, dat ze zich dan toch verschillend gedragen.
Nog een gegeven: De trigger die nu een pre-flash geeft, die werkt ook met de SB900 in TTL als de AF-illumination uit staat. Op de andere triggers doet de TTL-mode het dan niet.
Puzzel puzzel. Er zijn ook nogal wat flitsers-blogs te vinden. Ik ga daar ook maar eens een vraagje stellen.
Ik lees steeds dat ze eigenlijk allemaal een pre-flash moeten geven. Dus ik weet ook niet goed welke het nu correct doet. Ik neem steeds maar aan dat die ene afwijkend is, maar misschien is dat wel enige die het doet zoals het hoort.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Yongnuo YN622-TX met SB900

Berichtdoor Drikus70 » wo mar 25 2015 2:14 pm

Mocht je gebruik maken van Facebook dan kun je via de Yongnuo gebruikersgroep daar ook je vraag stellen. Deze groep is vrij actief en heeft aardig wat leden met specifieke Yongnuo kennis.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten