Eneloop batterijen

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor MarcoEos70D » do jan 26 2017 1:40 pm

Aad1960 schreef:Waar gaat het over?
2100x opladen, stel 1x per week, dan gaan ze 40 jaar mee?
500x is grofweg slechts(?) 10 jaar.
Ik zal niet aan 1x per week opladen komen, wat mij betreft dus geen argument!
Het prijsverschil is ook niet onoverkomelijk, ik ben voor meer flitsen per setje gegaan;-)

Exact mijn overweging. Ik heb ze allebei. Heb ze nog nooit vergeleken qua oplaadtijd, vind dat totaal niet interessant.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor JaapV » do jan 26 2017 10:38 pm

Bij "totaal niet interessant" sluit ik me geheel aan.
Ik verwijs overigens naar een parallel draadje viewtopic.php?f=30&t=66506 en ik merk op dat ik tot volle tevredenheid Eneloops in mijn oude SB-600 flitsertje heb. Een simpele witte oplader van Sanyo heb ik ook, maar het is - behoudens een kort testje naar aanleiding van dat andere draadje - alweer een jaar of twee geleden dat ik die gebruikt heb :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor Nikkormaat » ma dec 11 2017 4:53 pm

Eergisteren na meetrekfoto's vergeten de burst van 4 beelden per seconden uit te zetten. Daarna met SB-900 en Eneloop Pro 2500 mAh er in geflitst. Donkerbruin café indirect geflitst met veel dempende zooi aan het plafond. Toch 6 plaatjes achter elkaar voordat de flitser even uitviel. Niet dat ik behoefte had aan zoveel plaatjes, maar ik stond wel versteld van de extreem korte interval.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma dec 11 2017 5:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor imaginary_nl » ma dec 11 2017 5:10 pm

Ik gebruik uitsluitend de Eneloop Pro van Panasonic, zowel de AA 2500mAh als de AAA 930mAh.
Zowel in flitsers, Petz hoofdlampjes, zaklantaarns, modelauto's en nog van alles.

Dit zijn de beste accu's die ik ken. Heb al zoveel verschillende soorten gehad (en nog steeds).
Grootste voordelen zijn het (bijna) niet leeglopen, dus altijd een volle set beschikbaar en de grote (bewezen) capaciteit.

Prijs valt heel erg mee wanneer het het afzet tegen de kwaliteit en het gebruiksgemak.

En het aantal malen laden? Zoals al eerder gemeld: lekker belangrijk... Deze lopen niet leeg en dat scheelt toch ook weer een aantal malen laden maar vooral ergernis.

Goede lader is ook een vereiste om accu's in goede conditie te houden. Ik gebruik een Opus BT-C3100 waarmee je allerlei soorten (ook Li-ION) kunt laden.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor Nikkormaat » ma dec 11 2017 5:17 pm

Ik gebruik de vanuit het Batterijenhuis meegeleverde snellader van Panasonic BQ-CC55 bedoeld voor NI-MH batterijen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor signxpress » di dec 12 2017 7:58 am

Ja, ze zijn zeker goed.
Na dat ik er goed over te spreken was in mijn SB-700 heb ik er gelijk maar een flinke aantal besteld voor in de muizen op ons kantoor.
Die standaard batterijen van Apple zijn mega ruk, in een poep en scheet zijn ze leeg.
Regelmatig zag ik mensen in de weer met omwisselacties, nu is het meer zeldzaamheid.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor imaginary_nl » di dec 12 2017 10:49 am

Probleem met gewone Ni-MH batterijen is de zelfontlading en hoge interne weerstand.
Dat geeft dat de accu's binnen korte tijd leeglopen, ook al gebruik je ze nauwelijks.
De lagere weerstand maakt dat deze Eneloop batterijen een hogere ontlaatstroom kunnen leveren dan accu's met dezelfde capaciteit.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor JaapV » wo dec 13 2017 2:30 am

O. Interessant :|
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor Piepenholleke » zo dec 24 2017 11:23 am

Sinds jaar en dag gebruik ik Eneloop batterijen zowel de 1900 als 2500 mAh. Wel heb ik het vermoeden dat de 2500 mAh in de maatvoering iets dikker zijn. Geeft, bij sommige apparaten, wat problemen tijdens het verwijderen uit het batterijen compartiment.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor Nikkormaat » zo dec 24 2017 12:32 pm

Met Eneloop meteen met 2500 mAh begonnen. Nooit extra problemen gehad ten opzichte van alkaline in SB-800 en 900
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op zo dec 24 2017 1:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor Patrick » zo dec 24 2017 12:58 pm

Apart is dat ik de Eneloops wel kan gebruiken in mijn Fujifilm X-500 flitser, maar dat de groene Recyko accu's alle dienst weigeren. Ik heb de normale witte. In mijn Nikon flitsers is het nooit een probleem geweest.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor Faiz » ma dec 25 2017 4:51 am

Piepenholleke schreef:Sinds jaar en dag gebruik ik Eneloop batterijen zowel de 1900 als 2500 mAh. Wel heb ik het vermoeden dat de 2500 mAh in de maatvoering iets dikker zijn. Geeft, bij sommige apparaten, wat problemen tijdens het verwijderen uit het batterijen compartiment.

Klopt! Ik heb zowel de “zwarte” Panasonic als de “witte” Ikea eneloop AA penlites. Geen problemen qua pasvorm voor de SB-700 en Cactus V6, maar passen niet in mijn Led Lenser zaklampen. Gelukkig passen de Jupio 2100mAh daar wel in.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor MarcoEos70D » ma dec 25 2017 9:55 am

Piepenholleke schreef:Sinds jaar en dag gebruik ik Eneloop batterijen zowel de 1900 als 2500 mAh. Wel heb ik het vermoeden dat de 2500 mAh in de maatvoering iets dikker zijn. Geeft, bij sommige apparaten, wat problemen tijdens het verwijderen uit het batterijen compartiment.

Ah! Het ligt dus niet aan mij ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor JaapV » ma dec 25 2017 7:39 pm

Patrick schreef:Apart is dat ik de Eneloops wel kan gebruiken in mijn Fujifilm X-500 flitser, maar dat de groene Recyko accu's alle dienst weigeren. Ik heb de normale witte. In mijn Nikon flitsers is het nooit een probleem geweest.

Toevallig dat dit onderwerpje weer langs komt.
De AA batterijen van mijn Logitech M510 wireless muisje waren van de week leeg. Ik had geen andere in huis dus zette ik er twee witte Eneloops uit mijn cameratas in (na ze eerst gecheckt te hebben in de lader). Ging twee dagen goed en toen begon de muis onvoorspelbaar gedrag te vertonen. Geen probleem: ik heb er nog een paar. Exact hetzelfde verhaal. Rare dingen. Maar in mijn SB600 doen ze 't perfect.
Muis heeft trouwens diezelfde kuren als het ontvangertje in USB-3 zit. Probleemloos in USB-2.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eneloop batterijen

Berichtdoor marcel.b » ma dec 25 2017 11:29 pm

Dat is ouderwets , een muis met 2 batterijen! :wink:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten