Appartauur macro

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Appartauur macro

Berichtdoor regius » ma jul 06 2015 7:33 pm

Hallo,

Ik ben me meer gaan verdiepen in macro, maar ik weet serieus niks van flitsers en de techniek.

Ik heb een metz 44 af-1 aangeschaft met een softbox (hij is onderweg) Maar ik zie vaak bij macro dat ze de flitser niet op de camera hebben. Is dit om een bepaalde reden ? En dan heb je toch een flits kabel nodig ? Welke heb ik dan evt nodig voor mijn flits ?

Sorry voor de vele vragen

Groetjes
Gebruikersavatar
regius

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor ben42 » ma jul 06 2015 11:01 pm

De flitser van de camera af heeft een flink aantal voordelen.
Zeker voor Macro fotografie kun je de flitser dan verder van het onderwerp afzetten. Daarmee belicht je dan voorgrond en achtergrond gelijkmatiger.
Ook komt het licht dan niet uit de richting van de camera. (De flitser kan op een afstandje een vergelijkbaar beeld geven als b.v. direct zonlicht).
Verder is het zo dat bij de flitser op de camera, je al heel snel de schaduw van de lens op de foto krijgt.
Bij indirect flitsen heb je meer mogelijkheden als de flitser van de camera af is.


Bij een aantal camera / flitscombinaties is de mogelijkheid voor afstandsbediening van de flitser ingebouwd.
Een voorbeeld daarvan is een D7000 met een SB700 flitser. De camera kan met de eigen flitser de flitser op afstand aansturen.
Dit kan zo geregeld worden dat de kleine flitser ook nog wat licht geeft of dat dit niet zichtbaar is.

De 3000 en 5000 serie van Nikon hebben dit niet ingebouwd in de camera.
Ook kan het niet met alle flitsers. De meeste 'vreemd' merk flitsers hebben deze mogelijkheid niet of zeer beperkt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor oud0001 » di jul 07 2015 2:59 am

De meeste macrofotografen halen de flitser van de camera omdat het object/insect vaak vlak voor de frontlens zit.
Met de flitser op je camera komt daar geen licht van de flitser omdat dan het objectief zelf in de weg zit.
Een interne flitser gebruik je meestal niet want ook in de commanderstand zul je last van dat licht hebben omdat je er zo dicht op zit en het licht komt weer vanaf die verschrikkelijke positie waardoor het nooit mooi wordt.. Wat heel goed werkt is een flitser op een beugeltjes zetten en met een TTL kabel verbinden.
Dan komt het licht vlak voor de frontlens en je kunt gebruik maken van de iTTL functie van de flitser.
Ik deed dat met mijn D330s en een SB400 (lekker klein) zoals in deze foto:
AfbeeldingMacro setup by André van der Molen, on Flickr

Je kunt de flitser ook wat meer van boven laten komen, wat jij wilt.
Je kunt het met een kleine softbox gaan doen of zonder. Alle macrofotografen experimenteren om daar een beetje een eigen manier in te vinden. Dat komt omdat je enorm veel mogelijkheden hebt. Met name iin het begin zou ik het simpel houden en dus lekker met iTTL flitsen.

Ook kun je een ringflitser gebruiken zoals deze Marumi van 150 euro nieuw.
Deze werkt alleen TTL. Een nadeel is dat deze flitser alle schaduw weg flitst en juist schaduw zorgt voor een 3d effect op een 2d vlakke foto. Staar je dus niet blind op ringflitsers. Ze hebben zeker hun nut, maar als je meer diepte wilt lukt het daar nu net niet mee. Een en ander is ook smaak afhankelijk.
AfbeeldingMicro Nikkor 200mm f4 + Ringflash by André van der Molen, on Flickr

Eén van onze bekende clubleden, Hans Braakhuis, heeft hier ook al het een en ander over geschreven. Het lijkt me goed dat te lezen. Eerst eens goed verdiepen in de materie heeft nog nooit iemand benadeeld. :wink:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.hansbraakhuis.nl%2Fmacro.pdf&ei=xSCbVdvcAYbQ-QHpurWoAg&usg=AFQjCNE-l_qj4LuSR7ieXv3tDRJ9VF001w&bvm=bv.96952980,d.cWw.

Hier kun je nog wat andere mogelijkheden bekijken:
https://www.google.com/search?q=macro+setup&hl=en&tbm=isch&ei=eSCbVeaoGsP6-AGnyYLIAQ&start=0&sa=N

Veel plezier in de wondere wereld van het kleine. :thumbup:
oud0001



Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor regius » di jul 07 2015 12:15 pm

Bedankt! Het wordt al wat duidelijker :D als ik het zo bekijk ga ik een kabel halen

Maar wat zit er een verschil in prijs .
de sc-28. ( die heb je dan toch nodig? ) kost zeker 60-70 euro. Maar ik kwam ook een paar andere tegen
De PIXEL FC-312/s TTL kabel en een godox ttl kabel beide rond de 20-25 .zijn deze ook te gebruiken ?
Gebruikersavatar
regius

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor oud0001 » di jul 07 2015 1:56 pm

Zelf heb ik de originele kabel, maar de Pixel of Godox kabel zal het ook wel doen. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di jul 07 2015 10:58 pm

Ik gebruik bij macro en close up fotografie om mijn SB-700 een Pixel kabel, het werkt prima. Ik heb dan het de luxe dat ik een tweede SB-700, ik kan dus met een flitser die aan de kabel zit als comander gebruiken om de andere flitser aan te sturen. Bij potret fotografie gebruik ik trouwens een trigger set.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor regius » vr jul 10 2015 7:34 pm

Bedankt! Ik heb nu een flitskabel een een bracket aangeschaft. Het ziet er nu zi uit

Afbeelding

Maar ik heb net een paar fotos gemaakt en er zit elke keer een waas in het midden. Komt dit door de flits?
Want als je inzoomt zie je de ogen best wel scherp ( op de camera dan )

Afbeelding
Gebruikersavatar
regius

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor oud0001 » vr jul 10 2015 9:08 pm

Dat zou best door de flitser kunnen komen. De flitser zit nu ver voor het objectief. Probeer de flitser iets meer achteruit te halen zodat er geen licht rechtstreeks van de flitser op de rearlens kan vallen. Ik denk dat het dan opgelost zal zijn. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor nikon1607 » vr jul 10 2015 9:38 pm

Ik heb het net nog geprobeerd maar ik blijf die waas houden. Ik heb de flitser naast de body geplaatst, boven het objectief en heb de flitskop op 90 gezet. Zit het misschien inn het objectief ?
nikon1607

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor regius » vr jul 10 2015 9:44 pm

Sorry, dat is een oud account :frown: hij stond nog online in m'n iPad
Gebruikersavatar
regius

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor amstel » vr jul 10 2015 10:01 pm

Dan een foto zonder flitser ,dan weet je het.
amstel

Forumlid
Berichten: 117



Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor oud0001 » vr jul 10 2015 10:02 pm

Ik denk dat je naar een flinterdunne DOF staat te kijken als je op f1.8 schiet.
Ik kan het ook niet goed zien zo.
oud0001



Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor regius » vr jul 10 2015 10:17 pm

Ik heb het net even geprobeert om foto's te maken met de lens normaal en omgekeerd en met en zonder tussen ringen en de waas is niet meer te zien

Ik kwam dit nog tegen : http://zoom.nl/artikel/cursussen/22211- ... -lens.html
Hij heeft een gat in de achterdop gemaakt zodat het licht tegen wordt gehouden en zodat de lens beschermd is.
Ik ga dit denk ik morgen proberen

De foto was trouwens gemaakt f8
Gebruikersavatar
regius

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor oud0001 » vr jul 10 2015 10:34 pm

Je kunt het allicht proberen. Baat het niet schaad het niet. :wink:

Wat heeft de waas nu dan doen verdwijnen? Of was het gewoon de hele dunne DOF?
oud0001



Onderwerp:

Re: Appartauur macro

Berichtdoor regius » vr jul 10 2015 10:36 pm

Ik had de flitser niet gebruikt :wink:
Gebruikersavatar
regius

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten