welke flitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

welke flitser

Berichtdoor Maaikiehhh » ma jun 08 2015 9:49 pm

Ik ben op zoek naar een goede flitser en dan vooral voor als er niet genoeg daglicht is in huis of buiten.
En aangezien ik vanaf september ook een baby in huis wil fotograferen, en het daglicht natuurlijk in de wintermaanden ook niet optimaal is.

er zijn er meerdere dat ik tussen de bomen even het bos niet meer zie :|
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Remco v/d Sanden » ma jun 08 2015 9:55 pm

Ligt aan je budget natuurlijk wat je kan kopen. Een SB-700 is bijvoorbeeld een prima koop, of een SB-800-900-910 als je zwaarder nodig denkt te hebben.

Maar als ik je een tip mag geven voor babyfotografie, zeker newborn en hele kleintjes, niet flitsen maar probeer natuurlijk licht te gebruiken en bijvoorbeeld reflectieschermen. Dit icm een mooi lichtsterk objectief als een 50 of 85mm F1.8 en je kan al heel wat doen. Als je nog weinig ervaring hebt met flitsen kan je snel een enorme bak licht richting de kleine gooien wat ze niet altijd fijn vinden. Als je weet hoe je goed indirect kan flitsen zou het mogelijk zijn.

Maar dat is mijn insteek, er zijn er zat die het met flits doen en mooie resultaten halen, alleen mijn voorkeur is het niet.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Maaikiehhh » ma jun 08 2015 10:03 pm

Remco v/d Sanden schreef:Ligt aan je budget natuurlijk wat je kan kopen. Een SB-700 is bijvoorbeeld een prima koop, of een SB-800-900-910 als je zwaarder nodig denkt te hebben.

Maar als ik je een tip mag geven voor babyfotografie, zeker newborn en hele kleintjes, niet flitsen maar probeer natuurlijk licht te gebruiken en bijvoorbeeld reflectieschermen. Dit icm een mooi lichtsterk objectief als een 50 of 85mm F1.8 en je kan al heel wat doen. Als je nog weinig ervaring hebt met flitsen kan je snel een enorme bak licht richting de kleine gooien wat ze niet altijd fijn vinden. Als je weet hoe je goed indirect kan flitsen zou het mogelijk zijn.

Maar dat is mijn insteek, er zijn er zat die het met flits doen en mooie resultaten halen, alleen mijn voorkeur is het niet.


Dank voor je reactie.
Hoe zou je natuurlijk licht kunnen gebruiken als er te weinig daglicht is? in huis in de donkere dagen in de winter is dat vrij moeilijk.
en is een lens met f1.8 voldoende of zijn er nog andere die je zou adviseren of echt enkel een f1.8?
En waar moet je op letten bij reflectieschermen? Reflectie schermen is helemaal nieuw voor mij, maar ben altijd in om me ergens in te verdiepen en te leren.. Heb nog heel even want het is nog geen september :wink:
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Maaikiehhh » ma jun 08 2015 10:04 pm

Reno55 schreef:Wat is je budget voor de flitser?

Denk zelf dat een Nikon SB700 een goede keuze zal zijn.


Dank voor je reactie, heb nog geen echt budget in gedachte.
maar als ik het zo lees is evt een andere lens en reflectiescherm ook verstandig, dus dan ga ik kijken naar het totaalplaatje..
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jun 09 2015 9:25 am

Zelf gebruik ik een voormalig dia projectiescherm en flits daarop met een SB-700 in de rear flitssynchronisatie modus van de camera.

Gezien de mogelijkheden van je camera is de SB-700 een aanrader. En voor de newborn de flitser draadloos gebruiken.

Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/Actuele-Nikon-flitsers.pdf
en: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-iDDL-flitsers.xls
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Maaikiehhh » di jun 09 2015 10:50 pm

Hans Braakhuis schreef:Zelf gebruik ik een voormalig dia projectiescherm en flits daarop met een SB-700 in de rear flitssynchronisatie modus van de camera.

Gezien de mogelijkheden van je camera is de SB-700 een aanrader. En voor de newborn de flitser draadloos gebruiken.

Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/Actuele-Nikon-flitsers.pdf
en: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-iDDL-flitsers.xls


Is zo'n scherm ook echt nodig in huis voor als je gewoon even een paar spontane moment opnames wil maken?
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jun 10 2015 7:08 am

Op locatie heb ik niet altijd een scherm bij me, soms wel een één meter grote opvouwbare reflector. Soms is er een witte muur, waarop te bouncen is.

Kik eens, bij alle foto's is de flitser binnen gebruikt:
http://s1174.photobucket.com/user/Braak ... portretten

1 keer kon alleen via een plafond
1 keer heb ik naar de witte muur achter me geflitst
2 keer heb ik op de persoon direct geflitst (wel draadloos)
Wat ik zelf mooi vind is dat als de persoon in een natuurlijk licht staat en de flitser een kant van het gezicht iets op licht. Het flitslicht ondersteund dan en geeft wat extra's.

Op m'n website is een doe het zelf flits cursus te lezen.

Nu weer terug naar de vraag: Welke flitser ?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Mieke53 » wo jun 17 2015 10:47 pm

Heb laatst juist wel de SB700 gebruikt bij een babyserie. Gewoon tegen het plafond gebounced. Prachtige foto's geworden.
Inderdaad nog een scherm erbij om wat op te lichten als het wat te donker is. Ik had het niet nodig.
Was even uitproberen, heb het kind wel zoveel mogelijk voor het raam op een tafel gelegd op een heerlijk zacht vachtje. Temperatuur naar 28 graden, de baby was ongekleed en moet op temperatuur blijven, net geborenen kunnen dat zelf nog niet. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik een heel tevreden en rustige baby had.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke flitser

Berichtdoor Faiz » do jun 18 2015 3:38 pm

Denk ook eens aan een softboxje voor op de flitser. Heb ik bij de kleine van mijn broer ook eens gebruikt (flitser, SB700, op een lager vermogen gezet, ik meen 1/32, en los van de camera op 1,5-2 mtr), was best ok. Maar natuurlijk licht vind ik nog steeds het mooist bij baby's. Een klein beetje spelen met je iso.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten