doe ik het op de beste manier?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

doe ik het op de beste manier?

Berichtdoor midge » di apr 07 2015 6:29 pm

Sinds een tijdje maak ik veel foto's met een hypersync sluitertijd. dwz. alles sneller dan 1/320. de flitser gaat daarbij over op fp stand wat het rendement van de flitser, een sb700, flink onderuit trekt.
de omstandigheden zijn niet mals en ik begrijp heel goed dat ik het uiterste vraag van wat mogelijk is. Maar heb daarna wel een foto die voor 80% af is en nog weinig nabewerking nodig heeft.
onderstaande foto is met sluitertijd van 1/8000 en diafragma van F5.6 iso 400 dit alles in manual, de sb700 via een draad en een monopod links van me gehouden, flitser op TTL en centrum gemeten lichtmeting.
Hierbij lukt het prima om actie te bevriezen.

AfbeeldingNot evil... by jeroenzwart, on Flickr

Onderstaande foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/320 en een diafragma van F9 iso200, sb700 in TTL op de camera en twee cactus rf60 speedlights op vol vermogen aan weerszijden op een stand.
Hier lukt het nu niet om het beeld goed te bevriezen, rechterhond zit wat bewegingsonscherpte in volgens mij. wel is de afstand tot het onderwerp veel groter voor de flitsers, namelijk 3 a 4 meter. Ik denk dat de flitsduur van de cactus flitsers op vol vermogen te lang is om het beeld te kunnen bevriezen.

AfbeeldingGreen running time by jeroenzwart, on Flickr

Mijn voorkeur gaat uit naar werken in hypersync, bevriest de actie beter maar heeft als nadeel dat het bereik van de flitser erg kort is. Dit kan ook alleen met ttl flitsers icm ttl triggers.

Hebben jullie ervaring met portable studioflitsers die wel krachtig genoeg zijn? Helaas is een profoto b1 geen optie, gewoon te kostbaar.
Gebruikersavatar
midge

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Oss

Onderwerp:

Re: doe ik het op de beste manier?

Berichtdoor ATOR » di apr 07 2015 8:26 pm

Hypersync is volgens mij de enige manier, zelfs al zou bij normale sync sluitertijden de flitsduur kort genoeg zijn, dan nog heb je ambient licht wat voor bewegingsonscherpte zorgt.

Wat opties voor meer vermogen:
- Meerdere krachtigere speedlights (bv. SB-910 of SB-800) die hypersync ondersteunen (ze geven dan meerdere korte flitsen achter elkaar)
- Een Elinchrom Quadra met S heads (niet A) met hypersync triggers (Yongnuo YN-622N-TX of Pocketwizard Flex TT5)

Een budget neutrale oplossing voor meer licht is simpelweg je lichtbronnen dichter bij het onderwerp zetten. Een afstand van 4 meter is een eind weg, als je ze op 2 meter zet heb je al 4x zoveel licht. Dat vind ik meestal mooier omdat het licht dan vooral valt op het onderwerp en het meteen een stuk zachter wordt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: doe ik het op de beste manier?

Berichtdoor midge » di apr 07 2015 9:24 pm

klopt helemaal wat je zegt, dichterbij is mooier. durfde ze vanwege de niet geheel beheersbare actie, lees stoei bewegingen van de honden, niet dichterbij te zetten. Een flashbender was mooier geweest en had weer meer licht op geslurpt. zo is het altijd wat. Een Quadra is een optie. of een monolight met genoeg power.
Gebruikersavatar
midge

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Oss


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten