Mening over SB-300

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Mening over SB-300

Berichtdoor MichelC » za mei 28 2016 11:09 am

Hoi mensen,

Ik heb een vraagje, Kamera Express heeft op dit moment een aanbieding op de SB-300 en vroeg me af of die flitser de moeite is. Ik ben zelf geen flitser gebruiker, alleen als het echt niet anders kan. ik heb een SB-600, maar bijna nooit gebruikt omdat hij lomp en groot is. Ik was op zoek naar iets makkelijks en kleins ipv. De flitser die standaard op mijn camera zit. Ik heb wat gelezen over de SB-300, maar meeste is niet positief (kenrockwell). Een SB-400 een betere keus zou zijn, sneller en AA batterijen. Dus ik vroeg me af wat jullie ervan vinden en evt. Kunnen aanraden.

Alvast bedankt!
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor gijs sandberg » za mei 28 2016 11:31 am

Michel,
re: lomp en groot
Alles is relatief, sommigen op dit forum hebben tweedelige flitsers met lood-accu gebruikt.
Vergeleken daarmee is zelfs een SB-910 met extra voeding lichtgewicht en handzaam. :shock:
Ik zou niet denken over nög een flitser als je al de ingebouwde flitser en een SB-600 hebt.
Bedenk ook dat een kleine flitser als de 300 op een set van twee batterijtjes slechts een gering aantal flitsen kan produceren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor stefan212 » za mei 28 2016 11:44 am

Kijk als je toch een flitser wil hebben en toch niet zo groot eens naar de Nissin i40 klein maar wel heel functioneel en op 4 aa batterijen
There are no bad pictures; that's just how your face looks sometimes.
Abraham Lincoln
Camera: Nikon D750 lenzen: Nikkors ~ 24-70mm ~ 70-200mm ~ 18-105mm ~ 35mm 1.8 ~ 50mm 1.8 ~ Sigma's ~ 70mm 2.8 Macro ~ 10-20mm ~
Gebruikersavatar
stefan212

Forumlid
Berichten: 379


Locatie: De Goorn
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor Richard » za mei 28 2016 1:03 pm

Of ietsje eenvoudiger de Metz 36 of 44, werken beide ook op 4 AA batterijen.

Zelf heb ik het vorige type 44, prima flitser.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor MichelC » za mei 28 2016 1:46 pm

gijs sandberg schreef:Michel,
re: lomp en groot
Alles is relatief, sommigen op dit forum hebben tweedelige flitsers met lood-accu gebruikt.
Vergeleken daarmee is zelfs een SB-910 met extra voeding lichtgewicht en handzaam. :shock:
Ik zou niet denken over nög een flitser als je al de ingebouwde flitser en een SB-600 hebt.
Bedenk ook dat een kleine flitser als de 300 op een set van twee batterijtjes slechts een gering aantal flitsen kan produceren.
Groeten, Gijs


Dank je :)
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor dogo » za mei 28 2016 4:41 pm

Ik heb een SB-300 standaard in mijn tas: klein, licht en gewoon erg redelijke kwaliteit. Ik heb ook een SB-600 en -700 maar die gebruik ik bijna nooit (meer). 2 AAA batterijen in de SB-300, 1 setje extra opgeladen AAA batterijen in je tas, en je bent helemaal klaar voor het wat "lichtere" flits werk. Met 1 setje vol opgeladen AAA batterijen houdt hij het ook echt redelijk lang vol trouwens
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor MichelC » zo mei 29 2016 12:54 am

dogo schreef:Ik heb een SB-300 standaard in mijn tas: klein, licht en gewoon erg redelijke kwaliteit. Ik heb ook een SB-600 en -700 maar die gebruik ik bijna nooit (meer). 2 AAA batterijen in de SB-300, 1 setje extra opgeladen AAA batterijen in je tas, en je bent helemaal klaar voor het wat "lichtere" flits werk. Met 1 setje vol opgeladen AAA batterijen houdt hij het ook echt redelijk lang vol trouwens


Wat vind je van de flits reload tijd?
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor dogo » zo mei 29 2016 1:48 pm

MichelC schreef:Wat vind je van de flits reload tijd?

Ik heb daar geen enkel probleem mee, maar ben dan ook geen "spray and pray" type fotograaf. Reload is ca. 2-4 sec. met volle batterijen (schat ik), je kan de flits kracht niet dempen, het is dus ook altijd 100%, je kan de kop wel richten naar boven dus bouncen is wel mogelijk. Misschien overbodig om te zeggen dat deze flits ongeschikt is voor bijv. een huwelijk, in mijn ogen echter min. 2 keer beter dan de pop-up flash.
Tip € 123 bij Amazon.de
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor MichelC » zo mei 29 2016 6:30 pm

De flitser heeft TTL toch? Dus hij past dan toch de flits aan aan wat hij nodig heeft voor de foto. Toch niet altijd 100%?
Ik had ook begrepen dat de sb300, ook wat hoger staat ten opzichte van de lens, dus minder last van flitslicht afvlakking.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor gijs sandberg » zo mei 29 2016 7:11 pm

Michel,
TTL : ja, hoger dan de ingebouwde flits: ja (een beetje).
Groeten, Gijs
PS minpuntjes: niet horizontaal draaibaar, waarschijnlijk alleen compatible met Nikon Ittl camera's...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mening over SB-300

Berichtdoor JurjenF » ma jun 13 2016 8:21 pm

Ben net aan het zoeken naar een klein handzaam flitsertje dat ietsies meer is dan de ingebouwde flits van mijn P7800. Er is ook en Metz 24-AF-1 : iets meer 'power' ook TTL en bounce mogelijkheid, 2e gordijn synchro. Ik denk dat het een betere keus is?
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten