Flitsers of continulampen?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Flitsers of continulampen?

Berichtdoor D-M » za dec 10 2016 11:42 am

Oke, toch eens advies vragen. Ik kom er niet aan uit.
Ik wil graag weer eens mini thuis studiootje inrichten.
Onze dochter is bijna 2 en ons 2e kindje wordt over 2 maandjes verwacht. Het gaat dus met name om kleine kindjes. Zo nu en dan wil ik weer wat meer fotograferen, niet dagelijks. Voor een kaartje, zomaar tussendoor, met vriendjes van de kindjes eventueel, maar niet iedere dag. Mijn budget is beperkt, ook omdat ik geen honderden euro's uit wil geven voor lampen.
Nu was ik er bijna van overtuigd dat ik voor continulampen wilde gaan. Daglichtlampen. Heb een leuke set van Bresser gezien (2246B).
Toch twijfel ik. Vroeger veel met flitslampen gewerkt. Maar op de een of andere manier trekt dat me nu niet meer zo.. weet niet goed waarom niet. Het typische flitslicht wil ik eigenlijk niet meer. Daglicht lijkt me mooier, natuurlijker. Daarbij hebben we straks een newborn. Is een goede daglichtset dan niet gewoon afdoende?
Ik wil wel vinyl achtergronden gaan kopen, daar gaat nog het meeste geld in zitten haha. Maar kan ik met een leuke daglichtset mijn kindjes fotograferen? Ik heb allerlei reviews gelezen en mezelf in alles verdiept, maar steeds lees ik vooral over productfotografie of video. Ene keer denk ik, ja het wordt een daglichtset. En net dacht ik weer, misschien toch even doorsparen en toch voor een simpel flitssetje gaan?

Wie O wie kan me helpen en de doorslag geven?
Iemand ervaringen met daglichtlampen en fotografie van kindjes (geen stillevens!)
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor George Fennes » za dec 10 2016 12:37 pm

Waarom geen flits.
Makkelijker mee te nemen en niet afhankelijk van lichtnet.
Witbalans camera op flitsstand dat scheelt een hoop.
Flitsers kan je makkelijker instellen qua sterkte en lampen volgens mij niet.
Zijn goede niet merkgebonden flitsers in de handel die het goed doen op Nikon camera.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor D-M » za dec 10 2016 12:50 pm

Ik bedoel geen opzetflits he maar echt studioflitsers. In principe neem ik niks mee, blijft thuis op zolder staan.
En de daglichtset die ik heb gezien heeft 5 lampen die afzonderlijk aan- en uit te zetten zijn. Op zich dus wel regelbaar maar niet zo flexibel als flits misschien..?
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor ATOR » za dec 10 2016 1:22 pm

Een flitsset geeft véél meer licht dan continuelicht en is daardoor beter geschikt om bewegende mensen mee vast te leggen.

Ze geven allebei hetzelfde soort licht, het een is niet mooier of natuurlijker dan het andere. Het mooie en natuurlijke zit hem in de opstelling en modifiers, in de fotograaf dus :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor Marten » za dec 10 2016 1:43 pm

D-M schreef:...Onze dochter is bijna 2 en ons 2e kindje wordt over 2 maandjes verwacht. Het gaat dus met name om kleine kindjes. .... Maar kan ik met een leuke daglichtset mijn kindjes fotograferen?. Wie O wie kan me helpen en de doorslag geven?....

Ik zou die kindjes helemaal niet fotograferen met felle lampen of flits. Ze schrikken zich helemaal rot van Pa met al dat lichtgeweld. Dat gaat onnatuurlijke beelden opleveren. In ieder geval levert het weerstand op langere termijn op om überhaupt nog voor je lens te komen.
Gewoon lekker onopvallend met het beschikbare licht fotograferen. De moderne Nikons kunnen dat makkelijk aan.
Ik doe dat al weer een aantal jaar en het levert geweldige foto's op. ( Ik maak elk jaar een album van een 2-ling)
Denk er nog maar eens over.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor D-M » za dec 10 2016 1:53 pm

Zou onze oudste daarom niet graag voor de camera staan :P hahaha. Ik heb eventueel nog een opzetflits met parapluutje om op afstand te flitsen, dus misschien toch de daglichtset die de doorslag gaat geven...
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor Drikus70 » za dec 10 2016 2:37 pm

Zeker met een baby fotograferen zou ik mijn voorkeur naar een daglichtsetje gaan (of evt toch natuurlijk licht indien mogelijk).
Met een plu of softboxje erbij voor mooi zacht licht. Vind ik wat 'vriendelijker' dan flitsen bij die hele kleintjes..
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor Nikkormaat » za dec 10 2016 3:35 pm

Helemaal eens met Marten. Afgezien van het gedoe met de apparatuur heeft zo'n bedachte omgeving meestal, iets onnatuurlijks. Kinderen zijn zo spontaan, ze doen dingen die je niet eens kunt bedenken. Ik kan mij op dit moment talloze leuke foto's herinneren die ik heb kunnen maken zonder en met een opzetflits en indirecte flits. Wat dacht je van een 3/4 jaar oud kind die met een wortel in de mond over de vloer scharrelt al een te jonge Al Capone. Onvergetelijk, veel beter dan keurig poserend. Maar dat is een kwestie van voorkeur. Ook eens met D-M. Na zoveel onverwachte opnames, is mijn dochter (14 jaar) inmiddels cameraschuw, maar dat kan ook komen door het steeds meer zelfbewuste puberbrein. Zoek eens naar "magie van de kleine flitser" van Doorhof.Succes
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor Richard » za dec 10 2016 5:05 pm

Nikkormaat ik heb exact hetzelfde: een 14 jarige dochter. Mijn enthousiasme toen ik thuis kwam van de flitscursus heeft haar aangestoken: ik mocht haar op de foto zetten en zij mij.

Verder ben ik het met je eens. De mooiste foto's vind ik spontane foto's.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor D-M » za dec 10 2016 5:25 pm

Ik ben ook van de spontane foto's maar dan een beetje gemanipuleerd haha. Dus bv straks onze 2 kindjes boven op zolder laten spelen bij de achtergrond/lampen (daar ligt ook een speelhoek). Dat ik wel een klein beetje een leuke achtergrond heb haha. Ik ga morgen misschien eens ff neuzen bij Kamera Express.
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor Robert » za dec 10 2016 6:19 pm

Verplaatst naar het juiste forum.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor rovinge » zo dec 11 2016 9:43 am

De set van Bresser is een mooie set en duur in vergelijking met studioflitsers. Makkelijk op te zetten en goed te gebruiken voor product- en portretfotogratie; Ideaal voor kleine kinderen. Ik heb deze set al een paar keer naar volle tevredenheid gebruikt. Per unit kan je de vijf lampen per lamp aan/uitzetten om de sterkte van het licht te regelen. Lampen geven bij mij wel een hele lichte groenzweem, maar dat is eenvoudig te verhelpen.

Zoals al eerder gezegd kan de set voor het vastleggen van beweging kan deze set misschien net even iets te weinig licht leveren, maar dat hangt aan de andere kant ook weer af hoe goed jouw body omgaat om hogere ISOs en ruis....

Just my two cents.... ;-)

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor D-M » zo dec 11 2016 12:37 pm

Kijk Roel,
Daar heb ik ook iets aan! Jouw ervaring ermee.
Je hebt die set van 150 euro? Je hebt namelijk nog een 2246 maar met weer wattage. Ik kan ook nog gebruik maken van bestaand licht (wil de set op zolder gebruiken) en heb de D750 die op zich goed kan omgaan met hogere iso.
Aan welke sluitertijd kan ik denken ongeveer overdag bij welke iso's? Kan je me wat voorbeeldjes geven zeg maar?

Ik wilde vanmiddag naar de Kamera Express maar we zijn allemaal niet lekker. Vlg week is het ook koopzondag zag ik en binnenkort ben ik met zwangerschapsverlof dus wie weet kan ik dan alles even op m'n gemak bekijken en kopen.
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers of continulampen?

Berichtdoor D-M » zo dec 11 2016 12:40 pm

Hoe zijn trouwens je ervaring met de lampstatieven? Lees veel over fragiel en niet zo heel stevig.
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten